Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652806 keer gelezen)

TimMureau

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #585 Gepost op: 22 juli 2009 - 22:20:03
Ik ben momenteel bezig in een vrouwenboek. Het boek ''echte mannen eten geen kaas'' van Maria Mosterd.
Een meisje die jarenlang in handen van een loverboy heeft gezeten en tijdens haar verblijf in India om haar leven weer op orde te krijgen over die tijd schrijft.

Goed boek om te lezen.
Return to innocence...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #586 Gepost op: 22 juli 2009 - 22:22:57
'echte mannen eten geen kaas'' van Maria Mosterd.

Serieus?

Edit:

Laatst bewerkt op: 22 juli 2009 - 22:26:07 door Carwo

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #587 Gepost op: 22 juli 2009 - 23:06:23
Ik ben momenteel bezig in een vrouwenboek. Het boek ''echte mannen eten geen kaas'' van Maria Mosterd.
Een meisje die jarenlang in handen van een loverboy heeft gezeten en tijdens haar verblijf in India om haar leven weer op orde te krijgen over die tijd schrijft.

Goed boek om te lezen.

Wat dan ook wel leuk is : "Ik stond laatst voor een poppenkraam" (via bol)

Dit boekje is geschreven door de moeder van het slachtoffer, en beschrijft daarin haar perspectief op de hele gang van zaken. Zelf niet gelezen, maar de receptioniste van de zaak was erg onder de indruk. In eerste instantie van "Echte mannen..." en later dus ook van "Ik stond......"

Je schrijft overigens "vrouwenboek" .... qua schrijfstijl inderdaad waar, maar qua boodschap zouden alle ouders van meisjes in die leeftijdsgroep dit boekje weleens mogen lezen.
Niets zo veranderlijk als de mens

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #588 Gepost op: 22 juli 2009 - 23:06:56
Serieus?

Jij ook al geen man dus?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #589 Gepost op: 22 juli 2009 - 23:13:57
Geen echte blijkbaar.

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #590 Gepost op: 22 juli 2009 - 23:32:00
Geen echte blijkbaar.

Hier net zo. Terwijl ik er zelf toch wel zeker van was. Maar goed....die loverboys zullen het wel weten.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #591 Gepost op: 23 juli 2009 - 01:26:30
Hehe. Kun je niet gewoon ergens een schapje uitbreken?
Nee, onmogelijk: de bespoke-meubelmaker heeft me verzekerd dat als ik maar iets doe aan de boekenkast, de hele muur het meteen ook begeeft... Kortom: bibliotheek is meer dan nagelvast hier.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #592 Gepost op: 23 juli 2009 - 01:32:18
Na mij de afgelopen vrije dagen te hebben verdiept in de schilders sir Anthony van Dyck en Johan Sargent, lees ik nu weer eens voor de zoveelste keer met véél genoegen: F. Bordewijk, Karakter, in mijn geval in de versie uit het Verzameld werk, deel 1 (waar overigens nog fouten in staan) uit 1982.

[Een boek dat ongetwijfeld door vele jurist-SF-ers hier zal zijn verslonden, ondanks de twijfelachtige persoonlijkheid van de schrijver.]

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #593 Gepost op: 23 juli 2009 - 09:50:41
Nee, onmogelijk: de bespoke-meubelmaker heeft me verzekerd dat als ik maar iets doe aan de boekenkast, de hele muur het meteen ook begeeft... Kortom: bibliotheek is meer dan nagelvast hier.

B. Haas?

TimMureau

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #594 Gepost op: 25 juli 2009 - 09:08:01
Wat dan ook wel leuk is : "Ik stond laatst voor een poppenkraam" (via bol)

Dit boekje is geschreven door de moeder van het slachtoffer, en beschrijft daarin haar perspectief op de hele gang van zaken. Zelf niet gelezen, maar de receptioniste van de zaak was erg onder de indruk. In eerste instantie van "Echte mannen..." en later dus ook van "Ik stond......"

Je schrijft overigens "vrouwenboek" .... qua schrijfstijl inderdaad waar, maar qua boodschap zouden alle ouders van meisjes in die leeftijdsgroep dit boekje weleens mogen lezen.

Daar geef ik je alle gelijk in. Het zou eigenlijk op de boekenlijst van scholen moeten staan. Het is een erg indrukwekkend verhaal en de boodschap die erin zit is erg belangrijk voor die leeftijdscategorie.
Return to innocence...

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #595 Gepost op: 25 juli 2009 - 17:21:17
Ik ben het wel met jou eens TimMureau het boek zou idd op de boekenlijst van de scholen moeten staan.Er zijn nog genoeg jonge meisjes die erin trappen.

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #596 Gepost op: 30 juli 2009 - 23:53:41
Groningse studenten moeten trouwens zeker 'Onder professoren' van de beste man gaan lezen...

Heb Onder professoren net uit, inderdaad heel aardig voor de Groningse student. Nu ga ik beginnen met De welwillenden, dat onder de verplichte kost op mijn lijstje staat.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #597 Gepost op: 31 juli 2009 - 00:24:04
Heb Onder professoren net uit, inderdaad heel aardig voor de Groningse student. Nu ga ik beginnen met De welwillenden, dat onder de verplichte kost op mijn lijstje staat.
Toch niet alleen aardig voor de Gróningse student??? Ook aardig voor studenten van elders én andere mensen in algemene opleiding, denk ik...
[Grappig was wel dat ik na het gelezen te hebben hoorde dat de vader van een goede vriend van mij, in Hermans' tijd eveneens hoogleraar in Groningen, ook in het boek voorkomt, maar gelukkig niet op een vervelende wijze.]

En met De welwillenden zul je wel even zoet zijn...

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #598 Gepost op: 31 juli 2009 - 00:42:57
Zeker niet alleen voor de Groningse student, maar een bepaalde herkenning maakt het er voor mij nog net iets leuker op.

En ach, meneer Littell houdt mij van de straat.

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #599 Gepost op: 31 juli 2009 - 07:53:58
[Grappig was wel dat ik na het gelezen te hebben hoorde dat de vader van een goede vriend van mij, in Hermans' tijd eveneens hoogleraar in Groningen, ook in het boek voorkomt, maar gelukkig niet op een vervelende wijze.]

Hier nog even op terugkomend, in het nawoord waarschuwt prof. dr. Zomerplaag tegen het lezen van Onder professoren als sleutelroman: 'Zelfs zou men zich deerlijk vergissen door te denken dat de dorpsuniversiteit waar de geschiedenis speelt, geen andere dan die te Groningen zou zijn. Ik weet dat deze mededeling door menigeen met wantrouwen zal worden ontvangen, gezien het feit dat Hermans zelf immers jarenlang te Groningen heeft verbleven. Waarom, zal men zich afvragen, zou iemand die aan een bepaalde bestaande universiteit het een en ander heeft meegemaakt een roman schrijven over een denkbeeldige universiteit? Welk een overbodige inspanning van de verbeeldingskracht! Toch niet. (...) En, alle andere aspecten daargelaten, geldt mischien hetzelfde voor de gehele Rijksuniversiteit te Groningen en is dat de reden waarom dit boek over denkbeeldige professoren en een denkbeeldige universiteit gaat.' Maar ook: 'Om eens iets te noemen: het boek werd (in klad) geheel geschreven op de blanco achterzijden van gestencilde universitaire mededelingen (...) Dit is het Bestuur van de Rijksuniversiteit te Groningen niet ontgaan en onmiddellijk na Hermans' vertrek heeft het een verordening uitgevaardigd dat het papier voortaan aan beide zijden moet worden bestencild.'

Bron: W.F. Hermans, Onder professoren, Amsterdam: De Bezige Bij 1975, p. 424-425.
Laatst bewerkt op: 31 juli 2009 - 08:50:01 door Jesper