Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980784 keer gelezen)

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #315 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:03:38
Deze wilde ik graag delen; heb mij eens gericht tot Santoni Customer Care met de vraag wat de beste manier is om deze te onderhouden en het patina zo mooi mogelijk te houden
Dit kreeg ik als antwoord
"Concerning the shoe polish, it is always better to use high quality neutral
wax, in order to avoid any problems with our handmade colours.
We hope that the information given to you will be useful and are looking
forward to hearing from you soon
Best regards
Consuelo Montanini
Ufficio Commerciale
Santoni S.p.a."

Ik durfde het nl niet aan om zelf te gaan lopen hobbyen met gekleurde schoensmeer over het kleurverloop van de schoenen
Mijn vermoeden was juist. Niet doen
Be yourself no matter what they say

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #316 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:07:37
Citaat van: "carpe diem"
Deze wilde ik graag delen; heb mij eens gericht tot Santoni Customer Care met de vraag wat de beste manier is om deze te onderhouden en het patina zo mooi mogelijk te houden
Dit kreeg ik als antwoord
"Concerning the shoe polish, it is always better to use high quality neutral
wax, in order to avoid any problems with our handmade colours.
We hope that the information given to you will be useful and are looking
forward to hearing from you soon
Best regards
Consuelo Montanini
Ufficio Commerciale
Santoni S.p.a."

Ik durfde het nl niet aan om zelf te gaan lopen hobbyen met gekleurde schoensmeer over het kleurverloop van de schoenen
Mijn vermoeden was juist. Niet doen

Gebeurt heus niks mee hoor, spreek uit ervaring. Je brengt slechts zo'n dun laagje aan dat het patina niet wordt 'afgedekt' door gekleurde schoensmeer.

Overigens, met blanke schoencreme of was, haal je oude gekleurde lagen er ook weer af.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #317 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:15:14
Als jij het zegt....
Ik durfde het niet, maar inderdaad een zeer dun laagje met relatief weinig pigment zou weinig schade moeten aanrichten.

Als het nodig is dan probeer ik het.

Iets anders, ik gebruik van Saphir de kleurloze creme. Als je schoenen nat worden door regenspettertjes dan komen er witte vlekjes op.
Ik weet niet of dit al eerder besproken is. Het viel mij op. Met de Diamond van Collonil heb ik dat niet
Be yourself no matter what they say

Biturbo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #318 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:22:09
Citaat
Gebeurt heus niks mee hoor, spreek uit ervaring. Je brengt slechts zo'n dun laagje aan dat het patina niet wordt 'afgedekt' door gekleurde schoensmeer.

Kan ik beamen. Het is wel verstandig om een creme te gebruiken die met de lichtste kleur van het patina overeenkomt.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #319 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:23:50
Citaat van: "carpe diem"
Als jij het zegt....
Ik durfde het niet, maar inderdaad een zeer dun laagje met relatief weinig pigment zou weinig schade moeten aanrichten.

Als het nodig is dan probeer ik het.

Iets anders, ik gebruikd van Saphiyr de kleurloze creme. Als je schoenen nat worden door regenspettertjes dan komen er witte vlekjes op.
Ik weet niet of dit al eerder besproken is. Het viel mij op. Met de Diamond van Collonil heb ik dat niet

Gewoon afwisselen, de ene keer kleur de andere keer kleurloos. Als je nooit kleurloos gebruikt denk ik wel dat je het patina na verloop van tijd minder contrastrijk maakt.

Na regen heb ik niet alleen witte vlekjes, maar ook hebben ze de mazelen :lol: ook al genoeg over gepost trouwens. Uiteindelijk, na 2.389.324 keer wax, creme, poets, zadelvet, motorolie 10W 40, frituurvet en ooievaarsellebogenvet te hebben gebruikt, worden ze er wel wat minder gevoelig voor.

Die witte vlekjes gaan er met poetsen (licht vochtige doek) wel af hoor. Als je schoenen nat zijn geweest zou ik trouwens wel op z'n minst twee keer 24 uur wachten voordat je gaat poetsen omdat je anders het vocht insluit.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #320 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:29:44
Citaat van: "Mikey Fuoco"
ooievaarsellebogenvet

Mikey kent z'n klassiekers.

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #321 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:36:18
Ik heb deze week een C&J Handgrade gekocht in de kleur bordeaux. Er is sprake van een lichte patina: bordeaux tinten worden afgewisseld met zwarte tinten. De foto's zullen nog volgen!

Ik heb er twee blikjes schoenwas bijgekregen van C&J: één in de kleur bordeaux en één in de kleur zwart. Nu is mij aanbevolen om de schoen regelmatig met de bordeaux was te poetsen en zo nu en dan wat zwarte was te gebruiken.

Nu heb ik twee vragen hierover:

1. Hoef ik dan nooit schoenencreme te gebruiken?

2. Normaliter gebruik ik zo'n klein borsteltje om schoencreme aan te brengen op de rand van het leer dat grenst aan de bovenkant van de zool. Was is echter hard en kan niet zo maar met een borsteltje verdeeld worden op de moeilijk bereikbare plekken. Moet ik de was dan eerst verdunnen of kan ik gewoon zwarte schoencreme gebruiken?

Andere tips zijn ook welkom.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Puccini

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #322 Gepost op: 18 januari 2008 - 13:45:51
op de site van Saint Crispins staat wel een handige handleiding over hoe je je schoenen schoon en glanzend kunt houden, Ze raden daar geloof ik aan om voor je de was aanbrengt eerst het stuk doek in een mengseltje van water en alcohol te dopen voor je de was aanbrengt.

http://www.saint-crispins.com/e_pret/index4.html

Ik weet niet of dat precies is wat je bedoelt overigens. Je zou ook kunnen proberen om de was eerst een beetje te verwarmen zodat het zachter word.
ch möchte mir oft alle mein Federn ausropfen, wenn ich bedenke, dass Papageno noch keine Papagena hat.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #323 Gepost op: 18 januari 2008 - 19:43:25
Citaat van: "Puccini"
op de site van Saint Crispins staat wel een handige handleiding over hoe je je schoenen schoon en glanzend kunt houden, Ze raden daar geloof ik aan om voor je de was aanbrengt eerst het stuk doek in een mengseltje van water en alcohol te dopen voor je de was aanbrengt.

Ik weet niet of dat precies is wat je bedoelt overigens. Je zou ook kunnen proberen om de was eerst een beetje te verwarmen zodat het zachter word.

Dan weet je wel zeker dat je geen patina meer over houdt. Wel een geruststelling, hoef je je daarna er niet meer druk over te maken.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #324 Gepost op: 18 januari 2008 - 20:22:41
Citaat van: "Sergio"

Dan weet je wel zeker dat je geen patina meer over houdt. Wel een geruststelling, hoef je je daarna er niet meer druk over te maken.

Eduard bij Sir Max heeft me ook laten zien hoe hij schoenen op glans brengt met schoenpoets en een mengsel van alcohol en water. Het resultaat was ongelofelijk goed.

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #325 Gepost op: 18 januari 2008 - 20:37:36
Citaat van: "foto010101"
Ik heb deze week een C&J Handgrade gekocht in de kleur bordeaux. Er is sprake van een lichte patina: bordeaux tinten worden afgewisseld met zwarte tinten. De foto's zullen nog volgen!

Met veel belangstelling wacht ik op de fotos  :wink:

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #326 Gepost op: 18 januari 2008 - 21:46:12
Citaat van: "cypripedium"
Citaat van: "Sergio"

Eduard bij Sir Max heeft me ook laten zien hoe hij schoenen op glans brengt met schoenpoets en een mengsel van alcohol en water. Het resultaat was ongelofelijk goed.

Ging het niet over het reinigen van de schoen dan voordat je 'm gaat poetsen?

Vanità - modern tailors

Puccini

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #327 Gepost op: 19 januari 2008 - 02:43:18
don't shoot the messenger please.
ik probeer alleen maar mijn steentje bij te dragen. ik zit niet in het schoenmaak/verkoop wereldje en heb ook mijn jaren niet mee. dacht dat hij er misschien wat aan had.
ch möchte mir oft alle mein Federn ausropfen, wenn ich bedenke, dass Papageno noch keine Papagena hat.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #328 Gepost op: 19 januari 2008 - 12:20:58
don't shoot the messenger please.
ik probeer alleen maar mijn steentje bij te dragen. ik zit niet in het schoenmaak/verkoop wereldje en heb ook mijn jaren niet mee. dacht dat hij er misschien wat aan had.

No offence hoor ;-)

Vanità - modern tailors

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #329 Gepost op: 19 januari 2008 - 13:21:30
Iemand ervaring met Creme Delicate van Saphir, blanke creme? Net een potje gekocht, straks ff proberen. Schijnt erg goed te zijn. Met 6,95 een potje wat duurder dan LCA of The Royal Treatment dus laten we hopen dat het wat is :)

TRT Creme Superieur ben ik niet kapot van trouwens.