Vorige week was ik met vrouw en kinderen een dag in Milaan (uitstapje vanaf het Gardameer), en dat is qua shopping toch wel enigszins tegengevallen. Het begon bij Al Bazar: zeer mooie zaak en vriendelijk geholpen door Gianpaolo Alliata (Lino was er ook maar hield zich op de achtergrond). Ondanks het feit dat Al Bazar niet meedoet aan de solden, was in mijn maten nog maar zeer weinig te vinden. Geen enkele Jacob Cohen in 34, bijvoorbeeld. Zag een mooi sportief shirt met widespread collar in een soort polostof, maar ook dat hadden ze niet meer in mijn maat. Idem dito met de linen broeken. Uiteindelijk kocht ik een klassiek hemd van het huismerk, dat ze nu voeren naast hun Guy Rover-gamma.
Dan naar het zogenaamde modedistrict in en rond de Via Monte Napoleone. Hier vindt men in feite voornamelijk internationale merken die men in elke grote stad aantreft: Gucci, Cartier, Dole & Gabanna, enzovoort. Maar een meermerkenwinkel met dingen van, zeg maar, Boglioli, Caruso, Incotex, heb ik niet gezien, behalve een zaak die zowat volledig uitverkocht was. Uiteindelijk was het Rinascente-warenhuis aan de Piazza del Duomo nog het interessantst (klein gamma van Boglioli, Truzzi, Mastai Feretti...), maar ook hier was er telkens iets niet naar mijn smaak. De Truzzi-hemden bijvoorbeeld gingen ongeveer 150 euro, maar hadden geen widespread collar. Al bij al behoorlijk teleurstellend. De Finamore-winkel die elders in deze thread vermeld wordt aan de Via Manzoni, bleek niet (meer?) te bestaan. Mijn (hoge) sartoriale verwachtingen van Milaan konden niet ingelost worden.