Toen ik gisteren met mijn vriendinnetje door Haarlem liep besloot ik maar eens de proef op de som te nemen voor wat betreft LCT.
Ik liep binnen en werd vrij onnatuurlijk - maar later wel heel vriendelijk - ontvangen door een tweetal verkopers dat meer aandacht voor de conversatie tussen hen en een (ex-)collega (?)/vriend leek te hebben dan voor potentiële klanten die de winkel binnen liepen. Toen ik naar een van hen toe liep werd ik echter echt vriendelijk ontvangen, werd me een beetje uitgelegd hoe LCT te werk gaat en werd iets over de toekomst verteld (nml. een nieuw atelier, kom ik later op terug).
Nadat ik had uitgelegd dat ik graag eens een maatshirt (nouja, MtM) zou proberen werd me gevraagd een keuze te maken uit de stoffen van de stoffenwand. Er was ook al de mogelijkheid om een stof van hun nieuwe atelier te kiezen maar dit werd in vergelijking met de standaardprijs van € 129 toch al gauw minstens € 40 duurder (vind ik persoonlijk een slechte stap, ze plaatsen zich met het nieuwe atelier dus qua prijs in een hogere categorie). Ik koos een frisse maar toch ietwat najaars-achtige stof, een wit engels katoen (poplin) met een donkerpaars houndstooth-motief. Was er enorm blij mee, maar ook hier kom ik later op terug.
Enfin, nadat ik een knoop (wit paarlmoer), een boord (cutaway) en manchetten (double) had gekozen werd ik aan de hand van een passhirt opgemeten. Mijn boordmaat is 39, maar ik kreeg een maat 38 passhirt, dat me nog steeds vrij ruim zat (en ik ben helaas niet geheel slank!). Het viel me op dat er betrekkelijk weinig mogelijkheden waren, de armsgaten kunnen niet worden aangepast, wat tot complicaties zou kunnen leiden bij het uitnemen van stof uit de mouwen, aan de schouders kan niks worden gedaan en ook de aanzetten (zowel schouder- als pols-) kunnen niet worden aangepast. Het blijft gewoon bij verkorten, verlengen, tailleren en wat stof weghalen. Dat kan toch iedere kleermaker ook?
Ik werd wel heel vriendelijk geholpen, zowel mij als mijn vriendinnetje werd een glaasje prosecco aangeboden. Er werden me tijdens het nemen van mijn maten nog excuses aangeboden i.v.m. het feit dat de verkoper 'een beetje brak was'; vond het niet vervelend, hij deed zijn werk ondanks dat nog goed en de toko doet nu eenmaal ietwat studentikoos aan.
Hierna heb ik, afgerekend (het viel me nog op dat dit het volle bedrag was in plaats van een aanbetaling) en werd me verteld dat ik het shirt over ongeveer 4 weken kon ophalen. Dit vind ik inmiddels nogal vreemd daar ik later las dat in hun magazine staat dat dit binnen 10 werkdagen kan? Maargoed, toen kwam het mooiste nog. Ik liep de winkel uit en toen ik 20 stappen had gedaan werd ik gebeld door de verkoper dat inmiddels bleek dat de stof die ik had uitgekozen uitverkocht was (?), dus of ik wellicht een nieuwe stof uit wilde kiezen...
Nu vond ik een tweede stof - een enorm licht lila met een fijne herringbone - erg mooi, dus ik heb uiteindelijk die stof gekozen. Ik ben enorm benieuwd wat de kwaliteit is van het shirt dat ik over 4 weken op mag halen. LCT zelf kwam op me over als een nogal studentikoze toko waar ontegenzeggelijk waarschijnlijk kwaliteit te vinden is maar, dit laatste lijkt me erg afhangen van de kwaliteit van de verkopers zelf.
Verder bleek dat de mensen van LCT het stijlforum wel volgen, ze waren ervan op de hoogte dat ze niet altijd goed uit de verf komen en erkenden ook meteen alle krimp-problemen. Ook met het nemen van de maten van mijn shirt is rekening gehouden met enige krimp in de was. hij verzekerde me echter wel dat met de stoffen van het nieuwe atelier geen last meer zal worden ondervonden, onder meer omdat deze stoffen al een keer worden gewassen, op 40 graden.
(Had overigens nog een discussie met de twee verkoper die een gesprek had met de derde, en er op stond dat zijn Santoni's een originele Santoni-zool kregen bij een verzoling, maar dat hij tot nu toe niemand had gevonden die dat wilde. Hij bleek ongevoelig voor mijn tip om er bij Nils Kalf J.R. Rendenbach'jes onder te laten zetten, zelfs nadat ik hem wees op de meer dan hoge kwaliteit en hij bleek tegen moeilijkheden aan te lopen toen ik hem voorstelde de schoenen gewoon naar de fabriek terug te sturen, hij vertelde dat die dan naar het 'servicepunt' gaan waar er een andere zool onder komt. Hm. Iemand enig idee?)