Vergelijkend warenonderzoekHet leek mij wel handig om wat rond te kijken voordat ik een definitieve keuze maakte tussen alle merken schoenenspanners die hier genoemd worden. Daarom heb ik, naast de schoenenspanners die ik bij Sir Max heb aangeschaft ook bij Bexley en Quality Shop spanners besteld. Mijn idee was dat ik daarna een stevigere lading aan zou schaffen waar ik nog een jaar of 60 mee vooruit kan.
De foto'sHieronder zien jullie enkele spanners naast elkaar. Van links naar rechts (of boven naar beneden): Bexley maat 42, Quality Shop maat 42/43 en Sir Max maat 8 (UK).

(met dank aan Carwo voor het bewerken van de belichting)
De verschillenEen paar kleine dingen vallen mij op:
1. Bexley is slanker en minder asymetrisch dan de andere twee.
2. Sir Max is mooier afgewerkt (= gladder geschuurd en geen barstjes)
3. de vorm van de Quality Shop en de Sir Max lijkt van bovenaf erg op elkaar
4. de onderkanten van de Quality Shop en de Bexley zijn veel rechter dan de Sir Max
Waar ik nogal verbaasd over ben is het gebrek aan consistentie: bij geen enkel merk zijn de linker en rechter spanner 100% gelijk. Ik ben nu ook even écht goed naar de SM spanners (waar ik drie paar van heb) gaan kijken en ook bij dit merk zijn de linker en rechterspanners nergens 100% aan elkaar gespiegeld. Ik dacht dat dit ook met hout en de moderne technieken toch wel mogelijk zou zijn.
Mijn conclusieIk kan geen waardeoordelen aan deze spanners geven. Voor sommige schoenen lijken de Bexleys me beter, voor meer asymetrische schoenen de QS en SM's. Ik ga gewoon uitproberen wat het beste past... Ik ga gewoon nog een aantal spanners bestellen en zie wel wat er tussen zit.