Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners  (463597 keer gelezen)

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #405 Gepost op: 27 april 2009 - 11:21:36
Wat doet de S&S spanner met dubbele spanbuis in de prijs? Heb gezocht, maar kan het zo 1, 2, 3 niet vinden..

Ben ik ook benieuwd naar, iemend die het weet?

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #406 Gepost op: 27 april 2009 - 11:40:33
Die lijken veel op die van quality shop, echter zijn die van ceder: http://www.quality-shop.nl/schoenspanners/cederhouten_schoenspanners.html
Life is too short to drink bad wine

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #407 Gepost op: 27 april 2009 - 11:47:42
Heb je helemaal gelijk in, Gaja. Maar bij de Quality Shop gaat de maatvoering tot en met (44-)45, ik heb zelf 45-46 en vraag me dus af of de spanner dan genoeg te spannen heeft.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #408 Gepost op: 27 april 2009 - 12:01:41
Ja, dat kan ik me voorstellen. Op de site staat dat de grootste 30 cm lang zijn: te kort? Je zou ze kunnen mailen om te vragen of ze evt. in grotere maten leverbaar zijn.

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #409 Gepost op: 27 april 2009 - 12:04:11
Misschien is Seeadler ook een mogelijkheid. Om die maar weer eens naar boven te halen.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #410 Gepost op: 27 april 2009 - 12:04:35
Wat doet de S&S spanner met dubbele spanbuis in de prijs? Heb gezocht, maar kan het zo 1, 2, 3 niet vinden..

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat ze er rond de eur 70,- voor vragen!!
Absurd natuurlijk!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #411 Gepost op: 27 april 2009 - 12:11:57
Ja, dat kan ik me voorstellen. Op de site staat dat de grootste 30 cm lang zijn: te kort? Je zou ze kunnen mailen om te vragen of ze evt. in grotere maten leverbaar zijn.
Volgens mij levert Q-S ook grotere maten dan 45. Hebben ze wel een tijdje gehad. Kwestie van even mailen via hun site?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #412 Gepost op: 27 april 2009 - 12:12:25
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat ze er rond de eur 70,- voor vragen!!
Absurd natuurlijk!
Zeventig Euro voor een spanner is inderdaad wel wat zot.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #413 Gepost op: 27 april 2009 - 12:15:41
Gaat de mond niet verder open?! :lol:

Dan worden handgemaakte spanners interessanter, hehe..
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #414 Gepost op: 27 april 2009 - 13:10:43

Zodat ze schoen dus vormt naar de spanner, en de spanner niet naar de schoen?

Precies, dat dus.

...
Door de constructie met de twee spanbuizen is het technisch niet mogelijk de veerfunctie precies in het midden te krijgen. De asymetrische vorm doet echter, zoals gezegd, niets af aan de spanfunctie zowel naar links als naar rechts.

Dit is heel wat anders dan je zojuist stelde:

Natuurlijk is dit model niet beter. Let op de verschillen: de S&S spanner heeft slechts één spanbuis, de Q-S spanner heeft er twee. Bovendien spant de Q-S spanner het voorvoet/ teengedeelte beter, daar waar de S&S spanner niet of nauwelijks spant.

Ik ben nog steeds benieuwd naar wat er beter zou zijn aan een asymmetrische spanner. Imo dient de spanner zich aan de schoen aan te passen en niet andersom.

Edit: spelling
Laatst bewerkt op: 27 april 2009 - 13:59:10 door Mikey Fuoco

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #415 Gepost op: 27 april 2009 - 13:37:48
Zal ik dan maar de oplossing geven??..!!....

Als je naar MTO en/of bespoke spanners kijkt van bv G&G, EG, Corthay, Lobb enz... zie je nooit verende onderdelen. Het enige wat telt is dat de spanners qua vorm identiek is aan de leest en dat deze dus de schoen perfect in model houdt en zorgt voor opname van vocht (al is over dat laatste nog wel de nodige discussie!). Het enige bewegende deel is het scharnier om de spanners in de schoen te kunnen krijgen. Er zijn ook drie-delige spanners, die je in elkaar kunt puzzellen...

De enige reden waarom de bexley, Q-S, S&S spanners verende delen hebben, is om zoveel mogelijk de vorm van de leest over te nemen van een schoen waarvoor ze NIET gemaakt zijn, wat dus nagenoeg nooit zal lukken, omdat ze zo universeel mogelijk qua vorm zijn.....

Spanners van John Lobb, bespoke:

Gaziano & Girling, benchmade (identiek aan RTW leest en bespoke:

Edward green, MTO(identiek aan RTW leest):

Pierre Corthay, MTO (identiek aan RTW leest):

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #416 Gepost op: 27 april 2009 - 13:43:42

De enige reden waarom de bexley, Q-S, S&S spanners verende delen hebben, is om zoveel mogelijk de vorm van de leest over te nemen van een schoen waarvoor ze NIET gemaakt zijn, wat dus nagenoeg nooit zal lukken, omdat ze zo universeel mogelijk qua vorm zijn.....

En hiermee duidt je precies aan waarom de S&S-spanner (over het algemeen) beter is dan de Q-S-spanner; hij past zich namelijk beter aan de vorm van de schoen aan. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de spanner voldoende body heeft voor het type schoen.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #417 Gepost op: 27 april 2009 - 13:44:43
Hulde, Migliore! Overigens staan die driedelige spanners in het boek Handgemaakte herenschoenen van Lazlo Vass.

Cerillo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #418 Gepost op: 27 april 2009 - 14:17:24
En hiermee duidt je precies aan waarom de S&S-spanner (over het algemeen) beter is dan de Q-S-spanner; hij past zich namelijk beter aan de vorm van de schoen aan. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de spanner voldoende body heeft voor het type schoen.

Om nou te zeggen dat het ene model nou echt beter is dan het andere blijft toch iets dat per persoon afhankelijk is. Zo ben jij erg te spreken over de spanners van Shoes & Shirts, ik over de spanners van Quality-Shop.nl en Migliore heeft hetliefst spanners die bij het merk en de leest van zijn schoen horen. Over smaak en persoonlijke voorkeur valt niet te twisten...

Het is overigens maar goed dat er een diversiteit aan meningen is en persoonlijke voorkeuren, anders zou het leven ook maar saai geweest zijn (en dan doel ik niet alleen op schoenspanners ;) ).

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #419 Gepost op: 27 april 2009 - 14:25:30
Om nou te zeggen dat het ene model nou echt beter is dan het andere blijft toch iets dat per persoon afhankelijk is. Zo ben jij erg te spreken over de spanners van Shoes & Shirts, ik over de spanners van Quality-Shop.nl en Migliore heeft hetliefst spanners die bij het merk en de leest van zijn schoen horen. Over smaak en persoonlijke voorkeur valt niet te twisten...

Het is overigens maar goed dat er een diversiteit aan meningen is en persoonlijke voorkeuren, anders zou het leven ook maar saai geweest zijn (en dan doel ik niet alleen op schoenspanners ;) ).

Ik heb 8 paar van S&S en twee paar MTO, EG en Corthay.... Het is inderdaad een questie van smaak wat betreft de standaard spanners, Wat de MTO of bespoke spanners betreft (en mijn uitleg van hierboven) daarover is geen discussie... Dat is gewoon het beste...