Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners  (463599 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #390 Gepost op: 25 april 2009 - 15:43:39
Ik vind de S&S-variant aan de lage kant (op de wreef) en gebruik verder de Q-S-spanner die MF hierboven noemt, naar tevredenheid.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #391 Gepost op: 25 april 2009 - 15:48:58
Ik heb dergelijke spanners van Woodlore in mijn Van Bommeltjes zitten. Probleem met die spanners was dat de druk op het voorste gedeelte van de schoen behoorlijk hoog wordt. Zelfs zo hoog dat ik duidelijk de vorm van de spanner kon zien. Het is de bedoeling de schoen te spannen om hem in model te houden en niet het model van de spanner aan te nemen. Ik heb dus flink wat moeten schuren om die spanner goed te krijgen :(

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #392 Gepost op: 27 april 2009 - 09:25:08
Deze spanners verkopen ze bij Shoes & Shirts ook, dan uiteraard met een Shoes & Shirts logootje erop ;)
Is die spanner nou niet een stuk beter dan een model als *dit*? Lijkt me namelijk zo, omdat die laatste maar een kant op kan duwen, vooraan in de voet

Natuurlijk is dit model niet beter. Let op de verschillen: de S&S spanner heeft slechts één spanbuis, de Q-S spanner heeft er twee. Bovendien spant de Q-S spanner het voorvoet/ teengedeelte beter, daar waar de S&S spanner niet of nauwelijks spant.

M.

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #393 Gepost op: 27 april 2009 - 09:40:45
Natuurlijk is dit model niet beter. Let op de verschillen: de S&S spanner heeft slechts één spanbuis, de Q-S spanner heeft er twee. Bovendien spant de Q-S spanner het voorvoet/ teengedeelte beter, daar waar de S&S spanner niet of nauwelijks spant.
Het moet toch spannen, en niet uitrekken ;)
Mijn vraag kwam enkel voort uit mijn gedachten dat ie met 2 beweegbare voorstukken beter zou kunnen vormen naar de schoen.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #394 Gepost op: 27 april 2009 - 09:58:23

Let op de verschillen: de S&S spanner heeft slechts één spanbuis, de Q-S spanner heeft er twee.

Kan je me uitleggen wat hier het voordeel van zou zijn?

Bovendien spant de Q-S spanner het voorvoet/ teengedeelte beter, daar waar de S&S spanner niet of nauwelijks spant.

Kan je me uitleggen hoe deze béter kan spannen dan de S&S-spanner als de ene helft zich statisch in de schoen bevindt?

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #395 Gepost op: 27 april 2009 - 10:03:15
.....

Zelf ga ik waarschijnlijk een dezer dagen mijn eerste paar loafers aanschaffen. Bij S&S zag ik niks dat me echt goed beviel, dus hopelijk heeft Sir Max wat leuks staan. Die C&J Merton Safari's zien er erg goed uit en hetzelfde geldt voor een paar Santoni's (het model weet ik niet) in ongeveer dezelfde kleur. Hopelijk kan ik die meenemen.

Onweerstaanbaar!:

Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #396 Gepost op: 27 april 2009 - 10:07:26
Narcissus, jouw opmerkingen verbazen mij om de volgende redenen:

1) Ik heb spanners van Sir Max, Bexley en Quality-Shop en dit is de eerste keer dat ik deze holte zie. Die van Sir Max zijn zelfs een beetje bol.

Al mijn spanners zijn aande onderkant een beetje uitgehold!!

S&S, Green, Corthay...  Zal dus wel een functie hebben...

edit: mijn S&S spanners zijn vlak van onder....
Laatst bewerkt op: 27 april 2009 - 10:10:33 door Migliore

Cerillo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #397 Gepost op: 27 april 2009 - 10:11:33
Ik vind de S&S-variant aan de lage kant (op de wreef) en gebruik verder de Q-S-spanner die MF hierboven noemt, naar tevredenheid.

Idem. Verder vindt ik de QS spanners er ook nog eens mooier uitzien met de koperen knop.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #398 Gepost op: 27 april 2009 - 10:16:02
Welke S&S verkoopt is mij niet bekend, maar ik bedoel dit model:

Deze zijn inderdaad via S&S verkrijgbaar....
Zijn zijn van de "Rochester Shoe Tree Company"

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #399 Gepost op: 27 april 2009 - 10:26:20
Deze zijn inderdaad via S&S verkrijgbaar....
Zijn zijn van de "Rochester Shoe Tree Company"

Ze hebben echter ook nog een ander (duurder) model verkrijgbaar, met dubbele spanbuis, zoals die van Q-S.... Deze is niet van aromatisch cedar, maar wel mooi...

Laatst bewerkt op: 27 april 2009 - 10:29:37 door Migliore

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #400 Gepost op: 27 april 2009 - 10:50:06

Kan je me uitleggen wat hier het voordeel van zou zijn?

Kan je me uitleggen hoe deze béter kan spannen dan de S&S-spanner als de ene helft zich statisch in de schoen bevindt?

Ik zal een poging wagen om het uit te leggen, zoals ik het zie.
Een dubbele spanbuis zorgt ervoor dat de spanner recht in de schoen blijft zitten, veel meer dan een enkele buis, die meer meegeeft als de schoen niet recht is. Verder is het zo dat de spanner in de voorvoet aan een kant niet statisch is. Dat lijkt maar zo, maar door de veer is de spanning ALTIJD twee kanten op, spant dus evenveel naar rechts als naar links.
Door de constructie met de twee spanbuizen is het technisch niet mogelijk de veerfunctie precies in het midden te krijgen. De asymetrische vorm doet echter, zoals gezegd, niets af aan de spanfunctie zowel naar links als naar rechts.

M.

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #401 Gepost op: 27 april 2009 - 10:54:36
Ik zal een poging wagen om het uit te leggen, zoals ik het zie.
Een dubbele spanbuis zorgt ervoor dat de spanner recht in de schoen blijft zitten, veel meer dan een enkele buis, die meer meegeeft als de schoen niet recht is.
Zodat ze schoen dus vormt naar de spanner, en de spanner niet naar de schoen?

Citaat
Verder is het zo dat de spanner in de voorvoet aan een kant niet statisch is. Dat lijkt maar zo, maar door de veer is de spanning ALTIJD twee kanten op, spant dus evenveel naar rechts als naar links.
Dat lijkt mij niet, vooral omdat jij aangeeft dat 'ie door de dubbele spanbuis rechter blijft. De bases zit namelijk in de hak van de schoen, en naar jouw zeggen zit de rest er dan dus recht in, met een kant die dan bewegen kan.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #402 Gepost op: 27 april 2009 - 11:04:13
Idem. Verder vindt ik de QS spanners er ook nog eens mooier uitzien met de koperen knop.

De knop zou ik dan weer graag inwisselen voor de greep van de S&S/Rochester-spanners; pak je ze makkelijker met één hand mee op.

Godfather

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #403 Gepost op: 27 april 2009 - 11:06:10
Zodat ze schoen dus vormt naar de spanner, en de spanner niet naar de schoen?
Dat lijkt mij niet, vooral omdat jij aangeeft dat 'ie door de dubbele spanbuis rechter blijft. De bases zit namelijk in de hak van de schoen, en naar jouw zeggen zit de rest er dan dus recht in, met een kant die dan bewegen kan.

Als je de spanner los voor je ziet dan kun je de breedtespanner inderdaad gewoon heen en weer bewegen, en lijkt de rest van de spanner statisch. Maar zodra je de spanner in de schoen stopt komt er "tegendruk" op te staan die ervoor zorgt dat hij naar twee kanten spant.

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #404 Gepost op: 27 april 2009 - 11:16:52
Wat doet de S&S spanner met dubbele spanbuis in de prijs? Heb gezocht, maar kan het zo 1, 2, 3 niet vinden..
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.