Hier is het artikel waar jullie het over hadden:
Het verschil tussen een goed en een slecht overhemd
Willem Bakker (26) studeerde in februari 2004 af in International Management, is zelfstandig ondernemer van Camicia a Misura, verdient niets, "het kost meer dan het oplevert".
Aan de andere kant van de wereld ging bij Willem Bakker het lichtje branden. "In Ecuador kon ik overal maatoverhemden kopen voor zeven dollar. Ik dacht: 'Hier moet iets mee te doen zijn'. Overdag liep ik stage als accountant en 's avonds maakte ik plannen voor een eigen bedrijf. Bovendien zit het ondernemerschap in het bloed. Mijn familie heeft een staalconstructiebedrijf." Staal en maatoverhemden? Nogal een verschil. Toch waren Bakkers'ouders enthousiast. "Ze steunen me enorm, ook financieel. Zonder hen zou ik het niet redden. Het bedrijf kost me op het moment meer dan het oplevert. Alle geld dat binnenkomt, moet ik meteen weer investeren."
Terug in Maastricht volgde hij de masterclass Business Planning & Entrepreneurship bij Hoogstarters, een initiatief van Universiteit Maastricht en de gemeente, bedoeld om medewerkers en studenten te helpen bij het opzetten van een eigen bedrijf. "Van mijn scriptie wilde ik een businessplan maken, maar dat mocht niet. Niet academisch genoeg. Gelukkig kon ik bij Hoogstarters de masterclass volgen. Daar heb ik een fatsoenlijk bedrijfsplan leren schrijven en de juiste adviezen gekregen." Ondertussen verzamelde hij in zijn flat op het Volksplein allerlei overhemden. Streepjes- en ruitjesstoffen, klassieke button down en wide spread boorden, overhemden van vijftig en van tweehonderd euro. "Dat was dé manier om thuis te raken in die wereld. Daardoor weet ik wat het verschil is tussen een goed en een slecht overhemd." Hij staat op, trekt een lade open en haalt er een overhemd uit. "Zie je?" Bakker wijst op de afwerking en het aantal steken. "Een slecht hemd heeft zo'n vier steken per centimeter. Een beter hemd heeft zeker zes à zeven steken."
De jonge ondernemer is helemaal thuis in boorden, stoffen en knopen. Hij telefoneert en regelt alles vanuit zijn flat, maar verkoop vindt er niet plaats. Die gaat via twaalf herenkledingzaken in Nederland - "aan Maastricht ben ik nog niet toegekomen" - en rechtstreeks aan accountants- en advocatenkantoren. "In verschillende steden zijn studenten actief die het leuk vinden om mijn maatoverhemden te verkopen. Zij werken op provisiebasis." De hemden komen rechtstreeks uit Roemenië. "Ik ben drie weken rondgetrokken door het land, op zoek naar een atelier dat ze goed en goedkoop kon produceren." Volgende week gaat Bakker naar een stoffenbeurs in Parijs en als het meezit, brengt hij binnenkort een bezoek aan zijn favoriete stoffenhuizen in Noord-Italië. Zelfs de naam van zijn bedrijf heeft een Italiaans tintje. Camicia a Misura is Italiaans voor 'overhemd op maat'. "Het is zeker niet wat ik ervan had verwacht. Het is hard werken voor weinig geld en er is veel concurrentie in de kledingbranche. Maar als ik mijn eigen oranje label in de overhemden zie, krijg ik een kick en kan ik er weer tegenaan."
Wendy Degens
Bron: observant