Ik heb mij onlangs uitgebreid over MTM laten voorlichten bij Suit Supply in Rotterdam (veel beter dan SuSu Den Haag).
en ik heb ook uitgebreid een MTM-pak in mijn handen gehad en getest >> zeker weten dat het zwevend canvas is.
Inderdaad zijn de MTM pakjes die ik in mijn handen heb gehad bij de toko in A'dam centrum ongeplakt. Daarom vond ik de opmerking van de verkoper op Schiphol, die ook hun interne opleiding had genoten, merkwaardig dat het verstandig was om aan te geven dat je echt ongeplakt wil...
Mogelijk is het een keer voorgekomen dat ze werk binnen kregen van een andere leverancier dan hun normale (MTM fabriekjes in Marokko plakken bijvoorbeeld eigenlijk altijd)? Kan het mij niet voorstellen, maar goed. Dat is wat de man mij vertelde...
Of misschien als je dat aangeeft gebruiken ze minder vlieseline ter versteviging van enkele punten? En dat hoeft nou ook weer niet.
En tsja, ze beweren een no-hassle return policy te hebben, dus ze kunnen er op rekenen dat ik iets terug breng als het geplakt is. Had een duidelijk gesprek met die verkoper dat ik echt niet van plan was te investeren in plakpakken. Vandaar dat ik ook niets van de RTW gekocht die ze verkochten, want dat was dus allemaal geplakt (en dat zomer model stond mij niet).
Aan het begin van SuSu kocht Fokke Italiaanse overstock op en verkocht die onder eigen label, toen was er zeker sprake van ongeplakt RTW

. Enkele jaren terug bij die snelweg-toko van ze beweerde de verkoopster dat AL hun RTW pakken nu ongeplakt waren, dit heb ik toen niet getest omdat ik gewoon even langs liep om te informeren naar MTM (ging een uur duren, had ik toen geen tijd voor). Dit jaar bij de toko in Schiphol hing er iig allemaal plakspul...
Geen idee dus wat SuSu tegenwoordig allemaal verkoopt. Voor mij is een ding duidelijk, ik hoef hun RTW spul niet.. Zelfs als het zo is dat de duurdere modellen ongeplakt zijn, dan is het prijsverschil zo klein met de instap MTM dat ik toch liever voor MTM kies.
Maar even terug naar het floating canvas verhaal, even om onduidelijkheden te voorkomen voor iedereen die aan pakken gaat lopen trekken. Er is ook nog zoiets als een floating chestpiece. Deze zit ook los, ook bij alle (goedkope) plakpakken. De enige plekken waar ik regelmatig een pak zonder chestpiece tegen kom is goedkoop Aziatisch tailor werk, maar verder zit het in alle geplakte RTW dat je hier koopt.
Ik heb zo vaak meegemaakt dat iemand meende dat zijn pak ongeplakt is, maar dan bleek die persoon de chestpiece te voelen. De rest van het voorpand zal dan meestal nog vol lijmvlies.
Haal die twee dus niet door elkaar.
Makkelijkste test is gewoon checken of op alle plekken van het voorpand de stof net zo dun is als bijvoorbeeld de stof aan de achterkant (daar plakt men nimmer). Als de stof een stukje dikker is (lijmvlies is tegenwoordig steeds dunner en flexibeler geworden) zit er lijmvlies om de voorpanden te verstevigen en geen ingenaaide ('floating', iig loszittend van de buitenste laag) canvas laag.