Ik ga vandaag mijn 1ste(eigenlijk 2de maar met mijn 1ste is iets misgegaan) maatshirt op laten meten. Wat zijn de dingen waar je op moet letten? Wat zijn mooie stoffen? Je kan eigenlijk alles zelf bepalen en heb gekozen voor een klassiek boord met Napolitaanse manchetten. Het shirt wordt sowieso lichtblauw, weet alleen nog geen stof.
Dat ligt er aan welk doel je met het shirt voor ogen hebt, Duco. Wil je een formeel shirt, of een shirt dat je ook casual kan dragen? Met een effen lichtblauw kan je alle kanten op, zonder das ook prima casual te dragen. Een streepje wordt in principe al iets minder formeel en volgens
oude normen is een ruitje nog informeler. Maar als je een fijn ruitje aanhebt onder een pak, zal in de regel niemand je hier op aanspreken.
Waar je vooral op moet letten is dat degene die jou het shirt aanmeet, begrijpt wat jij van het shirt verwacht.

Geef duidelijk aan welke pasvorm je voorkeur heeft, superstrak, gewoon strak, wat losser, etc..
Zeker met een eerste shirtje zou ik zeggen, hou het simpel, neem gewoon een effen kleurtje lichtblauw in een stofje dat jij mooi vindt. Wide spread of full-cut-away boord, enkel knoopje op de manchetten, géén tierelantijntjes zoals contrasterende boorden, géén wilde kleuren garen voor je knopen en géén boorden met twee of meer knopen.

Succes met je keuze!