Auteur Topic: Overhemden algemeen  (1040532 keer gelezen)

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Overhemden algemeen
Reactie #405 Gepost op: 02 juni 2008 - 10:36:32
Citaat van: "JBA"
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van mijn eerste fitted MTM shirt. Ik heb bewust voor fitted gekozen, aangezien ik de taillering er meestal erg netjes vind uitzien.

Maar nu ik mijn shirt draag, heb ik toch wat "last" van het trekken van de stof. Nu weet ik echter niet of dat normaal is bij een fitted MTM shirt en er gewoon even aan moet wennen, of dat ook bij een fitted shirt de stof nooit en te nimmer mag trekken.

Ik heb er vooral last van het trekken van de stof bij mijn oksels (daar waar de naad van de mouw zit) en dan voornamelijk als ik mijn armen naar voren steek en over elkaar kruis. De stof trekt dan ook iets op mijn rug. Als ik gewoon in een stoel zit en achter een laptop aan het werk ben, dan ook voel ik de stof iets op spanning staan op mijn borst (echter het shirt staat niet open aan de voorkant).

Ga ik staan en houd ik mijn armen langs mijn lichaam dan zit het shirt perfect, netjes bij de schouders (naad recht omhoog vanuit oksel) en trekt deze nergens.

Moet ik hier nu gewoon aan wennen of is de maat van het shirt niet helemaal goed?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #406 Gepost op: 02 juni 2008 - 11:04:08
Een foto zegt meer dan......

Moeilijk op deze manier te beoordelen. Wellicht iets te hoge (kleine) armsgaten? Post eens een fotootje, dan voorzien we je graag van advies.  O:)

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #407 Gepost op: 02 juni 2008 - 11:14:21
Die post gaat uiteenlopende antwoorden opleveren ;-) Ik vind persoonlijk een hemd dat trekt op de manier zoals het wordt beschreven té krap.

Vanità - modern tailors

JBA

• Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #408 Gepost op: 02 juni 2008 - 11:21:36
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Een foto zegt meer dan......

Moeilijk op deze manier te beoordelen. Wellicht iets te hoge (kleine) armsgaten? Post eens een fotootje, dan voorzien we je graag van advies.  O:)

Ik wil gerust een fotootje plaatsen. Wat is het handigst: een foto van het shirt als ik sta, een close-up van de "probleemgebieden" of beide?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #409 Gepost op: 02 juni 2008 - 11:25:02
Gewoon helemaal los gaan, wij schieten wel. 8)  :wink:

Vanità - modern tailors

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #410 Gepost op: 02 juni 2008 - 12:53:40
Citaat van: "JBA"
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van mijn eerste fitted MTM shirt. Ik heb bewust voor fitted gekozen, aangezien ik de taillering er meestal erg netjes vind uitzien.

Maar nu ik mijn shirt draag, heb ik toch wat "last" van het trekken van de stof. Nu weet ik echter niet of dat normaal is bij een fitted MTM shirt en er gewoon even aan moet wennen, of dat ook bij een fitted shirt de stof nooit en te nimmer mag trekken.

Ik heb er vooral last van het trekken van de stof bij mijn oksels (daar waar de naad van de mouw zit) en dan voornamelijk als ik mijn armen naar voren steek en over elkaar kruis. De stof trekt dan ook iets op mijn rug. Als ik gewoon in een stoel zit en achter een laptop aan het werk ben, dan ook voel ik de stof iets op spanning staan op mijn borst (echter het shirt staat niet open aan de voorkant).

Ga ik staan en houd ik mijn armen langs mijn lichaam dan zit het shirt perfect, netjes bij de schouders (naad recht omhoog vanuit oksel) en trekt deze nergens.

Moet ik hier nu gewoon aan wennen of is de maat van het shirt niet helemaal goed?

Een shirt dat je alleen comfortabel kunt dragen als je staat is in mijn beleving alleen geschikt voor een paspop. Kleding moet je niet hinderen in je beweging, maar tegelijkertijd wel zo zijn gesneden dat het goed past. Het is de balans tussen die twee kwaliteiten die MTM zijn toegevoegde waarde geeft.

Om specifiek iets te kunnen zeggen over jouw hemd zijn foto's inderdaad de aangewezen manier.

Groeten,
Don

Soreto

• Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #411 Gepost op: 02 juni 2008 - 14:37:39
Heeft er iemand enig idee waar ik een (wit) RTW shirt kan vinden met een dergelijk boord?

En mischien ook meteen de naam van zo'n boord... ik heb wat rondgezocht en ik kom wel 6 verschillende namen tegen, waarvan geen mij iets opleverd.

Het is in iedergeval geen gewone straight point.

Het verschil is duidelijk.
Fashion is fleeting, Style lasts forever"

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #412 Gepost op: 02 juni 2008 - 14:57:44
Ik meen zo'n boord wel eens bij SuSu gezien te hebben.
Geen RTW maar MTM.

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #413 Gepost op: 02 juni 2008 - 15:56:54

Beetje het Goodfellas idee, niet? Zie het personage Paul Cicero, gespeeld door Paul Sorvino.

Janusz

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #414 Gepost op: 02 juni 2008 - 16:27:18
Als ik mijn armen extreem over elkaar doe dan trekt mijn hemd ook. Denk dat dat hier bij meer mensen wel gebeurd met al die fitted shirts.

In de winkel bij SuSu zie ik ook vaak dat mensen pakken te strak vinden zitten als ze allerlei rare bewegingen gaan maken. Als je pak/shirt bij normaal gebruik goed zit dan is het prima. Dat een shirt gaat trekken als je rare moves gaat maken vind ik logisch.

Maar post gewoon een fotootje.
"Rugby is a hooligans game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by hooligans; football is a hooligans game played by hooligans."

Soreto

• Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #415 Gepost op: 02 juni 2008 - 16:50:49
Citaat van: "Daedalus"
Beetje het Goodfellas idee, niet? Zie het personage Paul Cicero, gespeeld door Paul Sorvino.

Inderdaad, het model boord is oorspronkelijk jaren '20-'40, maar beleefde in de jaren '70 een korte 'comeback'.
Fashion is fleeting, Style lasts forever"

JBA

• Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #416 Gepost op: 03 juni 2008 - 10:10:08
Citaat van: "Janusz"
Als ik mijn armen extreem over elkaar doe dan trekt mijn hemd ook. Denk dat dat hier bij meer mensen wel gebeurd met al die fitted shirts.

In de winkel bij SuSu zie ik ook vaak dat mensen pakken te strak vinden zitten als ze allerlei rare bewegingen gaan maken. Als je pak/shirt bij normaal gebruik goed zit dan is het prima. Dat een shirt gaat trekken als je rare moves gaat maken vind ik logisch.

Maar post gewoon een fotootje.

En bij deze zoals gisteren al beloofd de foto's. Ik heb het meeste last van het trekken van de stof bij mijn oksels, ik heb er een foto van geprobeerd te maken maar ik weet niet of jullie daar voldoende aan kunnen zien. Shirt moet trouwens nog wel gewassen worden  of teruggestuurd  :?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #417 Gepost op: 03 juni 2008 - 10:20:38
Ah kijk! Dat maakt veel duidelijk.

Het hemd is op de borst wat aan de krappe kant, op het randje van wat sommige mensen acceptabel en andere te strak vinden. De klachten die je hebt hangen verder ook sterk samen met de gekozen schouderbreedte. Zoals op je foto te zien is ligt de schouderlijn redelijk hoog op de schouder. Dit geeft een mooi clean beeld maar zorgt ervoor dat het hemd wat strakker aanvoelt onder de oksel.

De oplossing zou zijn om het hemd iets meer ruimte op de borst te geven en een ruimer armsgat. Hiermee compenseer je de hoge schouderlijn. Je kunt het armsgat ook zo laten en de schouderlijn langer maken, dat komt wat mij betreft het model alleen niet ten goede. Combinatie van beide is ook mogelijk, de schouderlijn één centimeter langer en een ruimer armsgat. Het ligt nu namelijk best wel hoog op je schouders, die ene centimeter ga je bijna niet zien in het model.

Hou er rekening mee dat het hemd na een aantal keer wassen nog wat strakker zal worden dan het nu is.

Succes!

Vanità - modern tailors

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #418 Gepost op: 03 juni 2008 - 10:29:12
Goed gesproken Sergio.

Samenvattend; 1 a 1,5 cm. meer ruimte op het voorpand op borsthoogte en een circa 1 cm. ruimer (hoogte) armsgat en het zou imo prima zijn.  Ziet er op zich al zeker niet verkeerd uit.   :)

Ik vind de gekozen schouderbreedtje juist erg mooi, zou daar niets aan veranderen.

Waar komt je shirt vandaan eigenlijk?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #419 Gepost op: 03 juni 2008 - 10:35:11
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Goed gesproken Sergio.

Samenvattend; 1 a 1,5 cm. meer ruimte op het voorpand op borsthoogte en een circa 1 cm. ruimer (hoogte) armsgat en het zou imo prima zijn.  Ziet er op zich al zeker niet verkeerd uit.   :)

Ik vind de gekozen schouderbreedtje juist erg mooi, zou daar niets aan veranderen.

Waar komt je shirt vandaan eigenlijk?

Aangezien het beide "ronde" maten zijn denk ik persoonlijk aan het dubbele. Als je het armsgat één centimeter ruimer maakt lever je dit slechts een halve centimeter meer diepte op. Hetzelfde geldt voor de borst, één centimeter ruimer is een halve op het achterpand en een halve op het voorpand. Ik vermoed dat hij iets meer nodig heeft, er moet ook nog ruimte zijn voor de krimp na het wassen.

Vanità - modern tailors