Auteur Topic: Overhemden algemeen  (1038422 keer gelezen)

Mediaman

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #1185 Gepost op: 17 maart 2012 - 20:23:08
Wat zei Sergio er van?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1186 Gepost op: 17 maart 2012 - 20:44:04
Hij was -zoals gewoonlijk- heel pragmatisch.

Het zou volgens hem zelfs kunnen met een hemd van linnen of in een linnen-blend, omdat het afhangt van je referentiekader. Je eigen voorkeur en smaak moet hierbij leidend zijn. Het is in de meeste gevallen volgens A. toch wel 'correct' omdat de gemiddelde voorbijganger de nuance niet ziet. Enkel bij de zeer kleurrijke designs zei hij geloof ik dat het niet zo mooi zou worden.

Hij verklaarde bijvoorbeeld dat de heer die een tijd geleden via hem een tattersall bestelde met dubbele manchetten, een uitgesproken voorkeur had voor deze uitvoering. Hij draagt het hemd namelijk met een tweedpak bij informele gelegenheden maar vindt manchetknopen nu eenmaal leuk.

Daarentegen houdt A. zelf niet van dubbele manchetten vanwege het mindere comfort, dus is de keus voor hem vrij makkelijk. Hij draagt simpelweg nooit manchetknopen.

Nu neem ik hier natuurlijk voor mij zelf geen genoegen mee, omdat ik een validatie van het correcte toch meestal wel haal uit het feit of het traditioneel is of niet. Daarnaast kan ik het mij in bepaalde omgevingen niet voorstellen om een zuurstok  sportief hemd met manchetknopen te dragen.

Mediaman

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #1187 Gepost op: 18 maart 2012 - 02:49:33
Dan is dit een aardige discussie om te lezen voor een 'Trad' zoals jij: http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?115136-French-Cuffs-with-Blazers-Sportcoats-Yea-or-Nay/page2&highlight=French+cuffs

Waarin deze argumentatie mij hout lijkt te snijden:

The blue blazer is a descendant of a jacket, (called by some a reefer jacket), worn in the British Navy. Sailors did not, and do not, wear french cuffs, nor should anyone else. Sportcoats are descendants of outdoor hunting or riding jackets. One does not wear french cuffs while shooting, nor should anyone while wearing such a jacket.

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1188 Gepost op: 18 maart 2012 - 08:30:37
hier een foto van gisteren vd etalage van N&L...

[attachment deleted by admin]

Ch. Ryder

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1189 Gepost op: 18 maart 2012 - 09:49:14
hier een foto van gisteren vd etalage van N&L...

Carnaval is toch al voorbij?

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1190 Gepost op: 18 maart 2012 - 10:33:59
Niets mis met een beetje kleur.

Charlie

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #1191 Gepost op: 18 maart 2012 - 11:10:47
The blue blazer is a descendant of a jacket, (called by some a reefer jacket), worn in the British Navy. Sailors did not, and do not, wear french cuffs, nor should anyone else. Sportcoats are descendants of outdoor hunting or riding jackets. One does not wear french cuffs while shooting, nor should anyone while wearing such a jacket.

Ja, precies. Lijkt mij ook helemaal niet praktisch om dan dubbele manchetten te dragen. Nee, geef mij maar enkele manchetten en alleen dubbel wanneer ik daadwerkelijk een 'formeel' pak draag.

Zeneize

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1192 Gepost op: 18 maart 2012 - 12:41:53
Dit stuit velen misschien tegen de borst, maar met enkele manchetten is het ook veel makkelijker om je mouwen op te rollen als je daar zin in hebt.
"One should either be a work of art, or wear a work of art."

Mediaman

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #1193 Gepost op: 18 maart 2012 - 13:03:19
Dit stuit velen misschien tegen de borst, maar met enkele manchetten is het ook veel makkelijker om je mouwen op te rollen als je daar zin in hebt.

Waarom? Doe ik regelmatig op mijn werk, zeker in de zomer.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1194 Gepost op: 18 maart 2012 - 13:14:15

HavenarbeiderT :mrgreen:
You can buy clothes, but you can't buy style

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1195 Gepost op: 18 maart 2012 - 13:34:47
Dan is dit een aardige discussie om te lezen voor een 'Trad' zoals jij: http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?115136-French-Cuffs-with-Blazers-Sportcoats-Yea-or-Nay/page2&highlight=French+cuffs

Waarin deze argumentatie mij hout lijkt te snijden:

Bedankt, Media! Interessante discussie.
Alleen nu heb ik wel een probleem. Al mijn hemden moeten omgebouwd worden...
 :mrgreen:

Zonder gekheid ben ik er nog niet helemaal over uit. Ik zie nog wel veel oude prenten met Norfolk-jasjes en hoge gesteven boorden. Hoewel ik ook wel weet dat men zelfs in de tijd dat die dingen gangbaar waren voor sportieve activiteiten aangepaste kledij had.

Zeneize

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1196 Gepost op: 18 maart 2012 - 15:03:17

Nee precies, maar het is zogenaamd niet erg stijlvol als je er ook een jasje over aanhebt. En zonder jasje geen SF-look, toch? Dat bedoelde ik meer.
"One should either be a work of art, or wear a work of art."

Charlie

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #1197 Gepost op: 18 maart 2012 - 15:29:05
En zonder jasje geen SF-look, toch? Dat bedoelde ik meer.

Dat is helaas wel vaak waar.

zampa di gallina

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1198 Gepost op: 18 maart 2012 - 15:51:35
Ach, als we de mores van het dragen van kleding afmeten aan de historische context dan kan er zoveel niet meer.
Jeans, alleen als je in de mijnen werkt. Jean gecombineerd met een jasje is natuurlijk helemaal uitgesloten.
Chukka's kunnen dan ook echt niet in combinatie met een pak.
Bijgesloten: van een reefer jacket in combinatie met dubbele manchetten.

[attachment deleted by admin]

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #1199 Gepost op: 18 maart 2012 - 16:09:34
Kijk eens aan, een prachtig voorbeeld dat het historische argument niet geheel standhoudt. Volgens mij zijn het op de foto zelfs enkele manchetten voor een manchetknoop, die zijn nog formeler.

Volgens mij zijn hier trouwens twee kanten aan:
-Een hemd van sportieve stof met dubbele manchetten, twee inhomogene details in één kledingstuk;
-Het combineren van een hemd met dat detail met 'sportieve' kleding, meerdere kledingstukken die 'inhomogeen'zouden zijn in het geheel.

Volgens mij is het eerste storender. Denk maar aan het eerder door mij aangehaalde voorbeeld van een Tattersall met dubbele manchetten...