Voor 55E meer had je Berluti gehad!
Maar wel Berluti by StefanoBi. 880 euro voor Blake gemaakte skuunkes, dure hobby. Het patina is wel erg mooi natuurlijk en het leer is ook van goede kwaliteit, maar ik denk dat je bij Berluti te veel voor de naam betaalt.
Berluti per StefanoBi of Berluti da StefanoBi? (het laatste betekent dat ze gemaakt zijn door StefanoBi, het eerste dat ze gemaakt zijn voor StefanoBi). Op de Berluti site staan de clubs die hier toch al menigmaal bejubeld zijn voor 880E.
Ik had mezelf al gecorrigeerd.

De schoenen zijn geproduceerd door StefanoBi voor Berluti. Er is niets mis met StefanoBi, maar als je over 800 euro of meer praat koop ik liever een paar schoenen werkelijk gemaakt door de fabrikant die ook naamgever van het merk is dan van een fabrikant die de produktie uitbesteedt aan een andere fabrikant die ik geloof de schoenen voor alle merken onder de LVMH paraplu produceert. En natuurlijk gebruikt StefanoBi voor Berluti schoenen ander leer dan voor de eigen StefanoBi schoenen die de helft kosten. Maar bij Green koop je Engelse schoenen die in Engeland door Britten worden gemaakt. Bij Berluti koop je Franse schoenen die in Italie worden geproduceerd. Tot begin jaren '90 werd Berluti RTW gewoon in Frankrijk gemaakt. Ik houd niet van outsourcen door multinationals. Maak die schoenen dan maar gewoon duurder. De enige echte Berluti's voor mij zijn de bespoke modellen die wel in Frankrijk worden gemaakt. Nu betaal je heel veel voor de naam terwijl het enige "Berluti aan die schoenen" het ontwerp is.
De Alessandro wholecut en een andere wholecut zijn de enige modellen van Berluti RTW die de moeite waard zijn. De rest is gewoontjes tot butt ugly. De finish van de schoenen is bijzonder, maar voor 880 euro koop je 2 paar Santoni's die er imho niet veel slechter uitzien. Qua constructie is er dan ook geen verschil. Wil je kwaliteit, dan kies je beter voor Edward Green.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat Berluti als het niet was overgenomen door LVMH waarschijnlijk niet of minder snel met StefanoBi in zee zou zijn gegaan om de produktie aan uit te besteden.