Bedankt voor het compliment. Ik ben benieuwd hoe jouw schoenen eruit komen te zien.
Ik wacht op een paar 'Yardley'.

De 808 is in het normale RTW programma vervangen/opgevolgd door de triple 8 omdat er problemen waren met de pasvorm. Met name het slot of de instep, die voor de gemiddelde EG klant te klein is, en de wreef gaven problemen. Het is geen standaard leest, omdat je hem alleen als MTO kan kopen.
Het is nog steeds mogelijk om MTO de Old Chelsea te kopen, maar je vindt dit model niet meer in het standaard RTW programma (wel de opvolger, de Chelsea). In mijn optiek is dit dan ook geen standaard model. Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk als je bedoelt dat de 808 een standaard leest was (zoals de toen nog niet "Old" Chelsea voor de opvolging een standaard model was).
Dan zat ik er -gelukkig- niet al te ver naast met mijn bewering. En ik snap nu ook waarom je de 808 geen 'standaard' leest noemt. Ik zou zelf eerder niet meer van een standaard leest spreken als er correcties op de leest aangebracht worden/zijn voor een individuele klant, vandaar. En idem met de modellen: hoe oud en of incourant het model ook is, als er geen aanpassingen aan gedaan worden door meer/minder brogueing of wel/geen medallion, dan vind ik het een 'standaard' model. Wellicht is dat een gevolg van het besef dat de archieven van EG meer modellen herbergen dan in de brochure(s) staan. Zie bijv. het paar in de eerste post van dit topic.

. Het standaard-model daarvan zul je in de laatste paar EG brochures niet tegenkomen. Ik ben in ieder geval blij dat ik je terminologie nu begrijp.
Van de 'Old Chelsea' wist ik het bestaan... Op de doos van mijn eigen paar Chelsea's staat nl. 'New Chelsea', dus ik vermoedde dat er ook 'oude' waren

. Bovendien heb ik op StyleForum een plaatje met paar 'Old Chelsea'-s gezien op de 82-leest(!). Helaas is dat plaatje in hun grote crash verloren gegaan.
De standaard leesten van EG zijn de 202, 606, 888, 82, 505, 184, 65 en 101. Verder maken ze voor Ralph Lauren Purple Label nog schoenen op de 88 en 89 leesten zoals je misschien wel weet. (En misschien zijn er voor de casual schoenen van RLPL ook nog andere leesten ontwikkeld, maar als dat het geval is moet ik je de nummers schuldig blijven. Het zijn over het algemeen gewoon varianten/doorontwikkelingen op bestaande leesten.)
Wat ik van andere fora heb, was er vroeger ook de 32-leest. En ik heb een oude EG-brochure waar ook de 404-leest "The trans-Atlantic Peal shape" in staat. Verder dacht ik (ook op andere fora te hebben gezien) dat de schoenencollectie die Alan Flusser in zijn winkel voerde op de 707-leest gemaakt werd. Die leest is -net als de 89-leest voor RLPL- exclusief voor hem.
Anyway, veel draagplezier, en bedankt voor de aanvulling.
MtB