Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652815 keer gelezen)

koenie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #750 Gepost op: 10 april 2010 - 12:17:35
Ik weet welke je bedoelt, ik loop er vanmiddag even langs!

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #751 Gepost op: 10 april 2010 - 12:19:28
Zo hoor ik het graag. Kijk ook eens naar de andere tijdschriften die ze hebben liggen!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #752 Gepost op: 11 mei 2010 - 23:44:48
Pre-orders geplaatst voor Imperial Bedrooms en Aldrig fucka upp. De zomer is vaak het enige seizoen dat ik tijd neem om te lezen..

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #753 Gepost op: 27 mei 2010 - 12:08:50
Recent van Couperus 'Brieven van den nutteloozen toeschouwer' en 'Hooge troeven'  gelezen (aardig, maar haalt natuurlijk niet bij z'n Haagse romans).

Nu begonnen in 'De wereld een dansfeest' van Van Schendel.
Inderdaad: die twee boekjes van Couperus zijn niet hoogtepunten uit zijn oeuvre, maar niettemin het lezen nog steeds waard, vind ik.

De wereld een dansfeest is natuurlijk fraai, zoals eigenlijk alles van Van Schendel, maar ik hoop toch vooral dat je 'Een Hollands drama' leest: voor mij het hoogtepunt uit zijn oeuvre, en gezien jouw achtergrond ook zeker interessant.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #754 Gepost op: 04 juni 2010 - 09:59:34
Pre-orders geplaatst voor Imperial Bedrooms en Aldrig fucka upp. De zomer is vaak het enige seizoen dat ik tijd neem om te lezen..

Boek #2 binnen een weekend uitgelezen, aanrader, zoeft zo door de pagina's heen.

Imperial Bedrooms gister binnen gekregen, slechts 174 pagina's met redelijk groot font, had hem wel langer verwacht maar benieuwd naar deze nieuwe B-E-E.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #755 Gepost op: 04 juni 2010 - 10:06:21
Less than zero heeft ook ongeveer dat formaat.
This, madame, is Versailles.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #756 Gepost op: 04 juni 2010 - 10:13:57
Less than zero heeft ook ongeveer dat formaat.

Klopt, maar dat was z'n eerste boek, sindsdien zijn ze alleen maar langer geworden (Glamorama het langst geloof ik). Ik had hogere verwachtingen, zeker omdat hij er 4-5 jaar mee bezig is geweest, maar mogelijk geldt hier ook: kwaliteit boven kwantiteit.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #757 Gepost op: 12 juli 2010 - 23:51:56
Heren,

Wellicht is dit niet de juiste plek, en dan bijvoorbaat mijn excuus, maar laten we het er dan op houden dat ik benieuwd ben naar jullie mening. In de veronderstelling dat dit boek op ieders nachtkast ligt (and if not, it should!): wat vinden jullie van de vertaling van The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde?

Leest het lekker? Hebben jullie geen problemen met de lange wollige zinnen? Of hoort dit juist bij de tekst (en tijdsbeeld), of is deze beter af met een vloeiender verloop, zodat de spitsvondigheden nog beter tot hun recht komen?

Hier kun je in elk geval de eerste paar bladzijden lezen (klikken op 'inkijkexemplaar' onder de coverfoto).

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #758 Gepost op: 12 juli 2010 - 23:55:39
Er gaat altijd een hoop verloren in een vertaling, zeker als het gaat om zulke zinnen. Ik vind dit nog best een redelijke vertaling.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #759 Gepost op: 13 juli 2010 - 00:10:55
Heren,

Wellicht is dit niet de juiste plek, en dan bijvoorbaat mijn excuus, maar laten we het er dan op houden dat ik benieuwd ben naar jullie mening. In de veronderstelling dat dit boek op ieders nachtkast ligt (and if not, it should!): wat vinden jullie van de vertaling van The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde?

Leest het lekker? Hebben jullie geen problemen met de lange wollige zinnen? Of hoort dit juist bij de tekst (en tijdsbeeld), of is deze beter af met een vloeiender verloop, zodat de spitsvondigheden nog beter tot hun recht komen?

Hier kun je in elk geval de eerste paar bladzijden lezen (klikken op 'inkijkexemplaar' onder de coverfoto).

Ik ken het origineel niet...

Korte pauze om dat te laten bezinken. Kan-ie weer, Swann? Here goes:

Ik kan dus weinig zinnigs zeggen over de vertaling, maar ik heb net één pagina gelezen en stel voor driekwart van de bijvoeglijk naamwoorden te schrappen; dat voorstel geldt mogelijk ook voor het origineel.

Mediaman

• Gast
Reactie #760 Gepost op: 13 juli 2010 - 07:08:53
Kijk je toch gewoon de film. :mrgreen:

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #761 Gepost op: 13 juli 2010 - 08:28:01
Dank voor de eerste feedback, heren. En: het is je vergeven, C. Toch hier even het origineel voor je.

Het probleem is inderdaad, MMorley, dat er altijd veel verloren gaat t.o.v. de brontekst, maar, zoals Carwo al aangaf: is dit een slecht ding? 't Is een oeroude discussie uiteraard - moet je letterlijk vertalen of de tekst toespitsen op de lezer? - en vandaar ook mijn interesse. Ik denk dat deze tekst voor velen interessant is, ook voor C., maar dat het op deze manier nog niet volledig tot z'n recht komt. Is het tijd voor iets nieuws?

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #762 Gepost op: 13 juli 2010 - 09:11:13
Iemand de nieuwe Bret Easton Ellis al gelezen? Ik ben wel een beetje klaar met zijn stijltje eigenlijk.
The man with style, is the man who can smile

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #763 Gepost op: 13 juli 2010 - 09:25:09
Iemand de nieuwe Bret Easton Ellis al gelezen? Ik ben wel een beetje klaar met zijn stijltje eigenlijk.

Ja gelezen, was er snel doorheen. Weinig vernieuwend maar voor de fans wel leuk.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #764 Gepost op: 13 juli 2010 - 09:26:30
Dank voor de eerste feedback, heren. En: het is je vergeven, C. Toch hier even het origineel voor je.

Het probleem is inderdaad, MMorley, dat er altijd veel verloren gaat t.o.v. de brontekst, maar, zoals Carwo al aangaf: is dit een slecht ding? 't Is een oeroude discussie uiteraard - moet je letterlijk vertalen of de tekst toespitsen op de lezer? - en vandaar ook mijn interesse. Ik denk dat deze tekst voor velen interessant is, ook voor C., maar dat het op deze manier nog niet volledig tot z'n recht komt. Is het tijd voor iets nieuws?

Scherpe analyse heren, brengt mij op het volgende, de Toverberg van Thomas Mann, ook zo'n vermeend meesterwerk.
Ik kom er niet doorheen, ligt het aan de tijd waarin wij heden leven met de bijbehorende sneller lopende zinnen, of is het mijn tekortkoming dat ik de concentratie niet kan vasthouden en het meer nutteloos tijdverdrijf ga vinden en hiermee dit soort boeken te kort doe
Be yourself no matter what they say