Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652817 keer gelezen)

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #675 Gepost op: 27 januari 2010 - 21:57:29
Wie kan mij meer vertellen over het werk van T.S. Eliot, genaamd 'The Waste Land'?
Is hier een gebundeld exemplaar van? En zo ja, ook van vòòr dat er regels uit het werk geknipt werden?

Gegroet!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #676 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:03:53
Wie kan mij meer vertellen over het werk van T.S. Eliot, genaamd 'The Waste Land'?
Is hier een gebundeld exemplaar van? En zo ja, ook van vòòr dat er regels uit het werk geknipt werden?

Gegroet!

Verplichte literatuur!!! Recent door Paul Claes vertaald voor De Bezige Bij: Het Barre Land, uiteraard in een tweetalige editie, en geannoteerd, want anders is het niet te doen. Dit is wel gewoon de opgeschoonde versie.

Ik meen dat Eliot indertijd zijn manuscript aan Ezra Pound heeft laten lezen, en deze is er vervolgens met de botte bijl doorheen gegaan. Het lijkt me wel dat deze editie in boekvorm ergens rondzwerft (en zo niet dan ga ik er zelf achteraan), maar is ongetwijfeld hoogst zeldzaam. Misschien dat beide namen in Google iets opleveren?
Laatst bewerkt op: 27 januari 2010 - 22:06:30 door Swann

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #677 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:09:51
Verplichte literatuur!!! Recent door Paul Claes vertaald voor De Bezige Bij: Het Barre Land, uiteraard in een tweetalige editie, en geannoteerd, want anders is het niet te doen. Dit is wel gewoon de opgeschoonde versie.

Ik meen dat Eliot indertijd zijn manuscript aan Ezra Pound heeft laten lezen, en deze is er vervolgens met de botte bijl doorheen gegaan.

Dank, S!

Met alle respect voor de heer Claes, toch zou ik dit soort (zonder kaders denken) werk gewoon in het Engels willen lezen. Maar wellicht is het vertaald ook erg mooi! En als het dan toch een tweetalige editie is, prima!

Voor ik mijn iPhone aan het werk zet, dit is dus gewoon te koop? Zowel origineel als de editie van Claes?
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #678 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:18:13
Ik zie zojuist dat een origineel tussen de 1.200 en 5.000 ponden doet... 580ste druk dan misschien?

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #679 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:20:19
Edit: Wat? Zo duur?!

Uiteraard is deze editie gewoon te koop: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-barre-land/1001004004808025/index.html

Succes als je 'm in het Engels gaat lezen; beetje hetzelfde effect als James Joyce, alleen dan in dichtvorm. Zijn er maar weinigen die er doorheen komen. En zorg dat-ie geannoteerd is.

TS kan bij mij weinig fout doen. Mijn favoriete gedicht is The Love Song of J. Alfred Prufrock:

En gaat over een oude dandy, die een beetje blase is.

'For I have known them all already, known them all:—   
Have known the evenings, mornings, afternoons,         
I have measured out my life with coffee spoons;'

en

'I grow old … I grow old …           
I shall wear the bottoms of my trousers rolled'

en

'We have lingered in the chambers of the sea   
By sea-girls wreathed with seaweed red and brown         
Till human voices wake us, and we drown.'

Man, man, smullen....
Laatst bewerkt op: 27 januari 2010 - 22:25:36 door Swann

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #680 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:26:28
Heerlijk, Swann, dat vraagt om een gebundelde versie!
Zie op Bol.com erg veelexemplaren van 'The Waste Land, keuze zat. Alleen even een hardcover zoeken, gezien mijn aversie tegen paperbacks..

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #681 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:30:04
(..) gezien mijn aversie tegen paperbacks..

Die deel ik met je.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #682 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:34:30
Komt helemaal goed, zie ik alweer. Morgen even in de straat zoeken naar een hardcover exemplaar; altijd plezieriger dan bestellen bij Bol.com!

Ben benieuwd of ik door het werk heen kom, maar wellicht kan ik er iets van opsteken om mijn eigen werk af te maken.

Mediaman

• Gast
Reactie #683 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:37:08
Komt helemaal goed, zie ik alweer. Morgen even in de straat zoeken naar een hardcover exemplaar; altijd plezieriger dan bestellen bij Bol.com!

Ben benieuwd of ik door het werk heen kom, maar wellicht kan ik er iets van opsteken om mijn eigen werk af te maken.

Ga eerst maar eens aan het werk aan al die bestelde shirts. :wink:

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #684 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:37:55
Op de Denneweg zit Nayler & Co, niet? Geweldige zaak is dat (helaas geen literatuur, alleen de luxe fotoboeken).

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #685 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:41:28
Ga eerst maar eens aan het werk aan al die bestelde shirts. :wink:

Wie zijn werk goed en tijdig doet, wat vrije minuten ontmoet. ;)

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #686 Gepost op: 27 januari 2010 - 22:43:50
Op de Denneweg zit Nayler & Co, niet? Geweldige zaak is dat (helaas geen literatuur, alleen de luxe fotoboeken).

Correct! Erg mooi inderdaad, elke ochtend netjes een rijtje boekwerken op de display buiten, en Narci maar bladeren!

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #687 Gepost op: 28 januari 2010 - 10:13:12
Met alle respect voor de heer Claes, toch zou ik dit soort (zonder kaders denken) werk gewoon in het Engels willen lezen. Maar wellicht is het vertaald ook erg mooi! En als het dan toch een tweetalige editie is, prima!
Paul Claes is een geweldig vertaler, vooral van de moeilijker Franse dichters, maar schrijft zelf ook gedichten én romans.

Verder heeft hij vrij veel bijzondere vertalingen gemaakt, zoals Leopolds prachtgedicht Cheops in het Engels waaraan hij samen met Christine d'Haen van 1947-1984 werkte. (Een luxe editie van dit werkje, één van de mooiste handdrukwerken in Nederland verschenen na WOII doet overigens ook rond de 1000 EUR.)
Een andere bijzondere vertaling is zijn Metamorphoses: gedichten van grote dichters vertaald uit het Engels, Frans, Duits, Nederlands in het Latijn...
Laatst bewerkt op: 28 januari 2010 - 10:20:29 door paulbrussel

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #688 Gepost op: 28 januari 2010 - 11:16:30
Dat bedoel ik, Paul. Ik ken zijn werk niet, en daarom wil ik er niet over oordelen, maar ik heb het gevoel dat vertalingen minder smeuïg overkomen.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #689 Gepost op: 28 januari 2010 - 11:27:03
Dat bedoel ik, Paul. Ik ken zijn werk niet, en daarom wil ik er niet over oordelen, maar ik heb het gevoel dat vertalingen minder smeuïg overkomen.

Narci, neem van mij aan dat The Waste Land met een vertaling ernaast je plezier x1000 vergroot.

Het beoordelen van vertalers is overigens ook een erg leuke discipline. Ben zelf fan van Henkes en Bindervoet, zij hebben Joyce geprobeerd te vertalen, maar ook de songteksten van de Beatles. En dat laatste is, als het kan, nog moeilijker.