Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652844 keer gelezen)

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #315 Gepost op: 17 januari 2008 - 17:20:22
Citaat van: "paulbrussel"
Citaat van: "Napoleon"
Houellebeq is ellende troef!
Maar voor mij één van de grootste schrijvers van dit moment.

(...)

+1

Aaron

• Gast
Reactie #316 Gepost op: 18 januari 2008 - 14:14:15

Zijn leven is overigens ontluisterend: zie het genoemde boek van Denis Demonpion.

Zie voor hem overigens ook de boeken: Fernando Arrabal, Houellebecq, en: Jean-François Patricola, Michel Houellebecq ou la provocation permanente.

Inderdaad ja. :D Ik heb momenteel alle in het Nederlands vertaalde romans en novellen (in Arbeidspers hardcover uitgave) in bezit.

In de biografie van Demonpion ben ik nog niet begonnen (staat al meer dan een jaar in de kast staan :lol:), maar iemand die op een dergelijke manier schrijft kan ook moeilijk een normaal leven geleid hebben. Dat bittere cynisme moet ergens vandaan komen. :P

Aaron

• Gast
Reactie #317 Gepost op: 18 januari 2008 - 14:17:04
Een aanrader:

http://www.amazon.com/Ugly-Americans-Cowboys-Markets-Millions/dp/0060575018

American Psycho meets Haruki Murakami.

Samuel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #318 Gepost op: 18 januari 2008 - 15:11:25
Kun je wat meer informatie geven?

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #319 Gepost op: 18 januari 2008 - 21:51:21
Citaat van: "Samuel"
Kun je wat meer informatie geven?

Lees de review maar, een paar ivy-league graduates die door een paar mazen in de financiële wetgeving in Japan in korte tijd miljonairs worden en een leven à la Bateman gaan leiden.

Volgens mij wel een boek voor jou Sam, aangezien je wel houdt van het lezen over cocaine-snuivende yuppies als ik mij niet vergis  :wink:

Samuel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #320 Gepost op: 19 januari 2008 - 12:52:29
Review uiteraard gelezen maar een mening van iemand van het forum is ook niet verkeerd. Bedankt voor de aanbeveling, ik ga hem kopen.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #321 Gepost op: 21 januari 2008 - 01:42:51
Citaat van: "Aaron"
Inderdaad ja. :D Ik heb momenteel alle in het Nederlands vertaalde romans en novellen (in Arbeidspers hardcover uitgave) in bezit.

In de biografie van Demonpion ben ik nog niet begonnen (staat al meer dan een jaar in de kast staan :lol:), maar iemand die op een dergelijke manier schrijft kan ook moeilijk een normaal leven geleid hebben. Dat bittere cynisme moet ergens vandaan komen. :P
Zijn Frans is overigens bepaald gemakkelijk!

Het door hem geleide jeugdleven was vrij normaal, geloof ik; daarna heeft hij contacten met zijn ouders volslagen afgezworen: zij weten niet waarom. Verder leidt hij een nogal symbiotisch leven met zijn vriendin, krijg ik de indruk. En die sectarische uitstap is bepaald bijzonder (secte die in soort van Mars-mannetjes gelooft)!

Demonpion is echt de moeite waard, vind ik.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #322 Gepost op: 09 maart 2008 - 22:00:40
Even hierheen verplaatst, Paul.

Citaat van: "Carwo"
Maar Café de Flore moet je nu natuurlijk wel een keer geweest zijn om nog wat oude Sartre-lucht te happen.
Sartre is overal in de lucht van Parijs, zij het voor mij véél minder aanwezig dan Marcel Proust.
En wie kent hem nog? Wie leest nog De walging?
Ik herinner nog hoe het bericht van zijn overlijden mij schokte indertijd, ook al was ik nog heel jong, maar al zeer gelittereerd :-).
Overigens stond er in de NRC van afgelopen vrijdag nog een heel stuk over zijn echtgenote Simone de Beauvoir, inclusief een (her)ontdekte naaktfoto van een eerdere minnar van haar.

Ik ken en lees hem natuurlijk nog (inclusief La Nausée)! Vind hem nog steeds briljant, maar hij ligt geloof ik niet meer zo goed bij de filosofen van tegenwoordig (Puccini?)

Wat er na zijn overlijden gebeurde, ken ik alleen van oude beelden, maar het leek erop dat heel Parijs was uitgelopen.

Zij dus ook met een minnaar? (Of was dat allang bekend?) Dacht dat alleen Sartre de vruchten van hun overeenkomst tot vreemdgaan plukte.

(@ Modje: kan dit topic trouwens naar Off-topic?)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #323 Gepost op: 09 maart 2008 - 22:15:50
Ik ken en lees hem natuurlijk nog (inclusief La Nausée)! Vind hem nog steeds briljant, maar hij ligt geloof ik niet meer zo goed bij de filosofen van tegenwoordig (Puccini?)

Wat er na zijn overlijden gebeurde, ken ik alleen van oude beelden, maar het leek erop dat heel Parijs was uitgelopen.

Zij dus ook met een minnaar? (Of was dat allang bekend?) Dacht dat alleen Sartre de vruchten van hun overeenkomst tot vreemdgaan plukte.
Inderdaad, ik geloof niet dat Sartre nog goed ligt; indertijd was er al een tegenstelling tussen Camus- en Sartre-aanhangers. Ik geloof dat Camus ruimschoots heeft 'gewonnen'. (En persoonlijk vind ik La peste ook indrukwekkender dan La nausée.)

En zijn overlijden trok inderdaad héél veel belangstelling, en tóch was de aandacht voor zijn persoon heel snel weggeëbt; een beetje zoals met Vestdijk in NL na zijn overlijden: ook totaal vergeten (maar aandacht voor hem zal zeker eens terug komen, voorspel ik). [Ik heb hier nog ergens een VN-boekenbijlage die na zijn overlijden geheel aan J-P S gewijd was.]

En beide delen van het echtpaar hielden er een echt Franse libertijnse sexuele moraal op na. De Beauvoir waagde zich zelfs aan de damesliefde.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #324 Gepost op: 09 maart 2008 - 22:31:34

Inderdaad, ik geloof niet dat Sartre nog goed ligt; indertijd was er al een tegenstelling tussen Camus- en Sartre-aanhangers. Ik geloof dat Camus ruimschoots heeft 'gewonnen'. (En persoonlijk vind ik La peste ook indrukwekkender dan La nausée.)

(Sorry voor de overbodige tweede hoofdletter in de titel.)

Eerlijk gezegd nooit geweten van die kampen. Camus is denk ik de betere romanschrijver (alleen afgaand op L'étranger, maar dat is al beter dan de literaire geschriften van Sartre die ik heb gelezen), maar ik ken zijn filosofische theorieën eigenlijk niet. Die van Sartre wel en die vond ik (einde middelbare school en nog steeds wel, denk ik) erg indrukwekkend.

Citaat
En zijn overlijden trok inderdaad héél veel belangstelling, en tóch was de aandacht voor zijn persoon heel snel weggeëbt; een beetje zoals met Vestdijk in NL na zijn overlijden: ook totaal vergeten (maar aandacht voor hem zal zeker eens terug komen, voorspel ik). [Ik heb hier nog ergens een VN-boekenbijlage die na zijn overlijden geheel aan J-P S gewijd was.]

Vestdijk was nog wel vaste kost in mijn middelbare-schooltijd. Is Sartre in Frankrijk ook zo snel vergeten? Ik vind de Fransen wel een volk dat zijn belangrijke mensen blijft eren. Iets waar we in Nederland erg slecht in zijn.

(Die bijlage zou ik graag eens lezen! Is scannen een optie?)

Citaat
En beide delen van het echtpaar hielden er een echt Franse libertijnse sexuele moraal op na. De Beauvoir waagde zich zelfs aan de damesliefde.

Ah, ik had begrepen dat vooral Sartre profiteerde van hun afspraakje.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #325 Gepost op: 09 maart 2008 - 23:12:36
Eerlijk gezegd nooit geweten van die kampen. Camus is denk ik de betere romanschrijver (alleen afgaand op L'étranger, maar dat is al beter dan de literaire geschriften van Sartre die ik heb gelezen), maar ik ken zijn filosofische theorieën eigenlijk niet. Die van Sartre wel en die vond ik (einde middelbare school en nog steeds wel, denk ik) erg indrukwekkend.

Als ik het goed resumeer was Camus meer aanhanger van een humanistischer existentialisme terwijl Sartre duidelijk een nihilistische existenialist was. De eerste stroming heeft meer aanhang gewonnen dan de laatste.

Vestdijk was nog wel vaste kost in mijn middelbare-schooltijd. Is Sartre in Frankrijk ook zo snel vergeten? Ik vind de Fransen wel een volk dat zijn belangrijke mensen blijft eren. Iets waar we in Nederland erg slecht in zijn.

(Die bijlage zou ik graag eens lezen! Is scannen een optie?)

Ik heb niet de indruk dat Sartre nog geëerd wordt; Even was er een opleving door de biografie door de Franse schone Annie Cohen-Solal, in NL vooral bekend geworden door de zich ontwikkelende 'verliefdheid' die Adriaan van Dis tijdens zijn uitzending met haar ten toon spreidde, hetgeen de verkoop van de vertaling van haar biografie bepaald niet slecht beïnvloed heeft.

In die tijd had VN nog bijzondere en omvangrijke (kleuren)(boeken)bijlages van circa 40-50 pagina's. Maar scannen is een optie, of copie, maar ik moet dat nummer dan eerst eens gaan vinden in mijn kelder-archieven.

Ah, ik had begrepen dat vooral Sartre profiteerde van hun afspraakje.

Brieven van De Beauvoir aan één van haar belangrijkste minnaars, Nelson Angren, zijn ook in het Nederlands vertaald.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #326 Gepost op: 09 maart 2008 - 23:29:20
Als ik het goed resumeer was Camus meer aanhanger van een humanistischer existentialisme terwijl Sartre duidelijk een nihilistische existenialist was. De eerste stroming heeft meer aanhang gewonnen dan de laatste.

Ik kan dat nihilistische niet goed rijmen met zijn engagement. Nu heb ik zijn engagement eigenlijk nooit kunnen rijmen met zijn filosofie, maar dat ligt aan mij; hij heeft het onder andere uitgelegd in zijn zeer toegankelijke Over het existentialisme (L'existentialisme est un humanisme). En hij heeft mij er door zijn engagement destijds toe gebracht lid te worden van Amnesty en een donorcodicil in te vullen en bij me te dragen.

Citaat
Ik heb niet de indruk dat Sartre nog geëerd wordt; Even was er een opleving door de biografie door de Franse schone Annie Cohen-Solal, in NL vooral bekend geworden door de zich ontwikkelende 'verliefdheid' die Adriaan van Dis tijdens zijn uitzending met haar ten toon spreidde, hetgeen de verkoop van de vertaling van haar biografie bepaald niet slecht beïnvloed heeft.

Die Annie is echt een beauty, ja. Staan ook een paar prachtige foto's van haar in de biografie die je noemt; heb ik tijdens het lezen (biografiëen, pff...) vaak naar teruggebladerd om even verliefd naar te kijken.

Citaat
In die tijd had VN nog bijzondere en omvangrijke (kleuren)(boeken)bijlages van circa 40-50 pagina's. Maar scannen is een optie, of copie, maar ik moet dat nummer dan eerst eens gaan vinden in mijn kelder-archieven.

Oei, dat klinkt als veel werk. Maar mocht je hem makkelijk terugvinden...

Citaat
Brieven van De Beauvoir aan één van haar belangrijkste minnaars, Nelson Angren, zijn ook in het Nederlands vertaald.

Ik geloof je op je woord.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #327 Gepost op: 06 mei 2008 - 14:39:14

Zijn leven is overigens ontluisterend: zie het genoemde boek van Denis Demonpion.
Op verzoek van Demonpion heeft de moeder van Houellebecq haar autobiografie gepubliceerd; die zal ik een dezer dagen wel aanschaffen. Het interview met haar afgelopen week in Le Monde vond ik overigens interessant.

Verder gisteren even Onder andere van J. J. Voskuil ter hand genomen, in memoriam deze schrijver van de voor mij meesterlijke romancyclus Het bureau.

veloS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #328 Gepost op: 06 mei 2008 - 18:40:48
Heb onlangs 'eindelijk' maar eens de Da Vinci Code gelezen, om van al dat gezeik af te zijn.

Wat een k*tboek. Clichématige plotwendingen (The British butler-like dude did it? NO WAI.) zogenaamde ingewikkelde puzzels die een belediging zijn voor iedereen met meer dan vijf hersencellen (moeilijk he, spiegelschrift!) en veel anti-religieuze propaganda waar Dawkins nog wat van kan leren.

De film is bij voorbaat afgeschreven.

Gelukkig heb ik ook onlangs Honderd Jaar Eenzaamheid gelezen (stond ook lange tijd op m'n To Do-list) en dat was vele, vele, vele malen beter.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #329 Gepost op: 06 mei 2008 - 19:16:04
Ik vond het matig geschreven, maar wel goed dat de vrouw zo'n belangrijke positie kreeg toebedeeld.