Eerlijk gezegd nooit geweten van die kampen. Camus is denk ik de betere romanschrijver (alleen afgaand op L'étranger, maar dat is al beter dan de literaire geschriften van Sartre die ik heb gelezen), maar ik ken zijn filosofische theorieën eigenlijk niet. Die van Sartre wel en die vond ik (einde middelbare school en nog steeds wel, denk ik) erg indrukwekkend.
Als ik het goed resumeer was Camus meer aanhanger van een humanistischer existentialisme terwijl Sartre duidelijk een nihilistische existenialist was. De eerste stroming heeft meer aanhang gewonnen dan de laatste.
Vestdijk was nog wel vaste kost in mijn middelbare-schooltijd. Is Sartre in Frankrijk ook zo snel vergeten? Ik vind de Fransen wel een volk dat zijn belangrijke mensen blijft eren. Iets waar we in Nederland erg slecht in zijn.
(Die bijlage zou ik graag eens lezen! Is scannen een optie?)
Ik heb niet de indruk dat Sartre nog geëerd wordt; Even was er een opleving door de biografie door de Franse schone Annie Cohen-Solal, in NL vooral bekend geworden door de zich ontwikkelende 'verliefdheid' die Adriaan van Dis tijdens zijn uitzending met haar ten toon spreidde, hetgeen de verkoop van de vertaling van haar biografie bepaald niet slecht beïnvloed heeft.
In die tijd had VN nog bijzondere en omvangrijke (kleuren)(boeken)bijlages van circa 40-50 pagina's. Maar scannen is een optie, of copie, maar ik moet dat nummer dan eerst eens gaan vinden in mijn kelder-archieven.
Ah, ik had begrepen dat vooral Sartre profiteerde van hun afspraakje.
Brieven van De Beauvoir aan één van haar belangrijkste minnaars, Nelson Angren, zijn ook in het Nederlands vertaald.