Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (654756 keer gelezen)

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1530 Gepost op: 06 december 2014 - 17:53:26
lekker naveltje

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1531 Gepost op: 06 december 2014 - 18:07:00
Jeetje, Martijn.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1532 Gepost op: 06 december 2014 - 18:54:04
Nee lijkt me inderdaad dan geen samenvatting mrBrussel. Ik wil overigens eerst Stiglitz' Price of inequality lezen. Vorig jaar snel doorheen gebladerd voor 'academische doeleinden'.
Van Stiglitz is uiteraard ook Making globalization work de moeite waard. En over inequalities is het hier al eens eerder aangehaalde OESO-rapport Divided We Stand. Why Inequality Keeps Rising een must.
Inkomens- en andere ongelijkheid is overigens een toenemend maatschappelijk 'probleem' dat (m.i. gelukkig!) de laatste jaren hoger op de politieke agenda staat, hetgeen niet wegneemt dat die ongelijkheid nog steeds groeiende is, ondanks dat de mondiale crisis voortduurt.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1533 Gepost op: 06 december 2014 - 19:01:18
Het kroost van Winter en Durlacher kon niet achterblijven en heeft nu ook een boekje, meteen in drie talen uitgebracht. Lekker meeliften op het succes van pappie en mammie.
Dat die pappie en mammie succes hebben, is overigens geheel onverdiend: ik zou ze zelfs geen 'schrijver' willen noemen, wel succeszoekers, en dat 'succes' schijnen ze gevonden te hebben; toen ik De Winter in 1981 voor het eerst 'ontmoette' was het een timide en nog volstrekt onbetekenende figuur die zich toen nog leek te willen ontpoppen als schrijver, maar daarna heb ik hem daarvan maar weinig serieus werk van zien maken. De vader van Durlacher, dàt was een echte schrijver...
Zonder probleem voorspel ik dat deze p&m binnen 50 jaar alleen nog vergeefs aan de vergetelheid ontrukt kunnen worden...

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1534 Gepost op: 06 december 2014 - 19:03:20
Ik ben anders wel gecharmeerd van Jessica Durlacher. Fysiek bedoel ik dan.

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Boeken - Algemeen
Reactie #1535 Gepost op: 06 december 2014 - 19:04:28
De rest ken ik. Vorig jaar een scriptie over het onderwerp geschreven. Gelukkig hier een veel minder groot probleem dan in de US.
Politiek minder makkelijk te koop, iedereen met een iq boven de 100 kan in principe naar een fatsoenlijke universiteit etc.

Voor iedereen die wel wat meer over economie wil lezen maar nog geen zin heeft in piketty is dit wel een aanrader:
Economics, the users guide (Ha Joon Chang)
http://www.theguardian.com/books/2014/may/29/economics-the-users-guide-ha-joon-chang-review
Laatst bewerkt op: 06 december 2014 - 20:21:57 door marsvos

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1536 Gepost op: 06 december 2014 - 19:34:43
De rest ken ik. Vorig jaar mijn een scriptie over het onderwerp geschreven. Gelukkig hier een veel minder groot probleem dan in de US.
Misschien absoluut wel, maar ongelijkheid in Europa wordt, gezien het Europese sociale model, als een groter probleem gezien dan in de USA. De 'stakingsgolf' die bijvoorbeeld nu in België heerst, is mede hierdoor ingegeven.
Overigens moet gezegd dat de traditionele GINI-coëfficiënt steeds minder exclusief en absoluut als meting voor ongelijkheid wordt gehanteerd. Maar dit alles hoort in dit onderwerp natuurlijk niet thuis.

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Boeken - Algemeen
Reactie #1537 Gepost op: 06 december 2014 - 19:43:01
Overigens moet gezegd dat de traditionele GINI-coëfficiënt steeds minder exclusief en absoluut als meting voor ongelijkheid wordt gehanteerd.
Kijk hem, een beetje mijn dependent variable belachelijk maken  :mrgreen:
Anyway maar verder over boeken inderdaad.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1538 Gepost op: 06 december 2014 - 19:52:58
OT: Zelfs de OESO gebruikt die coëfficiënt niet meer alleen, maar voorlopig zal het gebruik daarvan nog steeds wereldwijd gehanteerd worden (ik beweerde immers minder en minder exclusief als enige maatstaf), maar aangevuld met andere data; ik heb nog onlangs mensen van de OESO namelijk daarover gehoord, maar dat betreft nog ongepubliceerd onderzoek dus daar zal je nog even op moeten wachten.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1539 Gepost op: 06 december 2014 - 19:55:35
Over echte boeken gesproken: ik heb me vandaag nogal wat Michelingidsen aangeschaft... Mag dat hier ook vermeld? :-)

Kings

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1540 Gepost op: 06 december 2014 - 20:19:37
Ik ben anders wel gecharmeerd van Jessica Durlacher. Fysiek bedoel ik dan.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1541 Gepost op: 09 december 2014 - 21:30:13
Kijk nu, vers van de pers: "Knack heeft de Franse econoom Thomas Piketty, de auteur van 'Kapitaal in de 21e eeuw', verkozen tot Man van het Jaar".
[Vandaag liet ik me ook tijdens een lunch vertellen dat het 'kritische' verhaal uit de FT over het datagebruik door Piketty totaal niet serieus hoeft te worden genomen; en dat overigens ook de interest rate spread als enige ter wereld al jaren in Nederland negatief is... zo leer ik nog eens wat onder het eten, hoewel men mij dat ook weer niet wist te verklaren.]

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1542 Gepost op: 09 december 2014 - 21:32:23
je moet niet zo zwaar lunsen, paultje.
live and let die

guest45

• Gast
Boeken - Algemeen
Reactie #1543 Gepost op: 09 december 2014 - 22:35:55
Intelesting

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Boeken - Algemeen
Reactie #1544 Gepost op: 09 december 2014 - 22:38:58
Citaat
het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) gaf aan dat het boek onwaarheden zou bevatten en het opvolgen van adviezen zelfs gevaarlijk zou zijn.

Citaat
Ook de Universiteit Antwerpen, waar Kris Verburgh eerder zijn studie heeft afgerond heeft publiekelijk afstand genomen van De Voedselzandloper. Professor Luc Van Gaal gaat zelfs nog een stapje verder en bestempelt De voedselzandloper als een ‘gevaarlijk boek’.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!