Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980923 keer gelezen)

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #915 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:04:18
Mmorley heeft gesproken. Je schoenen zijn nog te redden ;)
You can buy clothes, but you can't buy style

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #916 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:08:21
Haha, zometeen krijg ik de naam van schoenenpoetser hier :P

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #917 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:24:39
Haha bedankt voor de adviezen heren.
Ik vroeg me wel af hoe invasief zo'n behandeling is. Wordt het leer dan helemaal kaal en dient het opnieuw ingekleurd te worden, of haalt het slecht het teveel aan wax eraf?

Tevens heb ik mijn schoenen altijd gepoetst met een dun laagje, op het moment dat ze hier en daar een wrijvingsplekje kregen, of als ze na een flinke regenbui pigment verloren leken te hebben (eerst laten drogen natuurlijk).

Ik realiseer mij ineens dat ik de indruk wek alsof ik ze na een keertje dragen helemaal 'overschilder' met de crème, maar dat is nu ook weer niet zo. Tevens doet het probleem zich ook voor op mijn bruine schoenen zonder 'spit-shine'

Nu lees ik hier wel eens dat mensen langere tijd alleen met kleurloos poetsen, en eventueel bij uitzondering pas met pigment. Ook heb ik wel eens gelezen dat de kleurloze crème (dus niet de renovateur) een beetje pigment verwijdert, dat dan op de poetslap verschijnt. Ik denk er dus over om eerst even een tijdje kleurloos te poetsen om te zien of dat werkt, voordat ik al min schoenen (!) ga strippen...
Kan iemand mij wellicht vertellen hoe een poetsregime met kleurloos eruit zou moeten zien? Gewoon het 3-stappenplan aanhouden? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

-Een poetsneuroot

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #918 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:25:19
Haha, zometeen krijg ik de naam van schoenenpoetser hier :P

Too bad, die heb je al! ;)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Charlie

• Gast
Reactie #919 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:35:19
Ik heb het zelf gehad toen ik op mijn Van Bommels een spiegelglans wilde hebben. Goede oude tijd ;)

Dat moet wel lang geleden zijn... Van Bommels, oh my!

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #920 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:39:00
Fijn, de naam heb ik al :P. Masterclass regelen via Narci heren!

Hatter, geen nood: het gaat hier om een goedje dat er voor bedoeld is om vlekken te verwijderen uit het leer. Denk dan aan pekelvlekken enzo. Het stript het leer dus niet van haar kleur, daar heb je aceton voor nodig. Renomat zou zelfs, gezien de olieen, een deel moeten voeden maar dat risico wil ik niet lopen. Gewoon gebruiken op de plekken waar het nodig is, borstelen, opnieuw aanbrengen, borstelen, poetsen en dan weer lotion + pommadier + pate.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #921 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:40:20
Nee, dan liever Hugo Boss :mrgreen:
You can buy clothes, but you can't buy style

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #922 Gepost op: 30 maart 2010 - 20:56:32
Fijn, de naam heb ik al :P. Masterclass regelen via Narci heren!

Hatter, geen nood: het gaat hier om een goedje dat er voor bedoeld is om vlekken te verwijderen uit het leer. Denk dan aan pekelvlekken enzo. Het stript het leer dus niet van haar kleur, daar heb je aceton voor nodig. Renomat zou zelfs, gezien de olieen, een deel moeten voeden maar dat risico wil ik niet lopen. Gewoon gebruiken op de plekken waar het nodig is, borstelen, opnieuw aanbrengen, borstelen, poetsen en dan weer lotion + pommadier + pate.

Ah op die manier. Ik dacht inderdaad aan een goedje als aceton, maar het bestaat dus uit oliën. In dat geval zou het al helemaal geen kwaad moeten kunnen om het eens te gebruiken. Bedankt voor de tip, MMorley!

Ik vraag me wel af hoe ik mijn poetsregime voortaan moet veranderen. Ik liep eens een tijdje door de regen en nadat mijn schoenen gedroogd waren en ik ze weer wilde poetsen, zag ik dat ze een beetje kaal geworden waren. In dat geval mag men toch wel pigment gebruiken? Ik vraag mij namelijk af of er heus teveel poets op zit, of dat het simpelweg niet goed 'hecht'.

Heeft u toevallig suggesties mbt een poetsregime met kleurloze poets?

Ik houd mij aanbevolen voor één van uw seminars, heer MMorley. ;)
Laatst bewerkt op: 30 maart 2010 - 20:58:25 door Mad Hatter

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #923 Gepost op: 30 maart 2010 - 21:06:29
Over het algemeen is de regel: na 5-7 keer intensief dragen, poetsen ;)
Ik heb zelf nog nooit kleurloze poets gebruikt. In plaats daarvan gebruik ik niet altijd pommadier, soms slechts alleen de lotion + pate.
En hehe, we zullen zien of er ooit masterclassen komen :mrgreen:. Eerst hebben we nog een master nodig!

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #924 Gepost op: 30 maart 2010 - 21:10:48
Aha zo zit dat dus.  ](*,) Dat is wel 'weinig' hoor  ;)

Mag ik dan tussendoor poetsen met kleurloos, meester?

:mrgreen:

Bedankt voor de tips MMorley.

Edit: Oh, er is iets bijgekomen... Ja dat ga ik maar eens proberen, enkel stap 1 en 3 ofzo. Ja je moet wat als je hele wereldbeeld op zijn kop gezet wordt ineens
Laatst bewerkt op: 30 maart 2010 - 21:12:59 door Mad Hatter

Mediaman

• Gast
Reactie #925 Gepost op: 30 maart 2010 - 21:11:11
MIjn behandeling van gekleurde pomadier en daarna kleurloze pate werkt prima op de neuzen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #926 Gepost op: 30 maart 2010 - 21:20:38
MIjn behandeling van gekleurde pomadier en daarna kleurloze pate werkt prima op de neuzen.

Foto

Ja, dat ziet er goed uit, Mediaman. Het glimt goed, zonder overdreven te spiegelen.
Mijn ervaring is dat het op de neuzen niet zo uitmaakt. De problemen treden op precies bij die vouwen.
Men ziet dat er een beetje craquelé / plooitjes optreden. Precies daar stoten mijn schoenen het pigment af.
Poetst u de rest van de schoen ook op die manier? Of heeft u daar een andere methode voor? Bedankt alvast.

Mediaman

• Gast
Reactie #927 Gepost op: 30 maart 2010 - 21:38:09
Ja, dat ziet er goed uit, Mediaman. Het glimt goed, zonder overdreven te spiegelen.
Mijn ervaring is dat het op de neuzen niet zo uitmaakt. De problemen treden op precies bij die vouwen.
Men ziet dat er een beetje craquelé / plooitjes optreden. Precies daar stoten mijn schoenen het pigment af.
Poetst u de rest van de schoen ook op die manier? Of heeft u daar een andere methode voor? Bedankt alvast.

Ik heb zojuist de rest op dezelfde wijze gepoetst en het ziet er goed uit. De vouwen op de neus blijven doffer, maar dat is logisch en prima.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #928 Gepost op: 30 maart 2010 - 22:08:24
Ik heb zojuist de rest op dezelfde wijze gepoetst en het ziet er goed uit. De vouwen op de neus blijven doffer, maar dat is logisch en prima.

Ah ok dankuwel.

Heren, dankuwel voor de tips.
Ik ga maar eens een tijdje matigen met pigment. Wellicht poetsen met enkel Lotion of Renovateur gevolgd door de Pate, of wellicht wel ook Crème gebruiken, maar eindigen met doorzichtige Pate, welke ook weer een beetje pigment weghaald.
En als dat niet helpt maar eens aan de Aromat... Euh, Renomat dus.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #929 Gepost op: 31 maart 2010 - 09:33:08
Mikey heeft gelijk, er wordt hier veel te moeilijk gedaan over dat poetsen. Mad Hatter, ik zou die schoenen gewoon een hele tijd negeren totdat je merkt dat ze echt weer 'honger' hebben. Volgens mij bedoelt Carwo dat ook met 'cold turkey'.