Volgens mij poets je te vaak.
Zou het dan toch? Ik zal op zoek moeten naar een nieuwe hobby...

Die schampstrepen kan je meestal ook wegpoetsen met wat waternevel uit de plantenspuit en een borstel of poetsdoek.
Dank voor de tip. Dat ga ik een keer proberen. Ik heb wel al gemerkt dat de borstel hanteren de schampstrepen enigszins doet verminderen. Over water gesproken, daar waar het brokkelen optreedt is het leer poreuzer en meer waterdoorlatend. Wellicht is dit vanzelfsprekend op het buigpunt, maar daardoor ben ik geneigd iets met poets te doen op die plek...
... Als je poetst volgens de spit-shine methode, breng je (veel) dunne laagjes aan, die tezamen best een tamelijk dikke laag mogen vormen, maar hierbij moeten de delen van het leer worden ontzien die bij het lopen plooien. Doe je dit niet, kan afbrokkeling het gevolg zijn.
Ja dat klopt. Om die reden pas ik de spit-shine enkel toe op de neuzen van mijn schoenen. Overigens doe ik dit eigenlijk enkel op mijn zwarte schoenen, daar ik van mening ben dat bruine schoenen iets minder behoeven te glimmen om mooi te zijn. Toch treedt er dus afbrokkeling op, ook al gebruik ik slechts de lotion gevolgd door crème.
Ik ben er nog niet uit, maar bedankt alvast heren. Het dilemma is dat ik graag vaak poets voor de waterbestendigheid en om craquelé / uitdroging tegen te gaan. Echter dat brokkelen is ook niets.
Zou het wat zijn om vaker met kleurloos te poetsen? Hoe zou het stappenplan er dan uitzien?
Ik zou zeggen:
-Lotion
-kleurloze 'crème surfine'
-eventueel kleurloze 'pate de luxe' op de neuzen
Ik dacht het nodige te weten van poetsen, maar de laatste tijd heb ik toch de neiging het één en ander te herzien...
:-k