Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980895 keer gelezen)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #900 Gepost op: 30 maart 2010 - 14:13:05
Volgens mij poets je te vaak.

Zou het dan toch? Ik zal op zoek moeten naar een nieuwe hobby...   :?

Die schampstrepen kan je meestal ook wegpoetsen met wat waternevel uit de plantenspuit en een borstel of poetsdoek.

Dank voor de tip. Dat ga ik een keer proberen. Ik heb wel al gemerkt dat de borstel hanteren de schampstrepen enigszins doet verminderen. Over water gesproken, daar waar het brokkelen optreedt is het leer poreuzer en meer waterdoorlatend. Wellicht is dit vanzelfsprekend op het buigpunt, maar daardoor ben ik geneigd iets met poets te doen op die plek...

... Als je poetst volgens de spit-shine methode, breng je (veel) dunne laagjes aan, die tezamen best een tamelijk dikke laag mogen vormen, maar hierbij moeten de delen van het leer worden ontzien die bij het lopen plooien. Doe je dit niet, kan afbrokkeling het gevolg zijn.

Ja dat klopt. Om die reden pas ik de spit-shine enkel toe op de neuzen van mijn schoenen. Overigens doe ik dit eigenlijk enkel op mijn zwarte schoenen, daar ik van mening ben dat bruine schoenen iets minder behoeven te glimmen om mooi te zijn. Toch treedt er dus afbrokkeling op, ook al gebruik ik slechts de lotion gevolgd door crème.

Ik ben er nog niet uit, maar bedankt alvast heren. Het dilemma is dat ik graag vaak poets voor de waterbestendigheid en om craquelé / uitdroging tegen te gaan. Echter dat brokkelen is ook niets.

Zou het wat zijn om vaker met kleurloos te poetsen? Hoe zou het stappenplan er dan uitzien?
Ik zou zeggen:
-Lotion
-kleurloze 'crème surfine'
-eventueel kleurloze 'pate de luxe' op de neuzen

Ik dacht het nodige te weten van poetsen, maar de laatste tijd heb ik toch de neiging het één en ander te herzien...

:-k

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #901 Gepost op: 30 maart 2010 - 14:21:37
Zit er wel genoeg tijd tussen lotion en crème? Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik zorg er altijd voor dat de renovateur (die ik soms als eerste stap gebruik) helemaal droog is: een paar minuten laten drogen (terwijl ik met de andere of een ander paar bezig ben) en daarna uitwrijven tot het leer glad aanvoelt. Pas dan breng ik een nieuwe laag aan.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #902 Gepost op: 30 maart 2010 - 15:33:43
Wellicht heeft dat er ook iets mee te maken, Carwo. Over het algemeen poets ik mijn schoenen wel om beurten. Dat wil zeggen, de linker schoen staat in te trekken terwijl de rechter ingesmeerd wordt. Vervolgens poets ik de linker uit, terwijl de rechter in staat te trekken.
Zojuist heb ik mijn Loakes weer met lotion ingesmeerd en uitgepoetst. Ik zal eens kijken of het helpt als ik nu eerst een tijdje wacht (wellicht enkele uren, dan doe ik ondertussen weer wat aan de studie  ;)) en dan pas de poetssessie vervolg...
Wat ik ooit eens geprobeerd heb is schoenen in te smeren met crème, om ze vervolgens een hele nacht (!) te laten rusten en ze de volgende ochtend pas uit te poetsen. Dat scheelde wel enigszins, maar lijkt me noch de bedoeling, noch praktisch. Tevens was het probleem nog steeds niet helemaal verdwenen. Het verschil met nu is wel dat ik toen de lotion nog niet ontdekt had...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #903 Gepost op: 30 maart 2010 - 16:03:56
Nee, zo lang hoeft ook niet, volgens mij. Ik vraag me alleen af of je 'basislaag' nu wel goed is (dat er niet al te veel op zit).

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #904 Gepost op: 30 maart 2010 - 16:26:45
Ja, ik snap wat je bedoelt denk ik. In die Lotion / Renovateur zit natuurlijk ook een soort van opgeloste was of iets dergelijks, welke wellicht te vet is om de kleur te laten 'pakken'. 
Soms heb ik wel eens het idee dat de crème sowieso beter pakt op een ongepoetste schoen dan op Lotion.
Als dat zo is, kan men volgens mij beter eerst kleur aanbrengen en dan de lotion eroverheen. De olie die het leer voedt gaat dan wel door de laag kleur heen maar de pigmentdeeltjes blijven 'plakken'. Maargoed dat is vast onzin wat ik nou allemaal zeg.
Wat vinden jullie van een nieuw poetsregime met kleurloos en slechts sporadisch met een gekleurde crème?
Zou ik dan stap 2 met crème kunnen overslaan, dus gelijk met de Pate over de lotion? Of gewoon 3 stappen aanhouden en de twee laatste stappen slechts af en toe gekleurd?

:-k

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #905 Gepost op: 30 maart 2010 - 17:20:01
Volgens mij nemen jullie dat poetesen allemaal wat te serieus hoor. Mijn schoenen zijn nog nooit uit elkaar gevallen en glimmen meestal als een natte drol in de maneschijn en ik doe maar wat.

Charlie

• Gast
Reactie #906 Gepost op: 30 maart 2010 - 17:26:44
Zou het ook niet aan het leer zelf kunnen liggen? Ik weet dat ik ooit Hugo Boss (ja, breek me de bek niet open) schoenen heb gehad en daar kreeg ik ook een soort afbrokkeling/blokjes patroontje...

Afgezien van bovengenoemde schoenen, voorts nooit last van gehad.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #907 Gepost op: 30 maart 2010 - 17:47:27
Volgens mij nemen jullie dat poetesen allemaal wat te serieus hoor. Mijn schoenen zijn nog nooit uit elkaar gevallen en glimmen meestal als een natte drol in de maneschijn en ik doe maar wat.

Haha, inderdaad. Met een oud t-shirt en kiwi schoenpoets zien mijn schoenen er príma glimmend gepoetst uit.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #908 Gepost op: 30 maart 2010 - 18:03:29
Het wordt tijd dat MMorley hier in 't Haagsche een seminar schoenpoetsen komt geven. ;)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #909 Gepost op: 30 maart 2010 - 18:08:08
Ik heb er liever een van Mickey, die drol in de maneschijn spreekt me aan..  :lol:
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #910 Gepost op: 30 maart 2010 - 18:31:42

Ghehe, dat is wel heel glimmend zeg!
Het poetsen van schoenen, dat is niet zomaar hobby voor mij. Ik zou het een 'way of life' willen noemen.
En ja ik neem het veel te serieus... Maar soit, er zijn ergere OCD's toch?
 :oops:

Zou het ook niet aan het leer zelf kunnen liggen? Ik weet dat ik ooit Hugo Boss (ja, breek me de bek niet open) schoenen heb gehad en daar kreeg ik ook een soort afbrokkeling/blokjes patroontje...

Afgezien van bovengenoemde schoenen, voorts nooit last van gehad.

Neen, zo erg is het gelukkig nog niet. Ik heb het bij al mijn schoenen wel in meer of mindere mate. Bij schoenen die meer plooien doet het zich ook meer voor. Bijvoorbeeld bij de Loake knightsbridge, een 'swan neck oxford' zonder kapje (ha, ha, ik zei neck), is er een relatief groot gebied waar de schoen kan plooien. In plaats van één of twee duidelijke vouwen zijn er dus meerdere kleine rimpeltjes dicht bij elkaar, wat ervoor zorgt dat het wat meer brokkelt.

Als ik dat vergelijk met mijn K-shoes (relatief stugge schoenen met daardoor een duidelijke 'loopplooi'), dan heeft die er duidelijk minder last van. Hoewel het toch wel een beetje aanwezig is.

Charlie

• Gast
Reactie #911 Gepost op: 30 maart 2010 - 19:11:33
Maar soit, er zijn ergere OCD's toch?

Neen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #912 Gepost op: 30 maart 2010 - 19:12:44
Die schoenen van jou moeten gewoon cold turkey.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #913 Gepost op: 30 maart 2010 - 19:53:07
Neen.

Die schoenen van jou moeten gewoon cold turkey.

:lol:

Verdorie, heb ik toch een probleem eigenlijk hè. Nog suggesties voor een kliniek waar ik samen met mijn schoenen opgenomen kan worden?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #914 Gepost op: 30 maart 2010 - 19:56:48
Is inderdaad te veel poets. Even strippen met Saphir (Beauté du cuir lijn) Réno'Mat en dan volgende keer wat matigen. Ik heb het zelf gehad toen ik op mijn Van Bommels een spiegelglans wilde hebben. Goede oude tijd ;)