Ik vind een goed weggesneden full cut-away mooi, zowel met als zonder das. En dan een die ver weggesneden en iets hoger is, maar niet comme Udeshi. Bijvoorbeeld zoals Hilditch&Key doet. Toegegeven, ze vallen mooier met een das, maar dat is volgens mij niet het punt dat Swann wil maken.
Nogmaals, met das gaat het erom of het boord aansluit bovenaan de punten. Bij het SuSu-model van Swann is de ruimte ertussen te groot. Daarbij lijkt die van Swann op de foto wat te hangen; hij 'staat' niet lekker. Dat kan onder andere komen door voorgenoemde reden i.c.m het ontbreken van baleinen. Ook als de boord een beetje te ruim is gebeurt dat weleens.
Toch een puntje voor zonder das:
Het gaat erom dat een boord vlak ligt, zowel gesloten als open. Bij een boordje waarbij de punten nauwelijks langer zijn dan de staander is dit bijna niet mogelijk (zie het paarse hemd). Die boorden horen eigenlijk met das gedragen te worden, anders zweven de punten.
In het geval dat het wel in balans is en het je toch niet bevalt: jasje dragen. Dan staat de boord meer dan dat hij hangt of wegvliegt. En nu heb ik er weer (meer dan) genoeg woorden aan vuil gemaakt volgens mij.