Auteur Topic: Kleding voor het skieën  (70194 keer gelezen)

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #30 Gepost op: 10 september 2011 – 22:44:55
Goed bezig Laurens,

Die merken zijn al veel minder van het 'kijk mij eens' niveau, maar geen Orage dus?

Vroeger ook nog een aantal Analog setjes gehad. Goed spul.

Vandaar de puntjes anders blijf ik bezig want je hebt ook nog Armada, Lethal Descent...

Orage is inderdaad ook fijn spul, nooit zelf iets van gehad, wel een keer in geskied, helaas moeilijk verkrijgbaar in NL.

Analog's duurdere lijnen "Acetate" (jas) en "Asset" (broek) is waar ik nu voornamelijk in ski, goed spul i.d.d.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #31 Gepost op: 10 september 2011 – 22:52:10
Is inderdaad prima spul. Wel overkill voor een parkrunnetje in de zon. Dat gaat zich pas bewijzen met gure wind tijdens het dumpen.

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #32 Gepost op: 10 september 2011 – 23:13:41
Ben tevreden met Spyder. Niet de meest stijlvolle looks, maar daar maak ik me tijdens het skiën (Carwo niet eens over de topic-titel begonnen? :-)) net even wat minder druk om. Kwaliteit is goed.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #33 Gepost op: 10 september 2011 – 23:19:31
Sportkleding moet allereerst functioneel zijn ;) .

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #34 Gepost op: 10 september 2011 – 23:39:09
Let niet op de spelfouten en bizarre grammaticale constructies, dat komt door de alcohol en het slaapgebrek.  :-^



Hoe blijf je warm tijdens het skien?

Velen mensen zweren bij een gevoerde jas, ski pullies en ski ondergoed.
Toch klagen ze vaak dat het te koud is, of dat het te warm is.

Hier een paar tips:

Punt 1: Gevoerde jassen ten alle tijden vermijden, behalve als je in Antartica gaat skien.
Licht gevoerd mag indien geventileerd (punt 2) , maar shells zijn eigenlijk het best.
Met gevoerd zal je jas als het warmer weer is snikheet zijn, het is gewoonweg niet praktisch.

Punt 2: Ventilatie, op de plekken waar nodig, zoals de oksels, de rug en langs de binnenbeenlengte. Op het moment dat je rug/oksels beginnen te zweten na een heftige afdaling is het openen van een paar ventilatieritsen makkelijker dan je jas uitdoen. Liefst met een meshguard erin tegen sneeuw maar vooral zodat de kledinglaag eronder niet eruit kruipt.

Punt 3: Laagjes, bij 20 onder nul heb ik hetzelfde aan als bij 13 boven nul, namelijk een craft thermoshirt (voor het afvoeren van zweet.) een gewoon t-shirt erover, dan een hoodie met daarover een shell, om de benen een trainingsbroek met daarover een shell broek.
Alles met een wat ruimere fit, dit zorgt ervoor dat de lucht kan circuleren via de ventilatiegaten als het warm is en met de ventilatiegaten dicht zal het warm zijn door de stilstaande lucht.

Punt 4: Waterkolom en taped/sealed seams. Hoe hoger de waterkolom hoe meer waterproof de STOF zal zijn. Dit heeft GEEN betrekking op de jas als geheel. Ik zou eigenlijk niks onder de 20K mm nemen omdat deze jassen toch vaak geen taped en/off sealed seams hebben. Wat zijn taped seams?
Naden die elkaar overlappen met een extra stukje waterproof materiaal ertussen en dan dubbel gestikt. Sealed seams zijn naden die gesealed zijn met een speciale warmte geactiveerde tape. Het beste is dus een jas met taped and sealed seams. Overigens kun je zelf de seal later ook aan brengen. Ook belangrijk is dat alle naden deze behandeling zijn ondergaan, vaak is dit alleen onder de oksels.

Punt 5: Skischoenen en sokken. Een goed passende skischoen is nooit koud, en skisokken kunnen beter dun zijn.
Dikke sokken: teveel ruimte in de schoen en dus kouder.
En trek die broek samen met de snowguard OVER de schoen dit voorkomt dat er sneeuw binnenkomt.

Punt 6: Een bril met goede ventilatie die goed bij de helm aansluit. Geen uvex want dat is rommel, Oakley, Anon, Smith en Poc zijn de merken waar je naar moet uitkijken. Betere ventilatie: geen mist en betere helmaansluiting: geen Gaper Gap (Zie punt 8)

Punt 7: Een buff. Een wat? Een buff, eigenlijk niks anders dan een koker van stof die niet bevriest en je op vele wijzen kan dragen. Liefst een Polar Buff, deze heeft een stukje fleece aan de onderkant voor de nek. Ik draag deze meestal als een balaclava zodat mijn gehele hoofd en nek beschermt is tegen de zon, sneeuw en ijzige wind.

Punt 8: Een goed passende helm, en neem nou geen dingetje van 40 euro, je hebt maar één hoofd. Giro en Smith zijn goed maar de POC Receptor is naar mijn idee de beste, ietwat prijzig maar een veel dikkere laag bescherming met daarnaast een kevlar laag die voorkomt dat puntige objecten de helm penetreren en goede afsluitbare ventilatie.
En het foam aan de binnekant kan je aanpassen zodat je de helm makkelijk met een balaclava of beanie kan dragen. En als je helm aansluit op je bril voorkom je de “gaper gap” die sleuf tussen bril en helm waaraan je de onervaren wintersporter herkent. En dan is dat kwetsbare stukje huid beschermt.

Punt 9: Goede handschoenen, eigenlijk kan ik hierbij alleen maar Hestra aanraden.
En wanten zijn warmer dan handschoenen. Handschoenen met warmte elementen vermijden, behalve als je Renauds hebt. Je kan beter een dunne polartec handschoen van The North Face onder de Hestra dragen.
Nuttige oevoeging van Bill Splates: Ook bij handschoenen is de waterdichtheid belangrijker dan de dikte. Kou komt voornamelijk door het opzuigen van water..

Ohh en opnieuw: die naden!



Laatst bewerkt op: 11 september 2011 – 00:44:23 door Laurens
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #35 Gepost op: 11 september 2011 – 00:15:30
Kleine toevoeging: ook bij handschoenen is de waterdichtheid belangrijker dan de dikte. Kou komt voornamelijk door het opzuigen van water..

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #36 Gepost op: 11 september 2011 – 00:49:41
Het staat erbij.

Overigens kun je ook gewoon een dikke hoodie dragen als je genoeg laagjes hebt.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Keyser Soze

  • Gebruiker
  • Berichten: 200
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #37 Gepost op: 11 september 2011 – 22:33:01
Hey laurens, ik sluit mij daar helemaal bij aan.

bij skibrillen: vergeet adidas niet! die maken toch echt de betere skibrillen.
Van zonnebril gebruik ik een Julbo met zebra glazen. Ik zweer er bij! beslaan nooit en binnen paar seconden kleuren de glazen met de felheid van de zon mee (tussen categorie 2 3 en 4). Ideaal

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #38 Gepost op: 12 september 2011 – 07:45:49
Hey laurens, ik sluit mij daar helemaal bij aan.

bij skibrillen: vergeet adidas niet! die maken toch echt de betere skibrillen.
Van zonnebril gebruik ik een Julbo met zebra glazen. Ik zweer er bij! beslaan nooit en binnen paar seconden kleuren de glazen met de felheid van de zon mee (tussen categorie 2 3 en 4). Ideaal


Ik heb ook een hele fijne skibril van adidas, weet alleen even niet meer welk type!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2011 – 18:21:28
Zojuist besteld, haters mogen haten maar ik haat strakke skikleding.  :mrgreen:

2012 First Drop Vertika suit:

omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

RdB

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.202
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #40 Gepost op: 21 oktober 2011 – 18:23:47
Je lijkt wel een fucking boarder man ;)

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #41 Gepost op: 21 oktober 2011 – 18:43:03
Lekkerr!

Bontkraagjes, parka's en 'puffed' jassen lekker houden waar ze horen; bij de lokale hangplek.

Mijn nieuwe Holden set komt volgende week binnen.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #42 Gepost op: 21 oktober 2011 – 18:46:28
Ban voor Laurens.

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #43 Gepost op: 21 oktober 2011 – 19:20:17
He, een pandapak 8)
The man with style, is the man who can smile

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.698
    • Bekijk profiel
Re: Kleding voor het skieën
Reactie #44 Gepost op: 21 oktober 2011 – 19:24:24
Zojuist besteld, haters mogen haten maar ik haat strakke skikleding.  :mrgreen:

2012 First Drop Vertika suit:


Jij moet gaan boarden. Uhm,... doe wel een helm op... en draag een rugprotector.... en... uhhh.... draag een harnas, eigenlijk...

Andere mensen kunne hele gekke dingen doen op de piste.  :mrgreen: