De afgelopen maand heb ik - eindelijk - tijd gevonden om naar 't Kleermakertje / Oerlemans te gaan om een pak te laten verbouwen. Vandaag heb ik het afgehaald en het resultaat is echt heel goed. Het is misschien prijzig, maar het werk is echt goed gedaan. Ik heb nog een tijd met de eigenaar staan praten en het is duidelijk dat hij echt weet waar hij het over heeft. Toen ik het pak wegbracht zag hij bijv. in één oogopslag dat de omslag niet goed was gemaakt. Hij legde er het meelint naast en inderdaad: de omslag was 4mm smaller dan de pijp zelf, waardoor de pijp nooit goed kan vallen. Dit is uitstekend verholpen; binnenkant van de pijp ziet er nu ook veel netter afgewerkt uit.
Jasje innemen, mouwen korter maken en broek inkorten (met omslag) kostte ruim €100. Duur, maar wat mij betreft de moeite echt waard. Je gaat voor dat geld immers van een pak dat in de kast blijft hangen naar een pak dat je ook echt draagt. Als je het zo bekijkt is het helemaal niet duur

Ik had vandaag ook een broek meegenomen die Oger had laten vermaken maar waar ik niet tevreden over was. Oerlemans heeft laten zien waar het mis was gegaan. De schellen vielen me echt van de ogen; in plaats van op de zijnaden in te nemen was alleen de broeksband midden achter ingenomen, waardoor de hele stand van de broeksband verkeerd was (met een punt omhoog, terwijl deze juist aan de zijkanten omhoog hoort te lopen) en er veel te veel stof op het bassin zit, waardoor je daar verticale plooien krijgt. Gelukkig kon dit nog gerepareerd worden; meestal haalt de Turk er de [ingewikkelde machine waarvan ik de naam niet kan onthouden] langs waardoor de stof weg is en dit niet meer te herstellen is.
De broek herstellen kost overigens ruim €50. De Turk op de hoek doet het inderdaad voor veel minder, dat wordt ook helemaal niet ontkend, maar dan krijg je dus zoiets.
Overigens liep er terwijl ik bezig was een zeer goedgeklede man binnen die één of meerdere overhemden kwam afhalen. Duffelse jas, zo te zien een wollen / knitted das (kon het niet goed zien) en grain leather brogues. Was dit een SF spot?