Even een update. Vandaag eindelijk tijd gehad om even bij de Nieuwe Schaar langs te gaan. Mijn overjas op wezen halen. Tailleren was nu wel netjes. Goed in balans. Afspelden had hij netjes gedaan. Onderste knoopsgat netjes open gesneden. Kraagrol lijkt netjes weggewerkt te zijn. Weinig te klagen.
Was met het jasje waarvan de schouders ingekort waren ook nog even bij SuSu langs geweest. Daar was de diagnose: Niet genoeg ingekort. Nu steekt de schouder duidelijker uit. Hun advies: bij de Nieuwe Schaar even wat verder in laten korten.
De bobbels in de schouders kwamen vooral omdat ik een te sterk ontwikkelde trapezium spieren heb en wellicht door al het verstelwerk de schoudervullingen losser geworden zijn. Vandaar dat ze eerst niet zo duidelijk doorkwamen, en ook bij een nieuw jasje in de winkel ook nog niet.
Ben met het jasje naar de Nieuwe Schaar geweest. Hij had hele verhalen. Zou aan het model van het jasje gelegen hebben. Als je dingen gaan veranderen, dan gaat het altijd ergens wel raar staan.. Lekker advies dan he: als je zelf mensen gaat aanraden om de schouders in te korten en achteraf melden dat het mogelijk er raar uit gaat zien.
Schouder wilde hij nog een halve centimeter korter maken (bij nameten bleek hij de schouder maar 1 cm korter gemaakt te hebben, nu bedenk ik mij dat 1.5 cm was afgesproken...) Maar als hij dat er weer af zou halen zou mijn triceps door de stof komen en de mouw niet meer recht lopen. Voor mij een persoon nog groter probleem: De mouw zou korter uitvallen. Met de werkende knoopsgaten gaat dat ook niet fraai worden, want dan moet je weer verlengen.
Uiteindelijk heeft hij nog iets van de schouderkop lopen knippen ofzo... Was er zo mee klaar. Zag er iets beter uit, maar het eindresultaat is verre van perfect... Zeker niet voor herhaling vatbaar.
Bij Sartoria d'Alessandro was ik ook nog even op bezoek want ik wil straks wat nieuw maatwerk laten maken. Daar dacht de dame aanwezig dat de knik in de mouw mogelijk kwam omdat de arm teveel is ingenomen en te krap voor mijn arm was. Bij die zaak houden ze trouwens erg van comfortabele pasvormen en lage armsgaten ipv hoge strakke mouwtjes. Bij een pasjasje wilde ze zelfs een nog lager armsgat adviseren. Dat terwijl ik het juist allemaal best ruim vond (maar niet lelijk trouwens).
Ze maken zelf gebruik van de Diamant Schaar op de Breestraat 13, maar raden Achmed Oso van Oso Couture aan voor lastige klusjes. Die werkte vroeger bij de Diamant Schaar, en heeft even bij een andere toko in Oegstgeest gewerkt (Oso de Kleermaker) maar heeft nu zijn eigen tent. Schijnbaar heeft hij zijn opleiding in Milaan gedaan. Ik heb wel eens wat van Oso Couture voorbij zien komen, vond het niet erg fraai. Op zijn eigen pagina vind in de mouwen van zijn pak ook niet mooi lopen (
http://osocouture.nl/Oso_Couture/Modeshows.html#4). Maar waarschijnlijk heeft hij meer kennis van zaken dan de gemiddelde hak-en-zaag-Terzi...
Het volk van de Diamant Schaar, Nieuwe Schaar en Achmed Oso schijnen ook allemaal familie te zijn..