Auteur Topic: Kleer(ver)makers, stomers en strijkers  (478916 keer gelezen)

Pan Am

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Kleer(ver)makers, stomers en strijkers
Reactie #765 Gepost op: 13 november 2012 - 21:58:02
Je durfde het toch weer aan in Leiden, ondanks alle eerdere ervaringen?  :-)
“If we worked on the assumption that what is accepted as true really is true, then there would be little hope for advance”

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #766 Gepost op: 14 november 2012 - 06:42:26
Tsja, je moet wat... Sinds kort druk in de Zuidas, geen tijd meer om random ergens naar toe te gaan...
Ik vertrouw dan toch maar op het advies van mensen in mijn omgeving dat het echt wel goed komt daar.

Hopelijk is dat het geval... Pak dat hij gaat verbouwen is gewoon een SuSu flannel-cashmere. Geen zeer bijzonder pak dus, maar wel de moeite waard om wat aanpassingen te laten doen. Mocht het een paar keer goed gaan met simpele pakken zoals SuSu spul dan overweeg ik ook mijn betere pakken ook daar aan te laten passen. Ik zou er eerst voor naar Raps Kleermakerij in Heemstede gaan, maar nu ook geen tijd voor. Mevrouw Raps beweerde dat het voor haar geen probleem was om echt de vorm van schouders aan te passen en revers te moderniseren. De echt lastige klussen dus. Geen idee wat haar prijzen zijn, maar het is goed dat er nog mensen de moeilijke aanpassingen doen.

Wat ik mij trouwens wel afvraag is of ze bij de Nieuwe Schaar echt nog iets aan de stand van de schouders gaan doen zoals hij in de spiegel liet zien, want uiteindelijk zag ik hem voor het inkorten van de schouders slechts een speldje plaatsen. De terzi-broers in een vorige woonplaats vroegen maar een paar tientjes voor schouders versmallen, SuSu vraagt er 50 voor, de Nieuwe Schaar normaal los geloof ik 42,50. Andere terzi's doen het weer voor 20 a 30 euro standaard.

Vraag mij af of ze het dan echt anders doen, of gewoon kwestie van andere prijsopbouw. Inkorten van mouwen via de schouders vragen ze bij SuSu volgens mij ook 50 euro voor, terwijl ik daarvan zeker weet dat die terzi-broers het voor onder de 20 euro voor mij deden en dat het dan ook altijd perfect is.

Uiteraard is een schouder goed versmallen best een klusje. En die kerel van de Nieuwe Schaar neemt wel uit zichzelf het advies mee om ook gelijk de mouwen mee te versmallen, etc... Uiteraard wel commercieel van hem, maar ook wel scherp. Het eindresultaat is toch het belangrijkste.

Ben benieuwd.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #767 Gepost op: 14 november 2012 - 20:12:26
Raps kende ik helemaal niet, wel een geweldige 0.1 website. :)

Zijn ze erg goed of heb je dat alleen van horen zeggen?
if i stop lying i just disappoint you

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #768 Gepost op: 15 november 2012 - 09:30:56
Ja die website is inderdaad old skool!
Heb het werk van Raps nog niet gezien. Slechts een maal goed verhaal van horen zeggen, maar ook niet echt ladingen referenties. Durf over prijs & kwaliteit nog niets te zeggen. Wilde het uitproberen, maar nu even geen tijd voor.

Andere optie die ik uit wilde proberen was 'Kleermakerij Stam'. Paul Stam is in Utrecht bij Coneman aanwezig op dinsdagmiddag. Verder komt hij aan huis langs.

Zijn specialiteiten volgens zijn site (http://www.kleermakerijstam.nl):
"Bij colberts: schouders smaller maken, doorlopend in de zijnaden en mouwen korter maken vanuit de mouwkop.
Bij pantalons: Tailleband verlagen en het verwijderen van de bandplooien.
Maar ook voor alle reguliere aanpassingen kunt u bij mij terecht."

Ik heb nog een broek waarbij ik de bandplooi wil laten verwijderen. Geloof dat hij dat voor 55 euro wilde doen. Volgens mij een prima prijs voor zo'n lastige klus.

Als je zijn achtergrond leest op zijn site wekt dan ook wel vertrouwen, hij heeft een klassieke scholing op het gebied van kleding ipv werkervaring in een fabriek zoals de meeste terzi's. Ook het feit dat hij niet als pompatelier aangezien wil worden is een goed teken.

Misschien dat iemand in de omgeving Utrecht het een keertje uit wil proberen?

Ik vraag mij af of ze bij de Nieuwe Schaar bij de ingekorte schouders ook de zijnaden nog aanpassen.. Wellicht wel, want hij wilde de onderkant mouwen ook gelijk aanpassen zodat ze mooier zouden vallen.

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #769 Gepost op: 16 november 2012 - 14:19:08
Net bij de Nieuwe Schaar geweest om de spullen op te halen.
Viel tegen.
Bij de schouder alleen een stukje van de schouder afgesneden. Volgende keer ga ik daarvoor wel naar de terzi broers, ook al moet ik er een stukje voor reizen. Het prijsverschil is dusdanig groot, dus ik daar wel winst uit behaal als ik eens in de maand alles daar drop. Maar ik betwijfel of deze ingreep zonder extra aanpassingen aan te raden is.

De schouders lopen nu minder mooi. Wellicht omdat het model nu niet meer klopt. Verder is de rol ('rope') uit de schouder en zie je gek genoeg duidelijker dat de schouder wijder is dan de arm, erger dan daarvoor. Had het beter kunnen laten zoals het was. Ziet er nu niet mooi meer uit..

Commentaar eigenaar: "Perfect" en "Gaat bij lopen wel goed zitten"... Zucht, had vandaag geen zin in discussie.

De kraagplooi op de jas en het jasje waren wel prima gedaan. Niets over te klagen. Knoopsgaatje op de jas ook netjes opengemaakt (''hoort zo, laatste knoops gaatje dicht"... Mooie onzin, ja hoort als je het nog aan wil passen, maar niet als je alles netjes op maat hebt). Heb ik in het verleden wel eens slechter gezien.

Krijtstreep op de band van de broek sluit weer niet perfect aan. Kan mooier.

Jas bleek bij afhalen minder strak dan eerst aangegeven. Gaat nogmaals gedaan worden.

Conclusie: Wellicht te doen als je in de buurt iets nodig hebt, maar laat je vooral geen meerwerk aansmeren want zal er niet echt beter op worden. Heb geen hoge verwachtingen. En de prijs is niet bijzonder te noemen voor een terzi. Kan een stuk goedkoper.

Nog wel een positief puntje: Bij het afspelden lijkt hij wel een gevoel voor balans te hebben. Maar ook dat kom ik bij anderen ook wel eens tegen.

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #770 Gepost op: 16 november 2012 - 23:36:37
Bij het ophangen wellicht de reden gevonden dat de schoudervullingen nu juist duidelijker uitsteken: De schouder heeft nu een verkeerde draai. Als ik kijk hoe ze hangen in vergelijking met pakken waar alles wel goed zit blijkt dat het de verkeerde kant op zit.

Weer eentje om van de lijst te schrappen dus... En überhaupt blijft het adagium nog steeds zo min mogelijk aanpassen natuurlijk, zeker bij zaken als schouders. Het schijnt te kunnen, maar nog nooit goed resultaat gezien. Laat je niet overtuigen door een terzi...

Moet echt weer eens een goede gediplomeerde coupeuse vinden ipv deze massa-hak-en-snij jongens.
Laatst bewerkt op: 16 november 2012 - 23:42:01 door Confrčre

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #771 Gepost op: 16 november 2012 - 23:51:10
Sorry, maar wtf is een 'terzi'?

jordi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #772 Gepost op: 17 november 2012 - 00:05:33
Sorry, maar wtf is een 'terzi'?

Turkse vertaling van kleermaker is terzi.
Een arm mens past bijna alles, een rijke heeft moeilijke maten

Mediaman

• Gast
Reactie #773 Gepost op: 17 november 2012 - 09:55:02
Amadeus, Amadeus, oh oh, Amadeus!  :mrgreen:

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #774 Gepost op: 17 november 2012 - 10:25:52
Tsja, Amadeus schijnt blij met die tent te zijn... Zoals hij hier schreef heeft hij zelfs meer dan 10 jaar oude jasjes met 'rugby-schouders' laten verbouwen met goed resultaat...  Ik heb het niet zelf gezien, kan het mij haast niet voorstellen, als ik zie hoe ik een recent SuSu jasje terugkrijg.

Misschien geef ik de Nieuwe Schaar nog een kans de draai mouw aan te laten passen als ik mijn jas op ga halen...

Amadeus was trouwens niet de enige die gek is op deze zaak... Maar ja, ik denk dat de meeste mensen niet zulke hoge eisen hebben.

Ik denk dat ik mij maar neer moet leggen bij de gebreken in mijn RTW spullen en mij zeker niet laat overtuigen door terzi's die menen er verbetering in aan te kunnen brengen. Scheelt een hoop geld en frustraties. Wellicht dat ik ooit een coupeuse die in goed Nederlands uit kan leggen wat ze precies gaat doen de kans geef mijn volledige RTW garderobe aan te laten passen op punten als schouders. En dan wil ik daar rustig 1000 euro voor neerleggen, als het resultaat er dan ook mag zijn.

Ohja, en terzi is inderdaad het Turkse woord voor kleermaker. De jongens van het snelle hak-en-snij werk.
Laatst bewerkt op: 17 november 2012 - 10:39:18 door Confrčre

Punt

• Gebruiker
  • Respect the beard
    • Bekijk profiel
Reactie #775 Gepost op: 17 november 2012 - 12:50:38
Of je koopt spullen die je niet volledig moet laten vermaken.
Respect the beard

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #776 Gepost op: 17 november 2012 - 16:06:56
Tsja, alles moet wel ergens wat aangepast worden. Zo is het leven.

Initiatief om de schouder te verbouwen kwam trouwens volledig van de nieuwe schaar zelf.

Salvatore

• Gebruiker
  • pseudo-italiaan
    • Bekijk profiel
Reactie #777 Gepost op: 18 november 2012 - 13:34:43
Asgul in de Javastraat levert prima werk. Was dan ook geen moeilijke klus, maar ze komen wel redelijk op mij over en zijn goed te betalen, ook met een krap budget. Zou er niet de schouder laten verbouwen van een duur jasje, maar voor de simpele klussen denk ik niet dat je vernielde kleding terugkrijgt.

Wat wel apart is dat ze per se willen dat je vooraf betaalt. Bij een wat luxere kleermaker kan ik dat begrijpen, die wil niet voor 200 euro aan vermaak-werk uitvoeren met als resultaat dat iemand dat jasje nooit komt ophalen, maar bij een 'terzi' als deze vind ik passen en dan betalen meer op z'n plaats. Vooral met het risico dat 't goed verpest is, en je dan behalve een vernield kledingstuk ook wat geld kwijt bent.

Eigenaar komt trouwens een beetje verveeld/bot op mij over, maar ach, moet-ie zelf weten.

Confrčre

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #778 Gepost op: 18 november 2012 - 16:28:28
Tsja... Vooruit betalen is wel apart. Wellicht krijgt hij veel klachten en wil het geld al in zijn pocket hebben.

Kreeg trouwens via een bekende van mij ook nog de tip: New Image Tailor in Amsterdam, Derkinderenstraat 120-B
Schijnt een goede te zijn, ook voor lastige klussen. Zelf geen ervaring mee.

DrJkll

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #779 Gepost op: 18 november 2012 - 16:29:06
Ik kreeg de laatste keer ook die indruk van de eigenaar. De keren daarvoor was hij heel vriendelijk.

Overigens moet je niets laten doen door anderen dan de eigenaar. Ze begrijpen niet wat je bedoelt, maar dat zal ook deels wel aan de taalbarriere te wijden zijn.
Ik wilde graag een hanepootsteek op mijn winterjas hebben, dus ik had het uitgelegd hoe ik het wilde hebben, maar toen ik de jas weer op kwam halen hadden ze de knopen op een normale manier aangezet. Beetje jammer dus. Toen ik de eigenaar uitlegde wat de bedoeling was geweest kreeg ik te horen dat hij daar absoluut niet aan zou beginnen.