Is het 'done' om bij een begrafenis een zwarte polo te dragen i.c.m. zwart/wit gestreepte broek?
Jullie begrijpen dat ik met dit weer niet in mijn pak ga...
Ik denk dat het er van af hangt hoeveel waarde er gehecht wordt aan de etiquette. Op de begrafenis van mij opa begin dit jaar (pre SF tijd

) had ik een grijsgroen jasje, een donkerblauwe ribbroek, een lichtblauw shirt en zwarte schoenen aan.
Er waren ook mensen in casual kleding

, en een erg succesvolle achterneef (welke zelf een mooi donkerblauw pak droeg), had z'n dochter bij zich (jaar of 16) die een felroze truitje, een kort spijker & suede laarzen droeg. Sowieso hoeven mensen m.i. niet van een jong iemand als jij (en ik

) te verwachten dat je een donker pak in kast heb hangen. Bij iemand van bijvoorbeeld 40 vind ik het een ander verhaal.
Mijn idee is eigenlijk dat mensen (of hun ouders; in het geval van kinderen) aandacht moeten besteden aan hun kleding in zulke gevallen, ook al heb je geen pak in bezit. Bovenstaand geval is idd erg smakeloos.
In jouw geval zou ik een zwart (of anders donker) shirt nemen (al dan niet met opgerolde mouwen), mocht je écht geen pak aan willen. Een polo vind ik eigenlijk wat sportief.
Als het om een dierbaar familielid gaat én ik een pak zou hebben zou ík sowieso een pak aan doen ook al is het 40 graden en extreem benauwd.