Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652840 keer gelezen)

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #630 Gepost op: 01 september 2009 - 14:40:01
Dat boek heb ik niet gelezen, Edgar. En eerlijk gezegd lees ík dan liever een doorwrocht boek over (de effectiviteit van) ontwikkelingshulp dan een satirische roman.

Want? Spreekt satire - op zijn tijd - jou niet aan?

The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #631 Gepost op: 01 september 2009 - 15:05:42
Want? Spreekt satire - op zijn tijd - jou niet aan?
Ja wel, hoor, maar over dit controversiële onderwerp lijkt me een satirische roman minder op zijn plaats, want vermoedelijk wat 'gemakkelijk'.

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #632 Gepost op: 01 september 2009 - 16:18:12
Ja wel, hoor, maar over dit controversiële onderwerp lijkt me een satirische roman minder op zijn plaats, want vermoedelijk wat 'gemakkelijk'.

Ik sluit niet uit dat het inderdaad wat 'gemakkelijk' is. Sterker: ik hoop het. De boog kan immers niet altijd gespannen staan. En je moet bij het lezen van het boek wel blijven beseffen dat het én satire én fictie is. Als je dat uit het oog verliest, zijn de rapen gaar.

Maar, off-topic, wat is er controversieel aan ontwikkelingshulp? Dat is toch gewoon een noodzakelijk goed. Het is toch om meer dan een paar redenen volstrekt evident om ontwikkelingshulp te bieden aan diegenen die het nodig hebben. Dat er lieden zijn die het daarover niet met mij eens zijn of aangeven dat de effecten van ontwikkelingshulp soms te wensen overlaat (mogelijk hebben ze in bepaalde gevallen zelfs gelijk), is evident, maar dat dat maakt het onderwerp nog niet controversieel. Dunkt mij.

The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #633 Gepost op: 01 september 2009 - 16:42:13
Keer op keer wordt er weer geroepen vanuit onder andere de ontwikkelingsorganisaties dat de hulp averechts werkt. Ik heb samen met een vriend ook onderzoek gedaan naar het eventuele aansprakelijk stellen van dergelijke organisaties die als kip zonder kop hulp bieden op verkeerde manieren. Een goed voorbeeld waren de refugeecamps in Sierra Leone waar later bleek dat vanuit die kampen de oorlog werd gestuurd en ook dat er wapenhandel binnen het kamp werd geregeld.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #634 Gepost op: 01 september 2009 - 16:59:40
Ik sluit niet uit dat het inderdaad wat 'gemakkelijk' is. Sterker: ik hoop het. De boog kan immers niet altijd gespannen staan. En je moet bij het lezen van het boek wel blijven beseffen dat het én satire én fictie is. Als je dat uit het oog verliest, zijn de rapen gaar.

Maar, off-topic, wat is er controversieel aan ontwikkelingshulp? Dat is toch gewoon een noodzakelijk goed. Het is toch om meer dan een paar redenen volstrekt evident om ontwikkelingshulp te bieden aan diegenen die het nodig hebben. Dat er lieden zijn die het daarover niet met mij eens zijn of aangeven dat de effecten van ontwikkelingshulp soms te wensen overlaat (mogelijk hebben ze in bepaalde gevallen zelfs gelijk), is evident, maar dat dat maakt het onderwerp nog niet controversieel. Dunkt mij.
Tja, ik ben kennelijk te serieus: ik erger me aan Giphart, Zwagerman, Möring, enz. bijvoorbeeld, maar heb laatst érg genoten van de romans Eiken van Dodona en Noorderlicht van de jurist Bordewijk, waarvan vooral de laatste een aanrader is voor de heren (en dames?) juristen hier.

Off-topic: zwart-wit gezegd zijn er die menen dat ontwikkelingshulp schadelijk ahankelijk maakt, anderen die geen betere oplossing weten.
Zélf vind ik bijvoorbeeld dat veel ontwikkelingslanden al geholpen zouden zijn als de rijke landen hun subsidies op bepaalde producten zouden intrekken om zo eerlijke kansen te geven aan die landen die het goedkoper produceren maar juist door die subsidies geen afzetmarkt hebben.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #635 Gepost op: 06 september 2009 - 19:16:53
Gisteren wat boeken aangeschaft:

- nieuwe uitgave van Louis Couperus, Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan;
- van dezelfde auteur: nieuwe uitgave van Eline Vere;
- Stendhal, Het rood en het zwart;
- Marcel Proust, Tegen Sainte-Beuve. Relaas van een ochtend [eerste NLse vertaling; de Franse Pléiade-uitgave had ik al].

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #636 Gepost op: 10 september 2009 - 16:33:57
Ter voorbereiding op een ongetwijfeld goed gesprek morgen:

Jacques Delors, L'Europe tragique et magnifique
Jacques Delors, Mémoires
Jacques Delors, Michel Dollé, Investir dans le social

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #637 Gepost op: 10 september 2009 - 16:36:46
Deadalus leest nu Dichtertje van Nescio:

'Een groot dichter zijn en dan te vallen. Maar er kwam nooit wat van, want als je een dichtertje bent, dan lopen de mooiste meisjes altijd aan den overkant van de gracht. En zoo werd z'n hele leven één gedicht, wat ook vervelend wordt.'

Nais.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #638 Gepost op: 11 september 2009 - 20:05:52
Goed zo, D.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #639 Gepost op: 15 oktober 2009 - 14:08:57
Afgelopen weekeinde aangeschaft: Paula Byrne, Mad world, onlangs verschenen en het verhaal vertellend van de vriendschap tussen Evelyn Waugh en de familie Lygon die model zou hebben gestaan voor de Flyte-familie uit Brideshead revisited. Het boek lees ik met genoegen.

consiglieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #640 Gepost op: 15 oktober 2009 - 14:15:17
Leest allen het boek "Dead Aid" van Dambisa Moya eens.
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=9407

Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #641 Gepost op: 15 oktober 2009 - 14:17:56
Mevrouw Moya was onlangs in Nederland, dacht ik, en haar mening geldt als controversieel.

consiglieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #642 Gepost op: 15 oktober 2009 - 14:34:27
Controversieel bij wie?

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel

consiglieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #644 Gepost op: 15 oktober 2009 - 14:49:26
De Volkskrant is een linkse krant. Die geloof ik dus niet.