Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (984654 keer gelezen)

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1905 Gepost op: 13 december 2011 - 22:50:46
De door Heinz aangeraden crème renovatrice van Saphir (Avel) is subliem en kan ik ook van harte aanbevelen. Je hebt er niet veel van nodig.

Vervolgtip;
Niet alleen met schoencrème kleuren, echter “indringverf”  kopen in de kleuren die je wilt aanbrengen. Darmee de blank gemaakte schoenen hun basiskleur geven (niet te dik aanbrengen). Dit tweemaal dun doen en tussentijds goed laten indringen/drogen. Daarna met de schoencrème nakleuren en met was “schinen” wordt prachtig. Ben benieuwd!

Succes!

P.S.
Volgende keer geen nagellak remover kopen, maar puur aceton (iedere drogist heeft dat bij reinigingsmiddelen staan). Dit omdat nagellakremover een verzorgende toevoeging voor de nagels bevat, die toevoeging zal  de nadien aan te brengen indringverf (mogelijk) minder goed laten indringen/hechten.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Charlie

• Gast
Reactie #1906 Gepost op: 14 december 2011 - 02:04:06
"Crème Rénovatrice", ook van Saphir.

Is dat het vrouwelijke equivalent van Renovateur? :P

drawa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1907 Gepost op: 14 december 2011 - 09:47:47
Ben gister begonnen met het aanbrengen van zwarte crème. Maar ik zag al snel dat sommige delen van de schoenen nog niet goed genoeg gestript waren van de oude laag, waardoor de crème niet goed in het leer trekt.  ](*,)

Denk dat ik de aangebrachte lagen er maar weer af ga halen en nu de hele schoen goed ga strippen. Zal wat meer geduld op moeten brengen.

Hieronder een plaatje met de eerste uitlijning.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1908 Gepost op: 14 december 2011 - 10:43:22
Bijzonder idee.

Verwijder de crème met aceton, met crème kan je nooit de belijning aanbrengen die jij wilt bereiken. Dat ga je teveel uitpoetsen als je de ander kleur ook in crème aanbrengt.

De schoen lijkt zo op het oog voldoende "gestript" het is nu eenmaal crème waarmee je probeert te "verven" en dat is niet het juiste product. Dit zal met indringverf moeten gebeuren en dan wel lukken.

Dus nu flesje aceton halen en crème verwijderen indringverf aanschaffen in de kleuren die je wilt en een paar dunne penseeltjes als je de randen strak wilt kleuren. Feitelijk zou je na het verven met indringverf kunnen volstaan met een blanke pollish. Met kleurcrème kan je wel nog iets nuanceren.

Mijn advies is wel om de schoenen na het strippen en verven eerst in een goede crème te zetten om het gestripte leer hernieuwd te voeden. Daarvoor raad ik aan om van Saphir het product; Renovateur À l'huile de vison (mink oil based) te gebruiken.De nertsolie trekt direct in het leer en voedt het leer langdurig. Overigens met het aloude "Rapide" kan ook een zeer goed voedend resultaat worden bereikt. Beide producten zijn kleurloos en na het verven goed aan te brengen in dunne laag en zeker een half uur laten intrekken (beter een dag) alvorens uit te poetsen.

Dit voeden van het leer is noodzaak na het strippen, omdat het aceton niet alleen de lagen verwijderde echter ook het leer ontvet en je niet wilt dat het leer aan de oppervlakte gaat breken omdat het is uitgedroogd.

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

drawa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1909 Gepost op: 14 december 2011 - 11:02:37
Dus nu flesje aceton halen en crème verwijderen indringverf aanschaffen in de kleuren die je wilt en een paar dunne penseeltjes als je de randen strak wilt kleuren.

Ja papa  :lol:

Bedankt voor de adviezen Amadeus. Verven lijkt mij ook een betere optie, maar ik wilde eerst zien wat ik met de producten die ik reeds heb kon bereiken.

Ik ga binnenkort wel even bij Berlioz in Kralingen langs voor wat verf. Viel me wel tegen dat zowel de AH als de Bas geen aceton verkopen. De drogisten zijn al dicht tegen de tijd dat ik thuis ben.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1910 Gepost op: 14 december 2011 - 11:16:37
 :wink:

Nogmaals succes het is een leuk project. Vergeet niet, om na het verven het leer goed te voeden. Alleen in de was zetten is echt onvoldoende en leidt tot breukjes/scheurtjes.

Voor de indringverf heb je naast zwart vermoedelijk een bruintint in gedachten. Mogelijk moet je die bestellen. Overigens veel kleuren hebben de schoenherstellers meestal niet op vorraad. Het beperkt zich meestal tot zwart en donkerbruin. Er zijn echter veel meer tinten bruin verkrijgbaar.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1911 Gepost op: 14 december 2011 - 12:43:47
Is dat het vrouwelijke equivalent van Renovateur? :P
't Is om scheuren te dichten en gaatjes te vullen.  :neutral:
(Vond het ook een malle naam: don't blame the messenger, vraag 't aan Saphir...)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1912 Gepost op: 14 december 2011 - 12:56:52
[...] Viel me wel tegen dat zowel de AH als de Bas geen aceton verkopen. [...]

Het komt me voor dat nail polish remover –immers ook een oplosmiddel om verf te verwijderen– ook zou kunnen werken. Daar werd vroeger aceton voor gebruikt, maar inmiddels minder ongezonde –maar wel agressieve– middelen, almede 'verzorgende bestanddelen'. Die laatsten zijn liposen, siliconen, glycerol of een combinatie daarvan: exact de bestanddelen van 'voedende' leerprodukten!

Zijn er heren met remover-ervaring?

*edit 1* Ik neem aan dat met 'aceton' 'aceton' wordt bedoeld.
*edit 2* Waar ik eerder sprak over 'beits' bedoelde ik wat hier ook wel 'indringverf' wordt genoemd.
In de industrie heet dat beits; 'verf' dringt niet in. Voor de duidelijkheid.

*TIP* Wellicht een inkopper, maar draag bij het behandelen van schoenen steeds van die latex operatiehandschoenen. Per 10 of doos van 100 bij supert, Blokkert, Marskramert e.d.
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #1913 Gepost op: 14 december 2011 - 13:02:14

...in spanning wachten wij af....    :-^
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1914 Gepost op: 17 december 2011 - 17:00:40
Wat zijn goede manieren om weervlekken te verwijderen? Het deppen met azijn heb ik al geprobeerd en helpt helaas amper. Het gaat om grijze/lichtgrijze vlekken rondom de loopvouwen in een zwart paar schoenen. Poetsen met renovateur en schoencreme heb ik ook al geprobeerd, maar helaas worden ze naar verloop van tijd weer zichtbaar.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1915 Gepost op: 30 december 2011 - 23:29:50
@ Drawa,

Hoe is je Bommel repainting exoiriment afgelopen?

drawa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1916 Gepost op: 30 december 2011 - 23:58:05
Het staat op een laag pitje vanwege de feestdagen. Ik ben een Frans forum tegen gekomen waar misschien nog wel wat handige tips staan:
http://depiedencap.leforum.eu/f107-Questions.htm

Ik ga dit nog even doorspitten voordat ik start. Zodra ik aan het verven begin zal ik wat foto's posten.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1917 Gepost op: 31 december 2011 - 10:50:11
Wat zijn goede manieren om weervlekken te verwijderen? Het deppen met azijn heb ik al geprobeerd en helpt helaas amper. Het gaat om grijze/lichtgrijze vlekken rondom de loopvouwen in een zwart paar schoenen. Poetsen met renovateur en schoencreme heb ik ook al geprobeerd, maar helaas worden ze naar verloop van tijd weer zichtbaar.

Heb je misschien een foto?

Misschien dat je dit wegkrijgt met een poets die goed intrekt. Ik heb goede ervaringen met de (nieuwe?) lijn van Collonil, die groene blikjes. Die is bijna geurloos en volgens mij op waterbasis. Trekt beter ín het leer dan de crème van LCA of Saphir. Doordat het beter intrekt lijkt het ook wat diepere vlekken te camoufleren.

Hier kan je na het uitwrijven trouwens ook gewoon weer met wax overheen.

Mediaman

• Gast
Reactie #1918 Gepost op: 03 januari 2012 - 22:41:16
Een poosje terug was er het Japanse filmpje met daarin een soort waterpompje om je poetsdoek te bevochtigen tijdens het poetsen. In Men's Ex (nr. 5 2011) nu een afbeelding:

De download link voor het gehele blad: http://www.zasshiko.com/magazine_list.php?show_cat=176
Laatst bewerkt op: 03 januari 2012 - 22:42:48 door Mediaman

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1919 Gepost op: 03 januari 2012 - 23:05:14
Heb je misschien een foto?

Misschien dat je dit wegkrijgt met een poets die goed intrekt. Ik heb goede ervaringen met de (nieuwe?) lijn van Collonil, die groene blikjes. Die is bijna geurloos en volgens mij op waterbasis. Trekt beter ín het leer dan de crème van LCA of Saphir. Doordat het beter intrekt lijkt het ook wat diepere vlekken te camoufleren.

Hier kan je na het uitwrijven trouwens ook gewoon weer met wax overheen.

Bedankt, eigenlijk hoop ik het nog op een of andere manier te kunnen verwijderen. Misschien dat ik de poets van Collonil nog even ga proberen.

Op de onderstaande foto lijkt het erger dan in het echt, maar misschien dat het zo iets duidelijker wordt: