Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (984648 keer gelezen)

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1965 Gepost op: 11 maart 2012 - 23:12:35
Mooi Don. Hoe lang poets je nnou totaal uit, tien minuten per schoen?

Het kan ook in vijf weet ik inmiddels uit ervaring. Als het niet in vijf lukt dan is de verhouding wax/ water voor verbetering vatbaar.
Laatst bewerkt op: 11 maart 2012 - 23:14:49 door Don

Vosmans

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1966 Gepost op: 23 maart 2012 - 12:19:15
Allen,

Nog een laat bedankje! Heb het eerder genoemde setje aangeschaft en getest (re: geëxperimenteerd) op de laarzen van mijn vriendin. Werkte perfect. :)

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1967 Gepost op: 26 maart 2012 - 20:14:51
Ik ben van plan om binnenkort wat schoenverzorgingspullen te kopen van Saphir Medaille D'or.  Nu vraag ik me af of dat werkelijk een verschil gaat maken met de schoenverzorging die ik hier heb.
Ik heb hier het 'goedkopere' spul dat in de meeste winkels te koop is.  Gaan mijn schoenen langer meegaan als ik Saphir Medaille D'or gebruik?

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1968 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:11:00
In theorie wel. In Saphir zit minder synthetische rommel verwerkt die het leer eventueel zou kunnen uitdrogen. Ik zou de gok zelf niet nemen, het prijsverschil is immers te verwaarlozen (in absolute termen).

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1969 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:16:27
Oké, bedankt voor het antwoord.  Dan ga ik het binnenkort maar eens aanschaffen.
In de tussentijd ga ik mijn nieuwe schoenen dan nog niet 'poetsen', zou dat kwaad kunnen?  Sinds ik ze gekocht heb, heb ik er niets aan gedaan.

MrBrookfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1970 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:19:33
Hier ook een vraag over Saphir:

Ik heb de shampoo voor leder gebruikt, en de neuzen zien er al een stuk beter uit.
Nu is alleen door een slecht poets middel dat ik eerder heb gebruikt, de kleur nog ongelijk.
Ik heb ook medaille gekocht, maar kan het kwaad als ik ze nog een keer shampoo?
Ik wil ze eerst helemaal egaal hebben nl.

EDIT: foto van de neus (heb er geen van de complete schoen)
Laatst bewerkt op: 26 maart 2012 - 21:27:48 door MrBrookfield
Fashion can be bought, style one must possess

guest45

• Gast
Reactie #1971 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:22:15
pics?

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1972 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:24:27
Oké, bedankt voor het antwoord.  Dan ga ik het binnenkort maar eens aanschaffen.
In de tussentijd ga ik mijn nieuwe schoenen dan nog niet 'poetsen', zou dat kwaad kunnen?  Sinds ik ze gekocht heb, heb ik er niets aan gedaan.

Dat is moeilijk in z'n algemeenheid te zeggen. Hoe oud zijn ze en hoe vaak gedragen? Kijk anders gewoon naar het leer, als het er nog als nieuw uitziet, zal het wel goed zijn. Het kan best tegen een stootje, let alleen op voor uitdroging (en stoepranden).

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1973 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:25:44
Dat is moeilijk in z'n algemeenheid te zeggen. Hoe oud zijn ze en hoe vaak gedragen? Kijk anders gewoon naar het leer, als het er nog als nieuw uitziet, zal het wel goed zijn. Het kan best tegen een stootje, let alleen op voor uitdroging (en stoepranden).

Ik heb ze vorige week gekocht, en inmiddels één keer gedragen.  Er zitten al wat krasjes op door tegen dingen aan te stoten.
Hoe stel ik uitdroging vast?

guest45

• Gast
Reactie #1974 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:29:17
Wat Ramone zegt.
Als de schoenen nieuw zijn heeft wax zelf maar weinig effect omdat de nerven in het leer nog dicht zitten. Hierdoor wordt amper wax opgenomen. Als de schoenen 'nieuw' zijn maar wel al 6 jaar in de etalage hebben gestaan zou een renovateur oid waarschijnlijk geen kwaad kunnen ;)
Uitdroging stel je vast door aan het leer te voelen (no shit)...als het leer lekker soepel aanvoelt is er niets aan het handje.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1975 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:30:55
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken  :wink:

Koop gewoon binnenkort de benodigde spullen en volg het stappenplan op dat hier beschreven staat (of iets dat erop lijkt). Smeer je schoenen niet helemaal dicht, maar 'gebruik met mate'. Ik weet niet van welk merk je schoenen zijn, maar ik heb Santoni's die na 4+ jaar en misschien wel 150 draagbeurten nog geen spoortje van ellende vertonen. Ik geloof zelf dat de nertsolie van Saphir hier voor een groot deel voor verantwoordelijk is. Doe overigens nog steeds met m'n eerste flesje van dat spul.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1976 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:34:22
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken  :wink:

Koop gewoon binnenkort de benodigde spullen en volg het stappenplan op dat hier beschreven staat (of iets dat erop lijkt). Smeer je schoenen niet helemaal dicht, maar 'gebruik met mate'. Ik weet niet van welk merk je schoenen zijn, maar ik heb Santoni's die na 4+ jaar en misschien wel 150 draagbeurten nog geen spoortje van ellende vertonen. Ik geloof zelf dat de nertsolie van Saphir hier voor een groot deel voor verantwoordelijk is. Doe overigens nog steeds met m'n eerste flesje van dat spul.

Oké, perfect!  Het leer voelt ook nog zacht en soepel aan (vergelijkbaar met mijn eigen huid), dus dat zal wel oké zijn. :)
Ik vermoed dat de Pate de Luxe en de Lotion voldoen (en de pommadier laten vallen, die ook bij de benodigdheden stond in de how-to)?  Ik ben namelijk van plan om ze met enige regelmaat te poetsen.
Ik heb hier trouwens nog een soort van Lotion, het ingrediënt dat er opstaat is Aloe Vera, zou ik dat nog kunnen gebruiken, of zou ik voor de zekerheid toch maar Lotion van Saphir Medaille D'or aanschaffen?
De schoenen zijn overigens van Van Bommel, moest dat iets uitmaken.
Laatst bewerkt op: 26 maart 2012 - 21:37:21 door Jo...

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1977 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:37:14
Geen idee wat voor spul je hebt, maar ik zou niet bezuinigen op een flesje van 10 euro waar je jaren mee vooruit kunt.

Die pommadier kun je nog wel even mee wachten, maar op den duur wil je die ook hebben, al is het maar voor het bijkleuren. In het begin kun je prima vooruit met alleen de wax en lotion m.i.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1978 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:38:30
Oké, bedankt voor de hulp! Dan zal ik binnenkort maar eens Lotion en Pate de Luxe aanschaffen  :)

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1979 Gepost op: 26 maart 2012 - 21:44:42
Op die Van Bommels zul je gauw uitgekeken zijn als je lang op dit forum blijft hangen, ik waarschuw maar alvast. Neemt niet weg dat ook Van Bommels verzorging nodig hebben  :wink: