Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (984655 keer gelezen)

Biturbo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1845 Gepost op: 15 augustus 2011 - 20:14:47
Hangt er vanaf wat voor schoenen. Als het Santoni's zijn heb ik maar een tip: niet in de regen dragen

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1846 Gepost op: 16 augustus 2011 - 00:49:30
ik vond het niet echt terug op het forum, dus post ik het hier :

wat moet ik er voor doen om mijn nieuwe schoenen tegen regen en water te beschermen.
ik wil de schoenen vaak dragen (3x per week) en zal veel regen en water trotseren (dat heb je met het weer in belgie ...)
sommigen zeggen dat saphir pate genoeg is (beewax), anderen zeggen een spuitbus, etc ...
heeft er hier iemand een idee?

groeten,
Techknow
Wat je ook doet, gebruik geen spuitbus op glad leder. De oplosmiddelen die daar in zitten drogen het leder uit.

Naar mijn ervaring is de Patê genoeg, mits het leer ook goed onderhouden is met de andere middelen. Volg dus het stappenplan (zie How-to topic) en gebruik tot slot genoeg Patê.

Let wel, het gebruik van veel van deze harde wax kan ook tot gevolg hebben dat barstjes beter zichtbaar blijven, doordat het op de loopplooien afbrokkelt als je teveel gebruikt. Dunne laagjes opbrengen is het devies dus. En afwegen wat je belangrijker vindt, waterafstotendheid of een mooier oppervlak.

Tegenwoordig let ik er bij de aanschaf van schoenen die ik vaak in de regen zal dragen op of het leder daarvoor geschikt is. Santoni gebruikt bijvoorbeeld zeer soepel en zacht leder. Sommige eigenaren hebben geconstateerd dat dit poreuzer is en blaasjes kan vormen door water. Een schoen van Scotch grain of bookbinder leder heeft er bijvoorbeeld in de regel minder last van dan gewoon kalfsleer.

Charlie

• Gast
Reactie #1847 Gepost op: 16 augustus 2011 - 13:53:33
Gewoon het stappenplan volgen om ze te beschermen tegen water e.d. Als het echt erg hard regent kun je nog Swimms voor over je schoenen kopen.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1848 Gepost op: 16 augustus 2011 - 15:25:18
ik vond het niet echt terug op het forum, dus post ik het hier :

wat moet ik er voor doen om mijn nieuwe schoenen tegen regen en water te beschermen.
ik wil de schoenen vaak dragen (3x per week) en zal veel regen en water trotseren (dat heb je met het weer in belgie ...)
sommigen zeggen dat saphir pate genoeg is (beewax), anderen zeggen een spuitbus, etc ...
heeft er hier iemand een idee?

groeten,
Techknow

Ik heb nog nooit een spuitbus gebruikt op mijn glad leren schoenen, maar ik kan me zo voorstellen dat iets wat kleur opbrengt bij suede niet goed is voor glad leer. De wax van Saphir is in principe voldoende, maar niets is bestend tegen driemaal in de week verzopen worden. Leer is en blijft een natuurproduct. Het heeft de nodige tijd nodig om te drogen.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #1849 Gepost op: 17 augustus 2011 - 13:48:35
Geheel met bovenstaand eens, maar je doet toch niet 3 maal in de week dezelfde schoenen aan de voeten?
Ik draag mijn schoenen nooit langer dan 1 dag aaneengesloten en zeker niet vaker dan 1 maal in de week.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #1850 Gepost op: 17 augustus 2011 - 14:14:00
Maar jij bent vast ook niet begonnen met 7 paar schoenen, Leone.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1851 Gepost op: 17 augustus 2011 - 14:18:23
Idd een vrij kansloze opmerking weer.

Gewoon de schoentjes behandelen volgens het stappenplan en lopen maar. Na een regenbui op hun zijkant laten drogen met de spanners erin (niet op de verwarming!). Eventueel de volgende dag andere schoenen pakken (sowieso aan te bevelen) en de dag erna zijn de eerstgenoemde schoenen weer de oude! Wel haal ik er dan altijd nog een lapje overheen om spetters e.d. te verwijderen.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1852 Gepost op: 17 augustus 2011 - 16:06:23
Idd een vrij kansloze opmerking weer.

Gewoon de schoentjes behandelen volgens het stappenplan en lopen maar. Na een regenbui op hun zijkant laten drogen met de spanners erin (niet op de verwarming!). Eventueel de volgende dag andere schoenen pakken (sowieso aan te bevelen) en de dag erna zijn de eerstgenoemde schoenen weer de oude! Wel haal ik er dan altijd nog een lapje overheen om spetters e.d. te verwijderen.

Het kansloze zit juist besloten in bovenstaande 1e opmerking;
Dit is exact de reden dat ik veel van mijn oude schoenen nog steeds bezit en gebruiken kan.
Het zijn uiteraard gebruiksvoorwerpen, maar ik wil mijn schoenen wat langer gebruiken en niet binnen een paar jaar weg moeten gooien wegens verwaarlozing van het onderhoud en bijdragen aan de afvalberg.
Vanzelfsprekend ben ik begonnen met een beperkt aantal schoenen, maar zodra ik overgestapt ben naar het betere schoeisel heb ik idd. meerdere paren gekocht in een redelijk korte tijd, teneinde de genoemde afwisseling mogelijk te maken en zodoende de levensduur van de schoenen te kunnen verlengen.
Voor sommigen blijven het slechts voetbeschermers, welke men regelmatig wenst te of moet vervangen.

Het tweede deel van de reactie is uitsluitend van toepassing op schoenen? Ik wissel mijn jasje,broek,shirt of pak tenslotte ook niet om de andere dag terug, maar ja ik heb dan ook iets met schoenen zullen we maar zeggen.
Laatst bewerkt op: 17 augustus 2011 - 16:15:57 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1853 Gepost op: 17 augustus 2011 - 19:48:12
Dus volgens jou zorgt het 3x per week dragen van hetzelfde paar schoenen (dus: met 1 rustdag steeds ertussen) voor een onevenredige slijtage/verwaarlozing? Vind ik een gedurfde stelling, waarvan ik de logica moeilijk inzie. Hoe lang moet een schoen volgens jou 'rusten'? Een week?

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1854 Gepost op: 17 augustus 2011 - 20:35:23
Een paar dagen niet dragen is voldoende lijkt mij en door een groter aantal schoenen te gebruiken en niet iedere andere dag dezelfde schoenen te dragen gaan ze tenslotte met z'n allen langer mee en slijten ze uiteraard minder.
Een bijkomende reden voor mij om niet elke andere dag dezelfde schoenen te dragen is mijn keuze voor andere kleding hierbij, bovendien is afwisseling wel prettig en je trekt tenslotte ook niet elke andere dag eenzelfde stijl/kleur kleding aan.
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1855 Gepost op: 17 augustus 2011 - 20:49:43
Je kunt ook elke dag nieuwe schoenen kopen, dan slijten ze nooit.

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1856 Gepost op: 17 augustus 2011 - 21:22:16
Schoenen koop je om te dragen. Je kunt wel schoenen blijven kopen, zodat je er heeeel lang plezier van hebt, maar dan kijk je er meer naar ipv dat je ze draagt.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1857 Gepost op: 17 augustus 2011 - 21:39:39
Het is geen rocketscience dat een schoen die je 1x in de week draagt langer meegaat dan dezelfde schoen die je 3x keer in de week draagt ceteris paribus. Wie weet dat de eerste schoen misschien wel 3x langer meegaat dan de laatste als je een beetje geluk hebt. :roll:

Maar dat een schoen een paar dagen zou moeten rusten is van die wijsheid die echt helemaal nergens op gebaseerd is.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1858 Gepost op: 17 augustus 2011 - 22:42:51
[...]Maar dat een schoen een paar dagen zou moeten rusten is van die wijsheid die echt helemaal nergens op gebaseerd is.

Ja en nee. In dit geval gaat het om verzopen schoenen. Ik denk dat het feit dat nat leer minder lang meegaat dan droog leer een axioma is.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1859 Gepost op: 17 augustus 2011 - 22:57:05
Ja en nee. In dit geval gaat het om verzopen schoenen. Ik denk dat het feit dat nat leer minder lang meegaat dan droog leer een axioma is.

Leone bedoelt het in het algemeen, vandaar mijn reactie.

Daarnaast is er een vrij significante verschil tussen schoenen waarmee door de regen is gelopen en verzopen schoenen. Ik loop regelmatig met mijn schoenen door de regen (het blijft Nederland) maar het gebeurt me zelden tot nooit dat mijn schoenen echt drijfnat worden. Dat je die laatste wat langer de tijd geeft om te drogen, soit.

Overigens, dat leer en water geen vrienden zijn en de duurzaamheid niet ten goede komt (en nat leer dus minder lang meegaat) lijkt me overigens wel degelijk een bewezen feit (en geen axioma, maar dat vond je vast interessant klinken  :wink:).
Laatst bewerkt op: 17 augustus 2011 - 23:06:16 door floriss
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."