Ik poets op onderstaande manier maar er verschillende manieren die werken. Veel staan al op dit forum beschreven, er is mijn inziens niet maar 1 juiste manier.
Eerst de schoenen schoonmaken
- met een nagelborsteltje de bovenkant van de zool schoonmaken. (dus bij de groef waar het bovenleer van de schoen aan de zool gestikt is)
- met een ietwat vochtig stuk stof van een oud katoenen t-shirt de schoen schoon maken. (gewoon stof/vuil verwijderen)
- indien nodig met een aansteker voorzichtig de losse stikseldraadjes wegschroeien.
Daarna de schoen poetsen
- indien nodig een voedende creme/renovateur (het zit vaak in glazen potje en heeft een consistentie als yoghurt) aanbrengen met een ander stuk stof van een oud katoenen t-shirt, 15-30 min wachten en dan uitborstelen met een (paardenharen) schoenborstel. Dit moet slechts als het leer van de schoen erg droog is, als dit niet het geval is kun je deze stap overslaan.
- met een stuk stof van een oud katoenen t-shirt een beetje wax (zit meestal ik blikjes en is stukken harder dan de creme) aanbrengen op de schoen, je kan de randen van de zool meenemen.
- 15min. tot een nacht wachten
- de schoen met een schoenborstel goed opborstelen, zoolranden weer meenemen
- evt de neus en hiel een spit polish geven, maar dat is weer een ander verhaal.