Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983156 keer gelezen)

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1785 Gepost op: 04 juli 2011 - 20:56:31
Gewoon een potje donkerbruin kopen. Geeft niet zo'n heel heftig effect hoor, dun opbrengen en goed uitpoetsen, je zult zien dat het niet zo heel veel donkerder wordt. Durf je dat niet aan, zie tip Carwo.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1786 Gepost op: 04 juli 2011 - 21:35:50
Thanks dan ga ik dat toch maar eens proberen:)
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1787 Gepost op: 09 juli 2011 - 11:50:14
Net een setje besteld van Saphir, met 2x pate & pommadier, creme de soins, renovateur en wat borstels. Jammer dat ze in de 50ml potjes geen Cognac kleur hebben. Heb dus maar pate middenbruin en de pommadier in Cognac. Zal wel loslopen gok ik.

Met de creme en de renovateur ga ik de lotion niet missen neem ik aan?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1788 Gepost op: 09 juli 2011 - 11:51:45
Nee, en de crème is ook al voedend.

Atomic

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1789 Gepost op: 13 juli 2011 - 17:09:18
Heb ik ook op de achterkant/binnenzijde van de schoen. Komt volgens mij doordat de zolen van de andere schoen er regelmatig tegenaan komen. Ook ik krijg het er niet vanaf..

Ik vind het erg knap hoe iedereen zn schoenen zo mooi houdt hier. Het lukt mij niet. De punt van de schoen blijft bij mij, ondanks het poetsen niet onbeschadigd na een (half) jaar.

Moet eens beter poetsmateriaal bestellen volgens mij. Heb al veel gelezen hier. Maar heeft iemand een draadje waar in het kort punt voor punt staat beschreven hoe te poetsen. Welke materialen en poetsmiddel te gebruiken.. etc

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1790 Gepost op: 13 juli 2011 - 17:27:58
Moet eens beter poetsmateriaal bestellen volgens mij. Heb al veel gelezen hier. Maar heeft iemand een draadje waar in het kort punt voor punt staat beschreven hoe te poetsen. Welke materialen en poetsmiddel te gebruiken.. etc

Ik gebruik deze van MMorley:
http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,568.msg275275.html#msg275275

guest45

• Gast
Reactie #1791 Gepost op: 13 juli 2011 - 19:30:48
De punt van de schoen blijft bij mij, ondanks het poetsen niet onbeschadigd na een (half) jaar.

Ik denk dat die bij niemand onbeschadigt blijft. Je kan echter gaatjes en diepe krassen 'wegpoetsen'. Met veel dunne laatjes creme (en veel geduld) vul je ze op waardoor ze niet of minder zichtbaar worden. Een klodder creme in de gaten smeren werkt echter niet.

Atomic

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1792 Gepost op: 13 juli 2011 - 20:15:15
Heb het idee dat daar bij mij nog veel te winnen valt. Misschien toch qualityshop maar eens plunderen. Ik lees zoveel over lotions, creme, borstels, etc.. Zie door de bomen t bos bijna niet meer. MMmorley zijn beschrijving klinkt goed.

Vraagje daarover; Die borstel waarover gesproken word. Dat is altijd dezelfde? Je hebt gewoon 1 type borstel waar je dan mee werkt?

En de volgorde.. nu smeer ik gewoon simpel alles met een blanco ledercreme in, en wrijf het daarna netjes uit. Dit voedt het leder (was mijn idee) De andere keer doe ik het met zo'n standaard Collonil kleurtje insmeren..  :oops:

Ik weet het..er valt nog veel aan mij te verbeteren :) Ben een gewillige leerling haha

guest45

• Gast
Reactie #1793 Gepost op: 13 juli 2011 - 20:48:50
Ik poets op onderstaande manier maar er verschillende manieren die werken. Veel staan al op dit forum beschreven, er is mijn inziens niet maar 1 juiste manier.

Eerst de schoenen schoonmaken
- met een nagelborsteltje de bovenkant van de zool schoonmaken. (dus bij de groef waar het bovenleer van de schoen aan de zool gestikt is)
- met een ietwat vochtig stuk stof van een oud katoenen t-shirt de schoen schoon maken. (gewoon stof/vuil verwijderen)
- indien nodig met een aansteker voorzichtig de losse stikseldraadjes wegschroeien.

Daarna de schoen poetsen
- indien nodig een voedende creme/renovateur (het zit vaak in glazen potje en heeft een consistentie als yoghurt) aanbrengen met een  ander stuk stof van een oud katoenen t-shirt, 15-30 min wachten en dan uitborstelen met een (paardenharen) schoenborstel. Dit moet slechts als het leer van de schoen erg droog is, als dit niet het geval is kun je deze stap overslaan.
- met een stuk stof van een oud katoenen t-shirt een beetje wax (zit meestal ik blikjes en is stukken harder dan de creme) aanbrengen op de schoen, je kan de randen van de zool meenemen.
- 15min. tot een nacht wachten
- de schoen met een schoenborstel goed opborstelen, zoolranden weer meenemen
- evt de neus en hiel een spit polish geven, maar dat is weer een ander verhaal.

Atomic

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1794 Gepost op: 13 juli 2011 - 21:13:30
Dat opborstelen doe je dan met dezelfde paardenharen schoenborstel?

guest45

• Gast
Reactie #1795 Gepost op: 13 juli 2011 - 21:27:27
yep!
Met de wax kun je trouwens wat experimenten qua kleur; er zit niet heel veel pigment in waardoor de schoen niet veel zal verkleuren. Vaak gebruik ik een iets donkerdere kleur dan het leer van de schoen.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1796 Gepost op: 13 juli 2011 - 22:58:47
Sluit me aan bij Chris. Zo doe ik het ook, alleen poets ik niets meer uit met een borstel maar gaat gelijk Mikey Fuoco's Dodo-doekje erover. Aan de prijs, maar wel standaard wetlook.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1797 Gepost op: 13 juli 2011 - 23:03:34
De punten van mijn schoenen blijven wél onbeschadigd. Gewoon een kwestie van geen stoeprandjes pakken of ermee autorijden, een andere oorzaak voor beschadigingen op de neus kan ik nauwelijks bedenken.

Mattie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1798 Gepost op: 13 juli 2011 - 23:35:40
Ik gebruik de stappen van MMorley, je bent wel even bezig maar werkt goed.

Dodo-doekje erover. Aan de prijs, maar wel standaard wetlook.

Wat bedoel je daar mee?

guest45

• Gast
Reactie #1799 Gepost op: 13 juli 2011 - 23:58:23
@ MMorley

Je hebt gelijk, zelf gebruik ik ook haast nooit een borstel. Het werkt echter wel prima voor het gewone poetswerk en bij oude schoenen om goed tussen de fijne plooitjes te komen.

@ Ramone

Bij jou in de stad zeker geen kinderkopjes?