Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983159 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1740 Gepost op: 21 juni 2011 - 15:52:08
Carwo, je hebt inderdaad een flinke suède collectie. Nu heb ik zelf ook twee paar te poetsen (bruin en grijs) en vroeg me af of jij nog concrete tips had voor aanschaf qua poetsmiddelen. Heb de laatste 15 pagina's even doorgebladerd, maar kom weinig tegen over suède...

SF zou SF niet zijn als...

Het onderhoud van suède schoenen

Charlie

• Gast
Reactie #1741 Gepost op: 21 juni 2011 - 16:27:11
Carwo, je hebt inderdaad een flinke suède collectie. Nu heb ik zelf ook twee paar te poetsen (bruin en grijs) en vroeg me af of jij nog concrete tips had voor aanschaf qua poetsmiddelen. Heb de laatste 15 pagina's even doorgebladerd, maar kom weinig tegen over suède...

Ikzelf heb ook een aantal suède schoenen - ik ben wellicht niet zo'n expert als Carwootje - maar ik kan je vertellen dat ik eigenlijk bijna niets doe aan mijn suède schoenen. Eens in de zoveel keer - eigenlijk alleen als het echt noodzakelijk is - met een zachte borstel eroverheen gaan is eigenlijk al voldoende.

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Reactie #1742 Gepost op: 21 juni 2011 - 16:37:47
Dat topic had ik dus nog niet gezien, mijn dank is groot!

@Charlie: echt vuil zijn ze ook nog niet, zal het eens proberen met een zachte borstel, maar volgens mij zit er ook een vetvlek op.
//

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1743 Gepost op: 21 juni 2011 - 16:39:52
Nog steeds ongesteld, Charlie?

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1744 Gepost op: 23 juni 2011 - 01:38:43
Spulletjes binnen en eerste paar schoenen gepoetst, eerst m'n kroegschoenen omdat ik niet de kans wou lopen m'n goede schoenen meteen om zeep te helpen. Ik kan duidelijk nog wel wat oefening gebruiken, maar het ging eigenlijk best wel naar tevredenheid. Nog lang niet die spiegelende spitshines die ik soms op SF zie, maar ook niet meer dat matte afgetrapte wat ze eerst hadden.

Hoor ik echter verschil te zien in de fase tussen pommadier en pate? Na het flink borstelen na de pommadier had ik al een aardig glansje, en ik kreeg dat in de eindfase met de doek niet echt verder met de pate. Of is het een gevalletje van eerst wat vaker de schoenen poetsen zodat ze weer wat extra laagjes was hebben?

Charlie

• Gast
Reactie #1745 Gepost op: 23 juni 2011 - 17:42:45
Je moet laagjes opbouwen. Als ik tegenwoordig een spitshine op mijn neusjes wens te krijgen doe ik daar maar 15 minuten over (het voorwerk van renovateur, pommadier, etc. even niet meegerekend).

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1746 Gepost op: 23 juni 2011 - 18:04:37
Je moet laagjes opbouwen.

Check. Bij toekomstige schoenen dus niet zo ver laten komen :)

Charlie

• Gast
Reactie #1747 Gepost op: 23 juni 2011 - 18:23:01
Overigens moet ik wel opmerken dat je maar heel weinig wax moet gebruiken. Teveel wax ineens zorgt voor craquelé.

stijlvol

• Bekijk profiel
Reactie #1748 Gepost op: 25 juni 2011 - 11:29:32
In de prachtfoto's hierboven zie ik insmeerborstels. Die heb ik gebruikt voor het aanbrengen van de pommadier, maar een dag later is zo'n borstel keihard. Hoe krijgen jullie die borstel weer normaal? Net zoals een verfkwast in de terpetine?

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1749 Gepost op: 25 juni 2011 - 12:21:59
Gewoon gelijk na gebruik schoonmaken met ruim water en droogdeppen met een oude doek of keukenpapier. ;)

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #1750 Gepost op: 27 juni 2011 - 01:45:54
Zo, net m'n andere paar schoenen gedaan. Gaat al wat beter en ben blij met de resultaten. Het verbaasde me sowieso hoeveel beter de schoenen eruit zagen nadat ze ingesmeerd waren met lotion! Alle krasjes, schrammen, slijtplekken en andere dingen waarvan ik dacht dat ze er permanent zichtbaar in zaten waren eigenlijk al verdwenen nadat de lotion uitgeborsteld was.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1751 Gepost op: 27 juni 2011 - 02:10:36
In de prachtfoto's hierboven zie ik insmeerborstels. Die heb ik gebruikt voor het aanbrengen van de pommadier, maar een dag later is zo'n borstel keihard. Hoe krijgen jullie die borstel weer normaal? Net zoals een verfkwast in de terpetine?

Da's een van de redenen voor mij om een insmeerdoek te gebruiken.

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1752 Gepost op: 28 juni 2011 - 13:46:52
all,

Ik heb een probleem met het leer van mijn monks. Er lijken een soort van droge scheuren te ontstaan en ik heb geen idee met welke producten en hoe ik dit weer weg kan werken.

Gepoetst met Lotion, creme & wax. Nu zien ze er zo uit :-D

Uploaded with ImageShack.us
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1753 Gepost op: 28 juni 2011 - 13:52:43
Hele verbetering!

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #1754 Gepost op: 29 juni 2011 - 15:00:41
Het verschil is duidelijk en dit vanaf nieuw regelmatig doen voorkomt dit soort diepe kreukelzones aanzienlijk, nu lijkt het bijna mosterd na de maaltijd.
De schoenspanners lijken mij overigens eveneens wat aan de te kleine kant omdat er bijna geen spanning op het bovenleer staat en dit de ontstane vouwen/plooien de ruimte geeft te blijven bestaan.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“