Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983156 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1815 Gepost op: 16 juli 2011 - 08:13:12
Ach Leone, gezien het formaat van je collectie is eens per week in de lotion waarschijnlijk al veel onderhoud  :wink:
Poets / borstel jij al je schoenen elke week?
Uiteraard poets ik elke week uitsluitend de die week gebruikte exemplaren. :-^
Dat met de tandenborstel is inderdaad iets wat er niet tussen staat, maar iets wat ik wel doe. Ik doe dat echter niet elke keer. Dat doe ik eens in de zoveel tijd!
Ik doel hier vooral op vooraf aan de eerste keer dragen, Berluti heeft daar zelfs speciaal neutraal ongekleurde harde poets in blik voor {welke wel erg lekker ruikt, maar lastig te verwerken is} zij adviseren in het bijzonder dit in ieder geval te doen op de nieuwe schoenen en daarna af en toe nog.
Neutrale poets komt er bij mij niet in. Ik vind dat vrij nutteloos. Ik pak dan liever een pate met de juiste kleur.
Ik doe al jaren exact het tegenovergestelde: elke week na het dragen in de saphir d'or lotion en na een half uurtje uitborstelen en pas kleurpoetsen zodra de schoen de neiging heeft tot lichter worden en dat is in mijn geval ongeveer 1x per jaar.
Laatst bewerkt op: 16 juli 2011 - 08:38:20 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1816 Gepost op: 16 juli 2011 - 13:24:28
Ik wilde het spitshinen even proberen. Volgens mij is het wel aardig gelukt. Figuurlijk ben ik er in ieder geval klaar mee:

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Re: Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1817 Gepost op: 17 juli 2011 - 10:50:36

Het is een van de redenen waarom ik geen spitshine meer op mijn schoenen aanbrengen, wat Dantes daar van mag vinden. Je hebt teveel water gebruikt, waardoor het leer 'verzadigd' werd met water. Daarom pakte de poets niet meer. Door het toch te proberen, heb je waarschijnlijk de resterende poets weggepoetst en misschien zelfs een stukje van de neus beschadigd. Geen nood, het is niet zo erg als het lijkt. Ik zou de neus even schoonmaken met o.a. lotion, zodat de hele neus spitshine free is. Daarna zou ik de neus weer eventjes met pommadier en pate behandelen.

Kost een gigantische berg werk. Spitshine is for posers.
Hartelijk dank voor de tip, MMorley. Denk je dat ik de hele schoen opnieuw moet doen op die manier, met lotion en Pommadier of enkel de neus?

Overigens heb ik op jouw aanraden een keer Renomat van Saphir gekocht. Is het beter om dat eerst te gebruiken om de oude lagen weg te halen, of is het voldoende om de neus op bovenstaande wijze even over te poetsen?

Eigenlijk ben ik soms een beetje een poser, dus zo af en toe zal ik nog wel een spit shine toepassen, vrees ik... ;)

Charlie

• Gast
Reactie #1818 Gepost op: 17 juli 2011 - 11:33:58
(...)

Wat is hier aan de hand en hoe verhelp ik het? Ik zou graag weer een laagje was over die plek aangebracht krijgen, eventueel de spit shine afmaken. Bij voorbaat dank

Gebruik eens Saphir dubbin graisse, dit heb ik ook gebruikt voor het craquelé probleem op mijn zwarte schoenen. Geen idee waarom er op dit forum door sommigen met een schuin oog naar DG wordt gekeken, bij mij werkt het prima. Door DG wordt het leer weer 'onbehandeld' zoals ze ook uit de doos komen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1819 Gepost op: 17 juli 2011 - 11:46:21
Dank Charlie, maar dat heb ik wel al eens gebruikt op deze schoenen, tijdens het poetsproces voor de spit shine.

Ik vraag me af hoe het leer zou reageren als ik het nu over de neus zou aanbrengen. Het werkt wel maar het leer wordt vettig en moet werkt weer uitvoerig met Pommadier en Pathê behandeld worden voor het weer terug in de staat is waar het was.

Het zal lastig worden de neus geleidelijk over te laten gaan met de rest als ik DG plaatselijk zou toepassen, denk je niet?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1820 Gepost op: 17 juli 2011 - 11:56:43
Mad Hatter is nog niet helemaal van zijn poetsverslaving af.
Pathê is een mooie.

Charlie

• Gast
Reactie #1821 Gepost op: 17 juli 2011 - 13:33:42
Het zal lastig worden de neus geleidelijk over te laten gaan met de rest als ik DG plaatselijk zou toepassen, denk je niet?

Als er niets mis is met de rest van het leer, zou ik alleen de neusjes behandelen. DG erop en dan renovateur erover en dan pommadier en vervolgens met de wax. DG haalt de overtollige poets en eventueel ander zaken eraf en de renovateur haalt het DG laagje er weer af. Ik ben overigens geen voorstander om DG vaak te gebruiken. Enkel wanneer het echt noodzakelijk is, want door DG moet je de poetslaagjes weer op gaan bouwen.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1822 Gepost op: 17 juli 2011 - 14:31:33
Hartelijk dank voor de tip, MMorley. Denk je dat ik de hele schoen opnieuw moet doen op die manier, met lotion en Pommadier of enkel de neus?

Overigens heb ik op jouw aanraden een keer Renomat van Saphir gekocht. Is het beter om dat eerst te gebruiken om de oude lagen weg te halen, of is het voldoende om de neus op bovenstaande wijze even over te poetsen?

Eigenlijk ben ik soms een beetje een poser, dus zo af en toe zal ik nog wel een spit shine toepassen, vrees ik... ;)

Voor het eerst ben ik het met Charlie eens over DG. Je kan zowel Renomat als DG proberen en ik zou alleen de neus doen, de rest van de schoen is naar gelieven, toch? Met Renomat verwijder je zeker weten de patelaag. DG haalt in principe niks weg, maar door het aanbrengen van een nieuw vetlaagje zal de patelaag wel deels loslaten en ook oplossen. Kan dus geen kwaad en het is minder agressief dan Renomat, zoals je wel geroken zal hebben ;)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1823 Gepost op: 17 juli 2011 - 15:45:59
Dank heren, voor de tips. Ik zal vanmiddag even aan de slag gaan met Dubbin Graisse. Ik zal even proberen een fotootje te schieten als het gelukt is, dan kan deze in het Titanentopic ;)
Mad Hatter is nog niet helemaal van zijn poetsverslaving af.
Pathê is een mooie.

Neen, hoewel ik enorm minder de laatste tijd. Het blijft een soort therapeutische onderneming...

De typfout had ik nog niet opgemerkt, dank. ;)
Ik geef de autocorrect van mijn telefoon de schuld, die maakt dat er van, in plaats van Patê. Mijns inziens een eigen naam/ merknaam welke men onvertaald kan overnemen toch?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1824 Gepost op: 17 juli 2011 - 16:15:34
Ik denk gewoon een Frans woord. Het ging me inderdaad om de wonderlijke spelling.

Mattie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1825 Gepost op: 25 juli 2011 - 00:07:32
Bij QS hebben ze volgens mij een aantal nieuwe artikelen in het assortiment een daarvan is het herten bot http://www.quality-shop.nl/polish-deer-bone iemand hier ervaring mee?

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1826 Gepost op: 03 augustus 2011 - 22:35:44
Nou kan ik best aardig poetsen maar aan het volgende waag ik me niet zonder jullie advies: Wanneer ik een zwarte schoen poets met donkerbruin krijgt die schoen dan een mooie bruine glans of verpest ik de schoen ermee?
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1827 Gepost op: 03 augustus 2011 - 22:40:03
A) Waarom zou je dat willen?
B) Je zal ze niet verpesten, al die laagjes kan je er ook weer afhalen en vervolgens weer zwart aanbrengen.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1828 Gepost op: 03 augustus 2011 - 22:41:17
A) Waarom zou je dat willen?
B) Je zal ze niet verpesten, al die laagjes kan je er ook weer afhalen en vervolgens weer zwart aanbrengen.

A. Kicken toch
B. Das waar
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1829 Gepost op: 03 augustus 2011 - 22:43:35
Ik denk niet dat je echt een bruine glans krijgt, je zal misschien wat bruine veegjes krijgen.