Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983171 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1680 Gepost op: 08 juni 2011 - 19:05:58
Naar mijn idee is dit louter te danken aan de poets die gebruikt wordt. Het lijkt immers opgedroogde poets. Gebruik Saphir eens.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1681 Gepost op: 08 juni 2011 - 20:56:06
Gelet op het verhaal denk ik dat het gaat om opgehoopte wax. Ondanks dat ik Saphir topspul vind, ben ik het niet eens met Charlie. Ligt niet aan het spul dat je gebruikt en kan ook gebeuren met Saphir (eigen ervaring). Op te lossen door met de lotion van Saphir en een borstel de schoen goed schoon te maken.

Charlie

• Gast
Reactie #1682 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:00:02
Op te lossen door met de lotion van Saphir en een borstel de schoen goed schoon te maken.

Ik denk dat Saphir Dubbin Graisse hier geschikter voor is.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1683 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:10:05
Ben ik niet met je eens. Dubbin graisse is vrij vet, waardoor het ideaal is om je schoenen te beschermen tegen vuil of water. Het maakt beslist niet schoon.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1684 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:16:06
Stel dat je het opnieuw met een uitpoetsborstel bewerkt, wordt de was dan door de wrijvingswarmte niet warm (en dus zacht)?

In dat geval lijkt het me niet onlogisch om eens te kijken of het terugkomt na stevig borstelen (in plaats van er nog méér producten op te gaan smeren).

Charlie

• Gast
Reactie #1685 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:18:26
Ben ik niet met je eens. Dubbin graisse is vrij vet, waardoor het ideaal is om je schoenen te beschermen tegen vuil of water. Het maakt beslist niet schoon.

Jawel, dat is juist de werking van DG. Juist dat vet (plus de andere stoffen die erin zitten) zorgt ervoor dat alle oude poets wordt verwijderd.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1686 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:28:01
Jawel, dat is juist de werking van DG. Juist dat vet (plus de andere stoffen die erin zitten) zorgt ervoor dat alle oude poets wordt verwijderd.

Avel vindt het in ieder geval niet de moeite waard om te vermelden dat DG een reinigende werking heeft:
http://www.avel.com/product-details-dubbin-saphir-hp,27

Weet je zeker dat je niet de Lotion bedoelt (die volgens Avel wél reinigt)?
http://www.avel.com/product-details-shoe-polish-lotion,46

Charlie

• Gast
Reactie #1687 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:34:19
DG werkt uitermate prima is mijn ervaring; zeker voor overtollig wax and dus het verwijderen van craquelé. Je moet het overigens wel in combinatie met Renovateur gebruiken.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1688 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:38:39
Stel dat je het opnieuw met een uitpoetsborstel bewerkt, wordt de was dan door de wrijvingswarmte niet warm (en dus zacht)?

In mijn beleving wordt de schoen van de borstel niet echt warm, maar wel door een poetsdoek. Overigens kan ik me voorstellen dat warme was zich makkelijker laat verwijderen dan koude was.

In dat geval lijkt het me niet onlogisch om eens te kijken of het terugkomt na stevig borstelen (in plaats van er nog méér producten op te gaan smeren).

Daarom ben ik het ook volstrekt oneens met Charlie in deze. De schoenen moeten, indien er inderdaad teveel was op zit, schoongemaakt worden en niet worden voorzien van nog meer spul.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1689 Gepost op: 08 juni 2011 - 22:52:28
DG werkt uitermate prima is mijn ervaring; zeker voor overtollig wax and dus het verwijderen van craquelé. Je moet het overigens wel in combinatie met Renovateur gebruiken.

Hoezo kun je haarscheurtjes (craquelé) verwijderen met schoensmeerproducten?

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1690 Gepost op: 08 juni 2011 - 23:07:27

Niet, hoogstens maskeren. Dit ziet er in mijn ogen uit als een verkeerde maat dragen. De intensiteit van de plooien is hoog dus ik denk dat de schoenen een te hoge wreef hebben voor je voet. Het kleurverschil zal je vaker zien als je schoenen langere tijd draagt en kun je proberen te verbergen met bovengenoemde middelen.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1691 Gepost op: 08 juni 2011 - 23:55:54
Of je de schoensmeer er mee verwijdert weet ik niet, maar ik heb (hoewel in mindere mate) dezelfde verschijnselen gehad op mijn schoenen; een goede beurt met de lotion van Saphir heeft ze toen echt flink opgeknapt. Daarna poetsen met de creme en ze zagen er weer top uit.

Charlie

• Gast
Reactie #1692 Gepost op: 09 juni 2011 - 00:09:02

Denk wat je wilt, het werkt.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1693 Gepost op: 09 juni 2011 - 02:09:51
Denk wat je wilt, het werkt.

Wonderlijk.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #1694 Gepost op: 09 juni 2011 - 08:39:01
Niet zo cynisch Don, deze wijsheid is uiteraard gebaseerd op jarenlange ervaring :roll:
The man with style, is the man who can smile