Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983172 keer gelezen)

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1695 Gepost op: 09 juni 2011 - 08:42:49
Haha jongens nu weet ik nog steeds niet wat ik precies moet doen. 2 totaal verschillende meningen. Maar de schoen is idd iets te groot in de wreef. Ik zal ook de producten van Saphir eens gaan bestellen en de schoen schoonmaken. In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1696 Gepost op: 09 juni 2011 - 11:32:34
Even de quality-shop een berichtje gestuurd en ongeveer hetzelfde antwoord gekregen. Eerst behandelen met de lotion, daarna de creme erop en dan nog een beetje wax. Laten we dat dan maar eens gaan proberen. Ik zal daarna even wat foto's plaatsen:)
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1697 Gepost op: 09 juni 2011 - 12:10:56
Vergeet niet dat dat kleurverschil in de plooien vrij snel terugkeert als de wreef te hoog is. Succes!
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1698 Gepost op: 09 juni 2011 - 17:33:06
Haha jongens nu weet ik nog steeds niet wat ik precies moet doen. 2 totaal verschillende meningen. Maar de schoen is idd iets te groot in de wreef. Ik zal ook de producten van Saphir eens gaan bestellen en de schoen schoonmaken. In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties.
Dat is niet zo moeilijk.Gewoon de linkerschoen volgens methode een en de rechterschoen volgens methode twee.

Charlie

• Gast
Reactie #1699 Gepost op: 09 juni 2011 - 18:44:33
Vergeet niet dat dat kleurverschil in de plooien vrij snel terugkeert als de wreef te hoog is. Succes!

Ik betwijfel of dit daaraan ligt. Volgensmij komt het gewoon door het verven van de schoen tijdens het proces. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn C&J Audly last van lichtere plooien bruin, terwijl dit bij mijn C&J Sydney totaal niet het geval is. Wel vreemd overigens, aangezien je toch zou zeggen dat dit eerder bij de benchgrade dan de handgrade lijn zou gebeuren.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1700 Gepost op: 09 juni 2011 - 19:15:57
Avel vindt het in ieder geval niet de moeite waard om te vermelden dat DG een reinigende werking heeft:
http://www.avel.com/product-details-dubbin-saphir-hp,27

Weet je zeker dat je niet de Lotion bedoelt (die volgens Avel wél reinigt)?
http://www.avel.com/product-details-shoe-polish-lotion,46

Dat klopt wel Don, maar het gaat er in deze niet om dat het middel reinigt, maar dat het wax weghaalt. De lotion haalt vuil en dergelijke van de schoen, dat kan ik beamen. Maar het is ook zo ontworpen dat het de waslagen en kleuring die reeds op de schoen zijn aangebracht zoveel mogelijk ongemoeid laat. Dat kan men terugzien op de poetsdoek. Er vormt zich weinig pigment op de schoen.

Indien men echter een kleurloze Patê gebruikt, of een kleurloze Pommadier, dan ziet men dat er wel degelijk kleur op de poetsdoek verschijnt; het oplosmiddel is hetzelfde en haalt pigment en dergelijke weg.

Het is duidelijk dat het hier gaat om een teveel aan wax, waarschijnlijk zelfs de kleurloze.
Daarom zou ik in deze inderdaad eerst het advies van MMorley opvolgen, dat ik ooit eens gelezen heb. Het ging om een middel dat de schoen schoonmaakt maar niet compleet stript van zijn kleur. Het haalt enkel was weg en opent de poriën van het leer:
http://www.avel.com/fiche-renomat,20

Tweede keus echter is toch het gebruik van Dubbin Graisse. Ik had een tijdje geleden last van craquelé op mijn schoenen welke niet wegging door gebruik van Lotion. Echter vond ik het bezwaarlijk om het complete patina te verwijderen door veel wax te verwijderen. Ik heb toen besloten Dubbin Graisse te gebruiken (in combinatie met Lotion, Pommadier en kleurloze Patê). Dit had succes, ik zag op de poetsdoek dat het vet de wax een beetje had opgelost, de schoen zag er weer soepel uit.
Naar aanleiding van eigen ervaring kan ik dus zeggen dat Dubbin Graisse ook werkt.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1701 Gepost op: 09 juni 2011 - 22:56:53
Dat is niet zo moeilijk.Gewoon de linkerschoen volgens methode een en de rechterschoen volgens methode twee.

Goed idee.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1702 Gepost op: 09 juni 2011 - 23:02:46
Wat hebben/gebruiken jullie een hoop verschillende producten, zeg. Ik heb gewoon Saphir wax en Saphir nertsolie, en al mijn schoenen zien er goed onderhouden uit (zelfs de Magnanni's). Natuurlijk heb ik niet de jaaarenlange ervaring van Charlie, maar toch.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1703 Gepost op: 09 juni 2011 - 23:04:19
Dan krijg je je stappenplan niet lang genoeg, Ramone. Kan niet goed zijn.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1704 Gepost op: 09 juni 2011 - 23:05:32
Serieus, ik ben best een mierenneuker pietje precies, maar mijn schoenen zien er gewoon prima uit met slechts twee producten. Volgens mij doe ik iets verkeerd.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1705 Gepost op: 09 juni 2011 - 23:17:02
Idd je doet waarschijnlijk iets verkeerd Ramone.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1706 Gepost op: 09 juni 2011 - 23:43:44
Serieus, ik ben best een mierenneuker pietje precies, maar mijn schoenen zien er gewoon prima uit met slechts twee producten. Volgens mij doe ik iets verkeerd.

Ik gebruik ook bijna alleen maar de lotion en de was. Soms de pommadier, maar die potjes gaan niet zo hard. Je doet het prima!

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1707 Gepost op: 09 juni 2011 - 23:56:19

Geloof ik meteen. Beetje poets en een beetje werk en een beetje liefde.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1708 Gepost op: 11 juni 2011 - 00:24:41
Ja, dat ben ik wel met jullie eens heren. Men hoeft niet elke keer alle producten te gebruiken.

Maar net als bij auto's zijn ook schoenen tussentijds aan een grote beurt toe. En dan is het handig als je de spulletjes in huis hebt. Zo heb ik dus ook een enkele keer Dubbin Graisse gebruikt.

Voor periodiek onderhoud gebruik ik ook zeer weinig van de Pommadier en voornamelijk de Lotion en de Pathê.

Mediaman

• Gast
Reactie #1709 Gepost op: 11 juni 2011 - 08:44:52
Niet teveel trutten met al die potjes. Gewoon per keer bekijken wat ze nodig hebben, alleen een nylonkous erover, groot of klein onderhoud. Je zet een auto toch ook niet elke week in de was? Een goed paar schoenen c.q. leer kan een hoop mishandeling verdragen.