Hmm, interessant om dit te zien, want ik heb het ook op sommige schoenen op het moment ...
Ik lees even aandachtig mee, maar het lijkt mij niet dat je eerst blanke wax moet gebruiken om de boel schoon te maken. Want als je de harde wax uit een blikje bedoelt, dan neem je wel kleur weg maar je voegt alsnog was toe op het leer. Dan kan de lotion daarna ook minder goed in het leer trekken.
Mijn probleempje begon een tijdje terug toen er veel kleurstof/ wax 'afbrokkelde' van de wreef van de schoen.
Iemand (was het wellicht poetskoning MMorley) gaf mij ooit de tip om een soort vloeibaar middeltje te gebruiken van Saphir, welke alle overtollige was zou kunnen weghalen. Ik heb het toen even gelaten voor wat het is maar ben minder wax gaan gebruiken, dat hielp wel maar nam het craquelé niet helemaal weg.
Wie weet toevallig hoe dat spul ook alweer heet? Dan ga ik dat ook maar eens proberen. Tot die tijd zou ik zeggen: geef het een laagje of twee renovateur/ lotion, goed uitpoetsen en dan gevolgd door ledervet welke je enkele uren laat intrekken.