Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983175 keer gelezen)

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1605 Gepost op: 02 mei 2011 - 16:25:56
Volgens mij (maar verbeter me als ik ongelijk heb) gebruik je teveel harde wax, dat gaat dan barsten. Wat ik dan doe is de boel goed schoonmaken met blanke wax, 2 keer de lotion en steeds goed uitpoetsen totdat je vrijwel geen kleur meer op je uitpoetsdoek hebt. Daarna even invetten met een beetje ledervet, paar uur laten staan en je standaard poetsschema aflopen.

Hoop dat het werkt!

Bedankt voor het advies! Wat is precies blanke wax? Schoonmaken doe je toch gewoon met de lotion? Echt ledervet heb ik volgens mij niet, althans niet van trt waar ik m'n poets en lotion van heb. Bij hen is dat toch de graisse superieur, bavb?
Laatst bewerkt op: 02 mei 2011 - 16:59:07 door Dirk
You can buy clothes, but you can't buy style

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1606 Gepost op: 02 mei 2011 - 16:31:27
Hmm, interessant om dit te zien, want ik heb het ook op sommige schoenen op het moment ...

Ik lees even aandachtig mee, maar het lijkt mij niet dat je eerst blanke wax moet gebruiken om de boel schoon te maken. Want als je de harde wax uit een blikje bedoelt, dan neem je wel kleur weg maar je voegt alsnog was toe op het leer. Dan kan de lotion daarna ook minder goed in het leer trekken.

Mijn probleempje begon een tijdje terug toen er veel kleurstof/ wax 'afbrokkelde' van de wreef van de schoen.
Iemand (was het wellicht poetskoning MMorley) gaf mij ooit de tip om een soort vloeibaar middeltje te gebruiken van Saphir, welke alle overtollige was zou kunnen weghalen. Ik heb het toen even gelaten voor wat het is maar ben minder wax gaan gebruiken, dat hielp wel maar nam het craquelé niet helemaal weg.

Wie weet toevallig hoe dat spul ook alweer heet? Dan ga ik dat ook maar eens proberen. Tot die tijd zou ik zeggen: geef het een laagje of twee renovateur/ lotion, goed uitpoetsen en dan gevolgd door ledervet welke je enkele uren laat intrekken.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1607 Gepost op: 02 mei 2011 - 16:37:12
Bedankt voor het advies!

Geen probleem!

Wat is precies blanke wax? Schoonmaken doe je toch gewoon met de lotion?

De blanke versie van de waterproof wax, daar haal je iets van de eerder aangebrachte poetslagen mee weg. Kijk als voorbeeld eens naar dit filmpje (eerst op UK klikken). Daarna verder reinigen en voeden met de lotion.

Bij huen is dat toch de graisse superieur, bavb?

Dat klopt ;)

Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1608 Gepost op: 02 mei 2011 - 18:28:40
bavb, je hebt wel gelijk dat je aangebrachte kleur/ patina verwijdert met die kleurloze wax, maar mevrouw Berluti houdt er toch wel een aparte filosofie op na. Zo gebruikt ze helemaal geen lotion om te voeden.

Ik vraag me af of de voedende crèmes en lotions nog wel goed willen doordringen, als je begint met kleurloze wax.
Tevens hebben schoenen die met zoveel lagen wax behandeld worden, toch juist de neiging tot het vormen van barstjes in de poetslaag? Ik vraag me af wat de betrouwbaarheid is van deze methode, want het druist in tegen elke methode die hier besproken wordt en het enige argument dat ik zou kunnen bedenken dat dit zou werken is dat "ze het bij Berluti wel zullen weten".

Heb je zelf daadwerkelijk goede ervaring met deze methode? Zou het beter zijn om eerst lotion te gebruiken en daarna alsnog kleurloze wax? Alvast bedankt.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1609 Gepost op: 02 mei 2011 - 18:36:21
Ik zeg niets over het wel of niet werken van Berluti's methode, alleen dat het het proberen waard is voor Dirks specifieke situatie. Ik heb nog nooit gepoetst op de Berluti-manier maar mocht het een keer nodig zijn zal ik het zeker proberen.

Denk trouwens dat het beter is eerst die blanke poets te gebruiken en daarna pas de lotion ivm betere werking omdat oude lagen er dan af zijn. Ook ik kan dus als enige argument opbrengen dat 'zij van Berluti het wel weet' hehe.
Laatst bewerkt op: 02 mei 2011 - 18:38:51 door bavb
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1610 Gepost op: 02 mei 2011 - 18:51:24
 :-)
Oke, dankjewel voor de tip desalniettemin. Hetzelfde euvel heb ik namelijk ook met een paar of twee op het moment.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1611 Gepost op: 02 mei 2011 - 19:04:19
:-)
Oke, dankjewel voor de tip desalniettemin. Hetzelfde euvel heb ik namelijk ook met een paar of twee op het moment.

Geen dank, met ledervet moet het wel schelen. Ik kan zelf geen voor/na foto's maken maar deze oude post van Mediaman komt redelijk overeen met de problemen die ik op een paar schoenen heb verholpen dmv TRT graisse superieur.

Mediaman

• Gast
Reactie #1612 Gepost op: 02 mei 2011 - 19:50:54
Die schoenen heb ik gisteren overigens weggelazerd.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1613 Gepost op: 02 mei 2011 - 19:52:06

Toch nog anderhalf jaar kunnen gebruiken met behulp van een potje vet.

Charlie

• Gast
Reactie #1614 Gepost op: 02 mei 2011 - 20:18:03
Heeft Saphir ook ledervet?

Omdat?

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1615 Gepost op: 02 mei 2011 - 20:19:56
Heeft Saphir ook ledervet?

Ja, heet Dubbin Graisse bij Saphir maar is natuurlijk hetzelfde goedje.

Mediaman

• Gast
Reactie #1616 Gepost op: 02 mei 2011 - 20:24:19

Charlie

• Gast
Reactie #1617 Gepost op: 02 mei 2011 - 20:54:41
Ja, heet Dubbin Graisse bij Saphir maar is natuurlijk hetzelfde goedje.

Dat is dus wel iets anders dan hun kleurloze wax, toch? (het lijkt namelijk hetzelfde en niet op het goedje van MM dat hij gebruikt bij zijn schoenen).

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1618 Gepost op: 02 mei 2011 - 21:08:24
Dat is dus wel iets anders dan hun kleurloze wax, toch? (het lijkt namelijk hetzelfde en niet op het goedje van MM dat hij gebruikt bij zijn schoenen).

Dat spul van TRT is wel degelijk anders dan de paté de luxe, het is echt vet en heeft dezelfde structuur maar is anders van kleur dan Mediamans goedje.

Charlie

• Gast
Reactie #1619 Gepost op: 03 mei 2011 - 00:03:04
Waar kun je dat spul van TRT online bestellen?