Jullie smeren gewoon te veel met al die stappenplannen. Gewoon poetsen als ze honger hebben.
Jawel, nadat ik dat een tijd geleden van jullie vernomen heb poetste ik dus al veel minder. Het afbrokkelen van de kleurstof vond minder plaats, echter bleef de craquelé zoals Dirk dat liet zien wel een beetje aanwezig.
Gisteravond kon ik het niet meer aanzien en heb ik het bij een paar schoenen zo aangepakt:
Ik heb de betreffende schoenen een redelijke hoeveelheid lotion gegeven. Toen heb ik dat een uur laten staan. Daarna heb ik ze een beetje ledervet van Saphir gegeven, opnieuw een uur laten staan. Daarna heb ik de schoenen ingesmeerd met een klein beetje Pommadier van Saphir, om weer wat kleur terug te brengen (het ledervet neemt inderdaad een beetje was weg).
Nadat ze nog een tijdje hebben in staan trekken heb ik ze een laatste laagje kleurloze was gegeven uit het blikje. Deze nam opnieuw een beetje kleur weg, maar omdat ik dat in de vorige stap op had gebracht maakt dat voor het resultaat niet veel uit.
Uiteraard heb ik tussen de stappen door (met name na het ledervet) goed uitgepoetst.
Het resultaat is dat er veel minder craquelé zichtbaar is en dat ze alsnog mooi glimmen en een diepe kleur hebben.
Ik zal binnenkort eens een fotootje plaatsen, volgens mij zijn mijn schoenen weer content met mij.
Edit:
Nog een laatste tip: De Pommadier blijkt veel makkelijker in het gebruik als je het vooraf even goed door roert. Dan is het gelijkmatiger uit te smeren en brengt men minder snel teveel aan.