Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983181 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1530 Gepost op: 20 februari 2011 - 16:13:14
De foto's zijn keurig (alleen wat groot) en de schoenen ook. Glans genoeg voor zo'n monk, wat mij betreft.

Lucomaremio

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1531 Gepost op: 20 februari 2011 - 16:24:37
De foto's zijn keurig (alleen wat groot) en de schoenen ook. Glans genoeg voor zo'n monk, wat mij betreft.
Zoals ik zei zal dit waarschijnlijk aan de foto liggen.

Iemand een mening of het een idee is om deze te wassen met schoenshampoo van bv Saphir?
Iemand die commentaar heeft op stijl, heeft het zelf te weinig.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1532 Gepost op: 20 februari 2011 - 16:28:43

Iemand een mening of het een idee is om deze te wassen met schoenshampoo van bv Saphir?

Waarom zou je shampoo willen gebruiken? Ze zijn niet vies, ze glimmen naar jouw voorkeur slechts onvoldoende. Het enige dat je nog nodig hebt is wat bees wax, van LCA of Saphir. Dun aanbrengen, tien minuten laten staan en met een zachte katoenen lap tot hoogglans opwrijven, zonodig een tweede keer herhalen.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1533 Gepost op: 20 februari 2011 - 16:30:43

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1534 Gepost op: 20 februari 2011 - 16:33:13

Niet suede schoenen wassen met shampoo heb ik echt nog nooit van gehoord. Gewoon langer poetsen en meerdere keren. Zat filmpjes / stappen te vinden in dit topic.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1535 Gepost op: 20 februari 2011 - 16:34:19

Ja, op de foto ziet het er goed uit.
Op de schaal van 1 tot 10, hoe groot is het verschil in de werkelijkheid?

Ik zou zelf geen shampoo gebruiken.
Gewoon met een doek stevig schoonwrijven.
Daarna een eenvoudige procedure volgen om het leer te voeden en te proberen een glans te krijgen.
Lukt het dan niet met die glans: jammer dan!
Niet blijven hangen maar op naar het volgende probleem.

Je schoenen zijn mooi genoeg, ook zonder opvallende glans.
Het is maar hoe je het bekijkt..

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1536 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:00:25
Wellicht bedoel je dat witte spul, heb dat zelf van TRT en dat komt van saphir. Lotion superieur heet het daar, haalt de vorige poetslagen enigszins weg en voedt het leer. Draagt niets bij aan extra glans maar breng het altijd aan voor de echte poets.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1537 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:06:45
Wellicht bedoel je dat witte spul, heb dat zelf van TRT en dat komt van saphir. Lotion superieur heet het daar, haalt de vorige poetslagen enigszins weg en voedt het leer. Draagt niets bij aan extra glans maar breng het altijd aan voor de echte poets.

Als zijn andere schoenen er wel van gaan glimmen dan zal er heus wel wat bijenwas in zijn poets zitten.
We hebben hier dan te maken met een mysterieus geval, wat maar weer aangeeft dat er méér is tussen hemel en aarde.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1538 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:09:02

Weet niet of je het tegen mij hebt, maar dat bedoelde ik niet. Bijenwas als finish. That's all.

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1539 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:18:54
Weet niet of je het tegen mij hebt, maar dat bedoelde ik niet. Bijenwas als finish. That's all.

Precies: zachte, vloeibare, wax om te voeden en de harde om te laten glimmen.

Met de vloeibare kun je ook gemakkelijk oude poetslagen verwijderen.
Oppassen dus voor kleurverschillen (maar dat is weer een heel ander verhaal).

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1540 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:21:11
Nee ik kan met mijn alom bekende cafévern**kende telefoon ook niet quoten, was bedoeld als antwoord op de vraag van 'een soort shampoo'. Excuus.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Lucomaremio

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1541 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:45:11
Heren,

Tot zover lees ik tussen de regels al goede info.
Even een kleine voorgeschiedenis wellicht.
Sinds een paar jaar koop ik een paar schoenen, max 750 Euro en bij voorkeur toch op Jermynstreet tijdens mijn jaarlijkse London weekend. Ik ben dus zeker geen expert, verre van, maar het heeft wel mijn hart gestolen. Ik verdiep mij nu heel veel in schoenen en alles wat er omheen zit.

Mijn C&J's zijn beide een keer terug gegaan naar de fabriek omdat ik ze niet mooi vond passen. Keurig opgelost en kreeg direct een commentaar mee dat ik verkeerd poetste. Daarna dus hierin verdiept.

Sinds enige maanden gebruik ik Cirage Pate de Luxe van Saphir voor het (twee)wekelijks onderhoud met af en toe Pommadier of Collonil.

Nu heb ik onlangs een poetsbeurt gezien van iemand bij C&J Paris en was onder de indruk. Dit lukt aardig al met mijn bestaande paartjes, alleen de Monkton wil niet lukken. Mijn idee is om deze compleet te reinigen en van begin af weer op te bouwen. Lotion Sup. is dus mogelijk een idee.

Omdat ik dit hele forum gebruik om te leren blijven suggesties meer dan welkom.

Tot zover veel dank.

maikel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1542 Gepost op: 20 februari 2011 - 18:54:19
Ik heb weleens gelezen dat zadelzeep ofzo zeer geschikt is om schoenen nat mee te reinigen.
Dat wordt gebruikt in de paardensport om zadels enz. mee schoon te maken.

Die lotion is echt een aanrader. Ik gebruik het altijd standaard en elke keer zie je gewoon de schoen opknappen. Het haalt vuil weg, oude overtollige schoenpoets en het lijkt ook een beetje te voeden.

Er is een goed stappenplan van the royal treatment over de beste volgorde en welke producten om je schoenen te poetsen. Dat is denk ik vast wel ergens op het internet te vinden en wijkt niet veel af van de in dit topic gebruikte volgorde.

Zelf gebruik ik altijd de lotion om de schoenen schoon te maken. De zachte wax van Saphir en vervolgens de pate om het mee af te maken. Ik heb trouwens op aanraden van Mickey zo'n mooie extreem zachte autopoetsdoek gekocht en dat helpt ook heel erg goed om een mooie glans te krijgen.
Laatst bewerkt op: 20 februari 2011 - 19:00:44 door maikel

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1543 Gepost op: 20 februari 2011 - 20:41:38
Heb je C&J parijs wel eens gemaild? Misschien hebben zij een stappenplan voor je.
Volgens mij kunnen die franse winkels echt liefhebbers (van hun werk) wel altijd waarderen.

Ik zou overigens heel tevreden zijn met jouw resultaat (en schoenen collectie).
if i stop lying i just disappoint you

Lucomaremio

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1544 Gepost op: 20 februari 2011 - 21:53:46
Heb je C&J parijs wel eens gemaild? Misschien hebben zij een stappenplan voor je.
Volgens mij kunnen die franse winkels echt liefhebbers (van hun werk) wel altijd waarderen.

Ik zou overigens heel tevreden zijn met jouw resultaat (en schoenen collectie).

Leuke tip HGW. Zal eens mailen en resultaat posten.