Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983181 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1500 Gepost op: 22 januari 2011 - 12:10:01
Haha, Advo. :mrgreen:

Voor de pâte weet ik niet of het zoveel uitmaakt, die kleurt tenslotte niet of nauwelijks.

De kleur die je zojuist hebt aangebracht met de poets (pommadier) kan er weer lichtjes afgaan door met kleurloze wax (pâte) te poetsen. Dit gebeurt niet als je wax gebruikt die overeenkomt met de kleur van de poets.

Il Falco

• Bekijk profiel
Reactie #1501 Gepost op: 22 januari 2011 - 15:27:17
Helder advies heren, waarvoor dank.

Dan bestel ik meteen de Pate en Pommadier in bijpassende kleuren. Alleen nog even goed uitpluizen dat de kleuren corresponderen met die van mijn schoenen (juiste bruin teint).. dit zou anders immers ook meer dan ongewenst zijn :wink:
'It is only shallow people who do not judge by appereances' (Oscar Wilde)

Charlie

• Gast
Reactie #1502 Gepost op: 22 januari 2011 - 15:37:33
Alleen nog even goed uitpluizen dat de kleuren corresponderen met die van mijn schoenen (juiste bruin teint).. dit zou anders immers ook meer dan ongewenst zijn :wink:

Daarvoor zou je de kleurenkaart van Saphir kunnen aanschaffen, zie http://www.valmour.fr/cleaning-products/colour-charts-for-smooth-leathersuedenubuck,335.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1503 Gepost op: 22 januari 2011 - 16:34:53
Hier alvast voor een indruk:

Il Falco

• Bekijk profiel
Reactie #1504 Gepost op: 22 januari 2011 - 17:36:00
aan keuze geen gebrek 8)

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1505 Gepost op: 22 januari 2011 - 18:45:54
Aniline leder is wel mooi om enige tijd met kleurloze creme/wax te behandelen. (vind ik.)
Dan komt er sneller een fraai Patina tevoorschijn.
Tussendoor afwisselend met lichtere en soms donkere bruintinten poetsen.
Maar strenge richtlijnen spreken me eigenlijk niet aan.

Het is maar hoe je het bekijkt..

Il Falco

• Bekijk profiel
Reactie #1506 Gepost op: 26 januari 2011 - 14:57:47
De Pate de Luxe en Pommadier heb ik nu in mijn bezit. Ik ben vooral gecharmeerd van de heerlijke geur!

Ik heb het besteld op www.schoenspannersshop.nl aangezien de verzendkosten slechts 1,50 euro bedragen. Dit is laag in vergelijking met andere online aanbieders, waar de verzendkosten duurder zijn dan de Pate de Luxe zelf. Op deze site kwam ik tevens een 'aardig' verzorgingsplan tegen:

'Doorloop de volgende stappen voor lederen schoenen:

1. Borstel het grove vuil van uw schoenen met een borstel

2. Smeer uw schoen in met Lotion van Saphir medaille d’Or of met de Renovateur. Wissel het gebruik van de Lotion en de Renovateur af. Gebruik Saphir Medaille d'or Renovateur voor een diepere reiniging. Gebruikt voor het aanbrengen een katoenen poetsdoek. Breng het product aan op de doek en poets vervolgens uw schoen met ronddraaiende bewegingen.

3. Laat het product vervolgens 5 minuten intrekken voordat u het uitborstelt met een borstel.

Nu uw schoenen goed schoon zijn kunt u ze behandelen met een schoenwas en een schoencrčme. Een crčme heeft vooral een verzorgende werking en een was is vooral voor bescherming en glans. Schoenspannershop.nl heeft beide producten in haar assortiment

4. Breng de Pommadier van Saphir Medaille d’Or met een insmeerborstel of een katoenendoek aan op uw schoenen. Let op dat u de Pommadier niet te dik aanbrengt.

5. Laat de Pommadier vervolgens 15 minuten intrekken voordat u het uitborstelt met een borstel.

6. Breng hierna Saphir Medaille d'Or Paté de Luxe aan op uw schoen. Gebruik voor het aanbrengen een katoenen doek. Wikkel deze om uw wijsvinger en middelvinger en doop uw vingers met de katoenen doek in het water. Let er hierbij op dat de doek vochtig wordt, maar niet te nat. Vervolgens doet u wat paté de luxe op de doek en brengt u dit in kleine ronddraaiende bewegingen aan op uw schoen. De draaicirkel moet ongeveer 5cm zijn. Blijf op dezelfde plek wrijven tot u de was harder voelt worden.

Als u de was niet harder voelt worden, wacht dan 30 seconden. U heeft dan waarschijnlijk iets teveel was gebruikt. Voeg nog wat water toe aan uw doek en wrijf weer op dezelfde plek. Zodra de glans verschijnt weet u precies wat de juiste samenstelling van water en was is. Gebruik deze samenstelling om de gehele schoen te verzorgen.

7. Laat de Paté de Luxe 10 minuten intrekken en borstel uw schoen op met een borstel. Gebruik hiervoor een andere borstel dan de borstel waarmee u het vuil van uw schoenen heeft geborsteld.

8. Poets uw schoen daarna stevig met een katoenen doek. Gebruik hiervoor een schone doek!

9. Voor extra glans kunt u de schoen nogmaals oppoetsen met een nylon pantykous.

Na het doorlopen van deze 9 stappen zien uw lederen schoenen er weer fantastisch uit.'

Nu lekker poetsen geblazen!  :mrgreen:

Kravata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1507 Gepost op: 29 januari 2011 - 13:52:11
hoort pate de luxe hard te zijn? lijkt wel helemaal opgedroogd

Il Falco

• Bekijk profiel
Reactie #1508 Gepost op: 29 januari 2011 - 16:23:09
Ja.. het ziet er hard uit in het potje.. zie voor de toepassing stap 6. in voorgaand overzicht..

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1509 Gepost op: 29 januari 2011 - 23:38:04
De Pate de Luxe, welke in een blikje zit wordt zacht en smeerbaar door warmte. Wanneer men het op de poetsdoek aanbrengt ontstaat naast de warmte van de handen, door de beweging namelijk wrijving.
Men spreekt in deze context ook wel van 'harde wax'. Om het leer te voeden is het dan ook niet zo geschikt, daar zijn andere producten voor. Zie hiervoor de herhalingen hierboven...  ;)
Laatst bewerkt op: 29 januari 2011 - 23:40:47 door Mad Hatter

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1510 Gepost op: 01 februari 2011 - 16:47:37
Ik ben momenteel bezig mijn schoenen een fikse makeover te geven. Het gaat om een paar lichtgekleurde (bijna geel) StefanoBi's, die ik eerder al in het bijbehorende topic heb gepost. Ik kwam tot de conclusie dat ik de schoenen niet genoeg droeg - mede vanwege de te grote maat, maar een zooltje heeft dat grotendeels opgelost - vanwege de moeilijke kleur.

Ik probeer de schoenen nu met een mix van donkerbruin-, middenbruin- en bordeauxkleurige pâte een aantal tinten donkerder te maken, het lijkt voorlopig aardig te lukken. Resultaat zal ik te zijner tijd natuurlijk laten zien!

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1511 Gepost op: 01 februari 2011 - 16:51:34
Daar ben ik benieuwd naar, ook vooral hoe de nieuwe kleur zich houdt op de loopplooien.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Charlie

• Gast
Reactie #1512 Gepost op: 01 februari 2011 - 19:07:44
Ben benieuwd!

tnimble

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1513 Gepost op: 02 februari 2011 - 00:14:01
9 stappen plan

Pfff, moet nog een boel leren over het petsen van schoenen merk ik.

Ik heb nog een paar oude zwarte schoenen staan in staat van verval. Tips? om een licht patina in grijs er in te krijgen?

Mediaman

• Gast
Reactie #1514 Gepost op: 06 februari 2011 - 11:15:50
Gents, zou het kwaad kunnen om een wat mat geworden riem te poetsen met een beetje kleurloze poets? Zou het gaan afgeven aan een broek?