Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983183 keer gelezen)

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1470 Gepost op: 18 januari 2011 - 20:59:13
.......

Maar wat is dat geleuter met die opzichtige veterschakering? Dat zie ik de laatste tijd steeds vaker en vind het enorm aanstellerig staan.

Laten we hopen dat het, uit gekkigheid, alleen voor de foto is.
Je weet wel, zoal je soms met een raar petje op de foto gaat.
Om aan te geven: "wat ben ik toch een gekkie".
Het is maar hoe je het bekijkt..

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1471 Gepost op: 18 januari 2011 - 22:29:59
Och, sommige mensen dragen die gekke pet nu eenmaal dagelijks...  :-^

Als de outfit van de heer in kwestie voor de rest beheerst is, waarom niet?

Dennisbal, als ik je van de ene gekke pet tot de andere een tip mag geven:
Deze schoenen (mooi gepoetst overigens!) hebben 5 paar vetergaten. Als men dan van 'bovenaf'begint met veteren, ofwel met een 'streepje' ipv een 'kruisje', eindig je met de veters aan de binnenkant. Idealiter begin je dus vanaf de binnenkant met veteren bij 5- en vanaf de buitenkant bij 6 paar vetergaten.
Of heb je dit bewust zo gedaan?
Hoe dan ook, voor wie het maar verwarrend vindt, gespen zijn ook mooi...

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1472 Gepost op: 18 januari 2011 - 23:49:36
Ik veter ze hoe het uitkomt. Mijn alex is bv weer anders gevetert. Bovendien ben ik nog jong en de hallams zijn al serieus genoeg.

"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Anaszi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1473 Gepost op: 19 januari 2011 - 00:25:38
Doe maar lekker aanstellerig doen, de rest hier is al beheerst genoeg.

Kravata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1474 Gepost op: 19 januari 2011 - 10:04:35
hoe goed is het om na iedere draagbeurt licht wat bijenwas op te brengen. las dat teveel poetsen ook niet goed is.

het resultaat, links licht ingesmeerd, kreukels trekken anders niet weg

ne plus ultra

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1475 Gepost op: 19 januari 2011 - 10:07:03

Maar wat is dat geleuter met die opzichtige veterschakering? Dat zie ik de laatste tijd steeds vaker en vind het enorm aanstellerig staan.
Zelf veter ik de laatste tijd ook zo, blijkbaarfaux pas> IK doe het zo om dat ik op Ians shoelace site had gelezen dat dit een van de sterkere manieren was.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1476 Gepost op: 19 januari 2011 - 11:59:39
IK doe het zo om dat ik op Ians shoelace site had gelezen dat dit een van de sterkere manieren was.

Want als je ze normaal reeg, liep je weg en bleven je schoenen staan op de plek waar je vertrok?

Eens met Advocatus. Aandachttrekkerij imo.

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1477 Gepost op: 19 januari 2011 - 12:04:36
hoe goed is het om na iedere draagbeurt licht wat bijenwas op te brengen. las dat teveel poetsen ook niet goed is.
<Monks>
het resultaat, links licht ingesmeerd, kreukels trekken anders niet weg

Dat lijkt me simpelweg gewoon funest voor je schoenen, die dingen kunnen na zo veel lagen was totaal niet meer ademen.

Eens in de zoveel draagbeurten lijkt me een stuk gezonder voor je schoen dan na elke keer dragen. Plooien gaan eruit door goed en constant gebruik van spanners en als ze er niet uit gaan zijn het natuurlijke plooien die karakter geven aan je schoen!

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #1478 Gepost op: 19 januari 2011 - 12:11:59
John Lobb Tudor laarzen poetsen:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1479 Gepost op: 19 januari 2011 - 14:04:55
Dat lijkt me simpelweg gewoon funest voor je schoenen, die dingen kunnen na zo veel lagen was totaal niet meer ademen.

Eens in de zoveel draagbeurten lijkt me een stuk gezonder voor je schoen dan na elke keer dragen. Plooien gaan eruit door goed en constant gebruik van spanners en als ze er niet uit gaan zijn het natuurlijke plooien die karakter geven aan je schoen!

Het lijkt me inderdaad niet goed voor je schoenen om na elke keer dragen met bijenwas op te wrijven :!:
Heb zelf ook problemen gehad met teveel was. Ze gaan dan inderdaad plooien, maar wat je nu ziet is (volgens mij) de wax die gaat breken, waardoor het normale plooi-effect flink verergerd wordt. Daarnaast treden er allemaal ultra kleine barstjes op in het leer (bij mij althans) door de enorme hoeveelheid wax die je verzameld op den duur.
Mijn advies: goed met renovateur oid erover om de laag wax grotendeels te verwijderen, dan oppoetsen met creme en evt een weinig wax en dan daarna zoals advocates al aangeeft eens in de zoveel draagbeurten poetsen (ik houdt zelf een ritme aan van poetsen na ong 5 keer dragen, afhankelijk van de weersomstandigheden natuurlijk ;-))

Charlie

• Gast
Reactie #1480 Gepost op: 19 januari 2011 - 15:11:57
John Lobb Tudor laarzen poetsen:

Vind dat zo afschuwelijk om de neus een spitshine te geven zonder dat er een toe-cap aanwezig is.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1481 Gepost op: 19 januari 2011 - 15:17:27
Enige tijd geleden hebben mijn schoenen en ik moeten afkicken. We waren gewoonweg verslaafd aan schoenpoets.
Nu weten we echter wel beter.
Om de paar draagbeurten poets ik mijn schoenen uitvoerig volgens de methode van Saphir.
Na elke draagbeurt borstel of wrijf ik ze enkel een beetje op, daar wordt de waslaag ook weer dunner van.
Een uitzondering is wellicht wanneer we een keer compleet verregent zijn, maar dan is een gedeelte van de waslaag toch vaak weggespoeld.

Wat betreft de spitshine, ik zou dat enkel bij zwarte schoenen doen wanneer er geen toe-cap is. Dan is het verloop een stuk vloeiender te maken meen ik.

guest45

• Gast
Reactie #1482 Gepost op: 19 januari 2011 - 15:27:45
Het verloop heb je zelf in de hand. Wel een belangrijk aspect van een goede spitshine vind ik

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1483 Gepost op: 19 januari 2011 - 15:29:19
Ik ben het eigenlijk met Charlie eens. Een spitshine op schoenen met een gladde neus vind ik minder aantrekkelijk.

Een beetje extra glans op de neus van een zwarte wholecut kan wel mooi zijn maar een volle spitshine vind ik wat vreemd.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1484 Gepost op: 19 januari 2011 - 15:31:16
Het verloop heb je zelf in de hand. Wel een belangrijk aspect van een goede spitshine vind ik
Jawel, dat is ook wel zo, maar ik vind het bij een bruine schoen zonder toe-cap nauwer luisteren. Met name op een iets lichtere schoen valt de 'overgang' eerder op.
Nu moet ik wel zeggen dat die C&J wholecuts elders op het forum van jou weer goed gepoetst zijn, Chris. Wellicht komt het door het patina, dat de overgang helemaal niet opvalt.

Edit:
Toch spitshine ik mijn eigen bruine schoenen zonder toe-cap eigenlijk nooit...