Dank voor je antwoord, Dirk. Grappig, want ik maakte gisteren precies hetzelfde mee. Met mijn schoenen netjes gepoetst ging ik op pad, om vervolgens overvallen te worden door flinke regenbuien. Het feit dat ik er ook nog eens doorheen fietste hielp natuurlijk niet.
Die kalkvlekjes heb ik daarna ook opgemerkt, volgens mij is daar de schoenpoets simpelweg 'weggespoeld'. Het probleem zit hem dus in de hechting ervan. Zou dat spul van St. Crispin's helpen? Of wellicht sporadisch met ledervet, zoals beschreven in het boekje van TRT?
Het lijkt mij namelijk niet zo bevorderlijk als het regenwater steeds in gedeeltes van de schoen blijft trekken, ook al laat ik ze op de juiste manier drogen alvorens ze opnieuw te poetsen...
Ik begin te geloven dat de heer met 'le style Charlie' zijn schoenen met een rodere tint heeft gepoetst dan de originele lederkleur. Dat zou dan wellicht weer weggesleten kunnen zijn op de neus.
Spitshinen heeft naar mijn idee enkel 'grauwheid' tot gevolg indien men vaak de kleurloze Patê gebruikt. Die geeft na verloop van tijd een witte waas op het leer. Tevens haalt ook deze vaste wax opgebrachte kleur van de schoen, door het oplosmiddel.