Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (983183 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1440 Gepost op: 15 januari 2011 - 14:09:18
Dat zou door normale poets - in de kleur van de schoen - (zoals Saphir) niet moeten gebeuren. Wel als je poets gebruikt met een substantie erin die de kleur verwijderd...

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1441 Gepost op: 15 januari 2011 - 14:49:03
Dat zou door normale poets - in de kleur van de schoen - (zoals Saphir) niet moeten gebeuren. Wel als je poets gebruikt met een substantie erin die de kleur verwijderd...

Daar is de zachte "blanke" was beroemd om.
Ik vind het op schoen van de foto een mooie verbetering.
Het is maar hoe je het bekijkt..

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1442 Gepost op: 15 januari 2011 - 15:52:10
Het valt mij op dat je een lichte mate van craquelé hebt op de foto van voor de poetsbeurt rond de buigpunten, volkomen normaal natuurlijk. Zelf heb ik dat bijvoorbeeld ook in meer of mindere mate op sommige schoenen. Wel merk ik dat het het bemoeilijkt om de schoenen waterafstotend te krijgen. Geen enkele hoeveelheid 'Pate de Luxe' is hier tegen opgewassen.
Daar ik het idee heb dat jij jouw schoenen ook gewoon in weer en wind gebruikt, vraag ik mij af wat jouw ervaringen zijn? Indien jij dit ook bemerkt, hoe los jij dit op?

Ik herken het inderdaad, en ik heb er eigenlijk geen oplossing voor. Je ziet dat de schoenen voor de poetsbeurt het redelijk te verduren hebben gehad. Ik had ze vorige week al gepoetst, maar toen werden ze de volgende dag meteen verrast door flinke regenbuien. Het zijn echt een soort kalkvlekken lijkt het haast wel. De neus heeft daar iets minder last van.
You can buy clothes, but you can't buy style

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1443 Gepost op: 15 januari 2011 - 16:48:10
Dat kan best wel eens kloppen, bij mij zijn de flanken van de toecaps van mijn Westbournes ook wat grauwig geworden door het spitshinen. Nu ik ze weer met wat crème heb kunnen behandelen is het minder te zien.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1444 Gepost op: 15 januari 2011 - 18:27:01
Dank voor je antwoord, Dirk. Grappig, want ik maakte gisteren precies hetzelfde mee. Met mijn schoenen netjes gepoetst ging ik op pad, om vervolgens overvallen te worden door flinke regenbuien. Het feit dat ik er ook nog eens doorheen fietste hielp natuurlijk niet.
Die kalkvlekjes heb ik daarna ook opgemerkt, volgens mij is daar de schoenpoets simpelweg 'weggespoeld'. Het probleem zit hem dus in de hechting ervan. Zou dat spul van St. Crispin's helpen? Of wellicht sporadisch met ledervet, zoals beschreven in het boekje van TRT?
Het lijkt mij namelijk niet zo bevorderlijk als het regenwater steeds in gedeeltes van de schoen blijft trekken, ook al laat ik ze op de juiste manier drogen alvorens ze opnieuw te poetsen...

Ik begin te geloven dat de heer met 'le style Charlie' zijn schoenen met een rodere tint heeft gepoetst dan de originele lederkleur. Dat zou dan wellicht weer weggesleten kunnen zijn op de neus.

Spitshinen heeft naar mijn idee enkel 'grauwheid' tot gevolg indien men vaak de kleurloze Patê gebruikt. Die geeft na verloop van tijd een witte waas op het leer. Tevens haalt ook deze vaste wax opgebrachte kleur van de schoen, door het oplosmiddel.

Daze

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1445 Gepost op: 16 januari 2011 - 15:45:45
Gents,

Zondag, een perfecte dag voor het poetsen van schoenen. Voor:

Na het aanbrengen van de Saphir crème (donkerbruin en bordeaux):

Na het borstelen:

Dit paar schoenen van Santoni is nu zo'n twee jaar oud. Mijns inziens wordt de schoen met het verstrijken van de tijd alleen maar mooier.

Charlie

• Gast
Reactie #1446 Gepost op: 16 januari 2011 - 17:23:38
Beter resultaat! Je zou eens kunnen proberen om de zoolrand wat bij de kleuren. De vegen op de schoen waren er al bij aankoop?

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1447 Gepost op: 16 januari 2011 - 20:43:47
Ik heb ook mijn best weer gedaan vanmiddag.

Voor:

Gear:

Na:

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1448 Gepost op: 16 januari 2011 - 21:57:13
Dat ziet er weer netjes uit heren!
MF: jij gebruikt ook alle merkjes door elkaar he? :P
You can buy clothes, but you can't buy style

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1449 Gepost op: 16 januari 2011 - 22:15:51
Zou zomaar allemaal uit dezelfde fabriek kunnen komen. Netjes, MF. Shine genoeg.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1450 Gepost op: 16 januari 2011 - 22:16:38
MF: jij gebruikt ook alle merkjes door elkaar he? :P

Klopt, en er is nog nooit een schoen van uit elkaar gevallen. Glans valt vandaag een beetje tegen, de bijenwas zit er wat te dik en ook niet egaal gedekt op.

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1451 Gepost op: 17 januari 2011 - 10:43:52
Wat zijn nu eigenlijk de voordelen (of nadelen) van Saphir renovateur t.o.v. 'regulier' ledervet van bijv. Rapide?

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1452 Gepost op: 17 januari 2011 - 11:43:16
Rénovateur is - voor zover ik begrijp - geen leervet of schoencrème als zodanig (het ruikt ook heel anders en heeft een heel andere textuur) maar een reinigende vloeistof die narigheid uit het leer verwijdert en daarna voedt.

Bij mijn gebruik van het spul werkt het eigenlijk als shampoo, het leer wordt er in ieder geval een stuk mooier en schoner van. Ik breng het aan, laat het drogen en borstel en wrijf het uit. Daarna ga ik pas aan de slag met creme en pate.

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1453 Gepost op: 17 januari 2011 - 11:50:44
Ah, oké. Het is dus niet een vervanger van? Je zou het - volgens het stappenplan - dus eigenlijk nog voor het ledervet moeten gebruiken?

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1454 Gepost op: 17 januari 2011 - 12:23:15
Dat hele stappenplan waag ik me niet aan, ik doe het gewoon op de bonnefooi! Het leek mij voornamelijk logisch om een herstelcreme te gebruiken voor ik aan andere lagen begin. Mijn volgorde is - bij een uitgebreide poetsbeurt: afborstelen/schoonmaken, renovateur, creme en dan pate en spitshine.