Misschien dat ik komend weekend even tijd kan maken voor het uitzoeken van een nieuwe stof voor een pak. In Juli zou ik het kunnen ophalen dus wat dat betreft is de timing oke.
Ik wil een zakelijk correct pak. Qua stof weet ik niet zo goed wat ik wil. Een vier seizoenen 280 gram of iets lichter mag ook.
Wat ik altijd al wil is een pak met een pow- of glen check. Van vinden van jullie van onderstaande scabal
[plaatjes]
Moet een twee-knoops SB worden met klep zakken. Geen ticketpocket, 4 kissing buttons, normale revers. Voor de broek een knoopgulp en een omslag welke iets hoger is dan normaal. Ik dacht aan 4,5 / 5 cm??
Feedback is welkom heren!
Volgens mij maken beide ruitjesstoffen niet echt een 'correct pak' in elk geval weinig chique. Ik vind die hele iele ruitjes snel iets goedkoops hebben. Zeker als het patron wordt gecombineerd met een lichte stof. Zou of gaan voor een glen check [PoW zonder de gekleurde overruit] waarbij ik voor een wat grotere ruit zou kiezen. Bijvoorbeeld de W Bill rechts in het onderstaande plaatje [via
http://www.permanentstyle.co.uk/2011/03/prince-of-wales-at-henry-poole-part-1.html].
Of ik zou kiezen voor een stof met een grotere windowpane ruit. Zoals bijvoorbeeld onderstaand Smith & Co stofje van Dantes.
Dantès is naar Londen geweest voor fittings en een nieuwe commissie.
Tweede pakje (nog niet gesneden) een 12oz grijs met blauwe ruit botany woolen:

Maar er zijn ook vergelijkbare stoffen van andere huizen, bijvoorbeeld in de classics bunch en de frontier bunch van Harrisons. Die laatste komt redelijk in de buurt van jouw gewenste gewicht, nl. 300 gram. Zou zelf bij een wollen stof niet veel lager in gewicht gaan. (Iets) zwaardere stoffen leveren doorgaans mooier eindresultaat op. En zeker als je een ¾ seizonenpak wil zou ik toch eerder rond de 12 oz (340 gram) kijken.
Vind verder het grijze pak van Phatguido nogal glimmerig. Niet mijn ding. Oogt snel goedkoop. Als je een beetje glans niet erg vind zou ik niet kijken naar 100% wol zoals op het plaatje volgens mij, maar naar wol/mohair mix. Die kun je ook in redelijk lichte kwaliteit krijgen. Kijk een naar de cape kid bunch van Harrisons. Er staan ook plenty mohair mengingen op de site van Scabal trouwens. Is wel meer een pak voor de zomer en mooie lente en herfstdagen.
4 seizoenenpak is volgens mij ook wel heel lastig. Je zult toch al snel uitkomen bij 3 seizoenen: winter + koudere lente- en herfstdagen, of zomer en warmere lente- en herfstdagen.
Benieuwd waar je mee thuis komt!
[attachment deleted by admin]