Auteur Topic: Los jasje  (696719 keer gelezen)

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Re: Los jasje
Reactie #615 Gepost op: 25 januari 2010 - 20:52:06
Als je het een beetje snel warm hebt, gaat dat bloedheet worden.

Oké, duidelijk.... dat willen we niet. Wat zijn betere opties voor een jasje? Idealiter kan ik het gebruiken op een shirt in de zomer en in combinatie met bijvoorbeeld een overjas in de winter.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #616 Gepost op: 25 januari 2010 - 20:57:12
zijde/wol mix of katoen?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #617 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:00:28
Ben je opzoek naar een jasje voor een specifiek seizoen of met een specifiek doel? Is het anders niet veel verstandiger iets te kiezen dat je het hele jaar door kan dragen? Zeker als je budget is beperkt tot één a twee jasjes per jaar.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #618 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:04:47
Ben je opzoek naar een jasje voor een specifiek seizoen of met een specifiek doel? Is het anders niet veel verstandiger iets te kiezen dat je het hele jaar door kan dragen? Zeker als je budget is beperkt tot één a twee jasjes per jaar.

Niet voor een specifiek seizoen. Ik heb nu één ongevoerd, katoenen jasje, wat ik zowel in de zomer draag, als in de winter (onder een jas uiteraard). Nu wil de collectie wel eens uitbreiden. Hoewel ik in de breedte zou kunnen investeren door meerdere RTW jasje te kopen voor verschillende seizoenen, vind ik het geweldig om zelf een stofje uit te zoeken en gegarandeerd een super pasvorm te hebben. Combineer dat met het feit dat het ook gewoon beter in elkaar zit en ik heb gekozen. Dit houdt echter wel in, dat ik die paar jasjes die ik kan kopen wel voor meerdere seizoenen geschikt moeten zijn. Ik heb niet de luxe om voor elk seizoen een keuze uit drie jasje op te bouwen (althans niet op dit moment in mijn leven  :wink:).

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #619 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:12:56
MTM garandeert geen super pasvorm. Als geld een grote rol speelt zou ik een aantal RTW's kopen en die verbouwen.
This, madame, is Versailles.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #620 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:20:53
Ik moet rekening houden met het feit dat ik slechts één a twee jasje per jaar kan kopen. Ik vraag me dan ook af of een tweed jasje in de lente echt te warm is. Op de fiets met een shirt en een jasje lijkt me geen probleem in maart, april, mei.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor soort tweed het is, maar over het algemeen zijn tweeds bedoeld voor in het najaar. Ik heb een aantal tweeds, waarvan de zwaarste Harris tweed (light weight!) is. Deze draag ik echt alleen in het seizoen, omdat men ik het anders besterft van de hitte. De zwaardere varianten van Harris zijn echt bedoelt voor buiten in de herfst/ winter of voor in een tochtig landhuis  ;)
Ik zou in uw geval een jasje bestellen in een lichtere wolsoort. U zou wel een 'sportief' structuurtje kunnen nemen. 'Houndstouth', 'Prince of wales' ruit, 'window pane' ruit (een raamruit  ;) ), of andere dergelijke structuren, doen het altijd goed voor casual combinaties, eventueel met jeans. In een niet te zwaar gewicht en/of zelfs halfgevoerd kan men die het hele jaar door dragen. In de winter passen dat soort stoffen ook nog prima bij het seizoen en wanneer men het koud krijgt staat een slipover of pullover er ook goed onder.
Ikzelf investeer voor jasjes voorlopig liever nog even in de breedte, aangezien ik graag voor elk seizoen en vrijwel ieder moment een jasje wens. Als men dan eenmaal gewend is aan het regelmatig dragen van een jasje zou men wat meer kwaliteit kunnen toevoegen met MTM.
Dit alles imho, of course. ;)
Laatst bewerkt op: 25 januari 2010 - 21:22:44 door Mad Hatter

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #621 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:28:29
MTM garandeert geen super pasvorm. Als geld een grote rol speelt zou ik een aantal RTW's kopen en die verbouwen.

Verbouwen garandeert ook geen super pasvorm. Eigenlijk moet je confectiejasjes nooit verbouwen, worden ze hoogst zelden beter van. Beetje verbouwen kost ook al snel een paar tientjes.

Vanità - modern tailors

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #622 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:34:21
[...] Eigenlijk moet je confectiejasjes nooit verbouwen, worden ze hoogst zelden beter van.[...]
Beetje tailleren, mouwen wat korter of langer. Kan prima.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #623 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:36:08
Verbouwen garandeert ook geen super pasvorm. Eigenlijk moet je confectiejasjes nooit verbouwen, worden ze hoogst zelden beter van. Beetje verbouwen kost ook al snel een paar tientjes.

Nou dat ben ik niet helemaal met u eens. Hoewel ik inderdaad kan beamen dat het gevaar bestaat dat de balans zoek raakt, kan een klein beetje tailleren of de mouwen een stukje verlengen of verkorten toch weinig kwaad lijkt me.

Oftewel: +1, Rogier ;)

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #624 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:37:04
 :mrgreen:

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #625 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:40:09
Nou dat ben ik niet helemaal met u eens. Hoewel ik inderdaad kan beamen dat het gevaar bestaat dat de balans zoek raakt, kan een klein beetje tailleren of de mouwen een stukje verlengen of verkorten toch weinig kwaad lijkt me.

Oftewel: +1, Rogier ;)

Mouwen korter of langer maken is uiteraard nooit een probleem. "Een klein beetje" tailleren is ook nooit een probleem echter worden de meeste jasje met een drop-6 verkocht en dan kom je al heel snel uit om meer dan een klein beetje verbouwen.

Belangrijkste is natuurlijk dat je zelf tevreden bent met 't resultaat ;-)

Vanità - modern tailors

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #626 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:42:34
Ja lekker, nu ga ik weer twijfelen tussen een RTW en een MTM jasje... 

Heren, bedankt! :wink:

Maar even serieus, bedankt voor het advies. Ik denk er nog even over na. Een RTW jasje kost al snel een paar honderdjes minder, wat weer een aantal shirtjes of een paar broeken kan opleveren.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #627 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:52:21
Eens met Sergio in deze. Als budget een probleem is spaar dan bijvoorbeeld eventjes door voor een jasje van SuSu.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #628 Gepost op: 25 januari 2010 - 21:52:48
Ja lekker, nu ga ik weer twijfelen tussen een RTW en een MTM jasje...  

Heren, bedankt! :wink:

Maar even serieus, bedankt voor het advies. Ik denk er nog even over na. Een RTW jasje kost al snel een paar honderdjes minder, wat weer een aantal shirtjes of een paar broeken kan opleveren.

Er zijn op dit forum, als ik het goed begrijp, twee filosofieën, over wat men bij een opbouwende garderobe zou moeten doen:
1) Doorsparen en meteen 'het mooiste spul' kopen. U heeft dan meteen wat u eigenlijk wenst. Nadeel is echter dat men, zeker bij een beginnende garderobe, waarschijnlijk niet de liquiditeit heeft om meteen alles te kopen.
Als u er in het begin even mee kan leven dat u bij wijzen van spreken één jasje, enkele hemden en één of twee paar goede schoenen heeft, geen probleem.

2) Eerst in de breedte investeren. Enkele RTW jasjes, paar hemdjes meer enkele goede schoenen in de uitverkoop of van Loding o.id. U heeft dan niet meteen het allerbeste, maar wel in het begin iets meer keuze in uw garderobe.
Later kunt u dan langzaamaan (of snel!) de nodige goede stukken toevoegen en (zoals ik al zie dat met uw schoenen gebeurt ) oude stukken uitfaseren of tot borrelschoen/ item promoveren... ;)

Het is aan u om te beslissen wat uw voorkeur geniet. Een combinatie is ook mogelijk. Bijvoorbeeld meer geld in schoenen investeren en genoegen nemen met RTW jasjes...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #629 Gepost op: 25 januari 2010 - 22:04:50
Ik zou voor een los jasje niet voor zo'n vierseizoenencompromis kiezen. Bij een saai zakenpak kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar niet bij een los jasje.