Ik moet rekening houden met het feit dat ik slechts één a twee jasje per jaar kan kopen. Ik vraag me dan ook af of een tweed jasje in de lente echt te warm is. Op de fiets met een shirt en een jasje lijkt me geen probleem in maart, april, mei.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor soort tweed het is, maar over het algemeen zijn tweeds bedoeld voor in het najaar. Ik heb een aantal tweeds, waarvan de zwaarste Harris tweed (light weight!) is. Deze draag ik echt alleen in het seizoen, omdat
men ik het anders besterf
t van de hitte. De zwaardere varianten van Harris zijn echt bedoelt voor buiten in de herfst/ winter of voor in een tochtig landhuis
Ik zou in uw geval een jasje bestellen in een lichtere wolsoort. U zou wel een 'sportief' structuurtje kunnen nemen. 'Houndstouth', 'Prince of wales' ruit, 'window pane' ruit (een raamruit

), of andere dergelijke structuren, doen het altijd goed voor casual combinaties, eventueel met jeans. In een niet te zwaar gewicht en/of zelfs halfgevoerd kan men die het hele jaar door dragen. In de winter passen dat soort stoffen ook nog prima bij het seizoen en wanneer men het koud krijgt staat een slipover of pullover er ook goed onder.
Ikzelf investeer voor jasjes voorlopig liever nog even in de breedte, aangezien ik graag voor elk seizoen en vrijwel ieder moment een jasje wens. Als men dan eenmaal gewend is aan het regelmatig dragen van een jasje zou men wat meer kwaliteit kunnen toevoegen met MTM.
Dit alles imho, of course.