Auteur Topic: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak  (148347 keer gelezen)

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #180 Gepost op: 13 augustus 2009 - 13:01:59
Ik ken inderdaad die site.

Heb net gekeken bij een van mijn Corneliani jasjs die ik bij mij heb:
Het canvas loopt WEL naar onder door, maar enkel een klein stukje langs de rand. Het loopt niet waar de zakken zitten. Inderdaad net zo als de 'full canvas' zoals beschreven door bovenstaande kleermaker, maar dan met minder canvas dan ze daar aangeven. Bij dit jasje is het grootste deel van de onderpanden zonder canvas backing, enkel de stof.

In de scans uit Jesper's post zie je dat de plaatsing van het canvas daar ook weer anders is qua hoeveel men bedekt.

Wat de voor en nadelen zijn, kan ik je niet vertellen. Mogelijk zal het inderdaad te maken hebben met de anders zichtbare overgang? De combinatie met ingenaaide canvas EN volledige fusing ben ik geloof ik nog niet tegengekomen... Je vraagt je ook af wat nog het voordeel van een ingenaaide canvas laag is als je ook nog eens de boel geheel gaat plakken (immers heb je dan gewoon een plak pak, maar dan met een extra laag erbij?).
Zal het eens een keer aan een gepensioneerde meesterkleermaker vragen die ik nog wel eens spreek, ik denk dat hij vast er wel iets relevants erover kan vertellen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #181 Gepost op: 13 augustus 2009 - 13:22:43
Citaat
Wat de voor en nadelen zijn, kan ik je niet vertellen. Mogelijk zal het inderdaad te maken hebben met de anders zichtbare overgang? De combinatie met ingenaaide canvas EN volledige fusing ben ik geloof ik nog niet tegengekomen... Je vraagt je ook af wat nog het voordeel van een ingenaaide canvas laag is als je ook nog eens de boel geheel gaat plakken (immers heb je dan gewoon een plak pak, maar dan met een extra laag erbij?).
Zal het eens een keer aan een gepensioneerde meesterkleermaker vragen die ik nog wel eens spreek, ik denk dat hij vast er wel iets relevants erover kan vertellen.

Daar ben ik wel benieuwd naar, want dat is dus de categorie half canvas bij de blogkleermaker, als ik het plaatje goed begrijp: een lijmvlies over het hele voorpand met daarachter nog een los binnenwerk, zo'n beetje tot de heupzakken.

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #182 Gepost op: 13 augustus 2009 - 19:12:55
Ik ben naar aanleiding van dit topic toch maar weer even de kast ingedoken. Volgens de defintie van Confrere bezit ik maar 2 ongeplakte jasjes namelijk van Bamford & Sons en Attolini. Bij Scabal en Fugato zijn de revers ongeplakt maar is wel een dun lijmvlies waar te nemen over het gehele voorpand. Bij Corneliani en Richard James is duidelijk een lijmvlies te voelen aan de achterkant van de revers en over het gehele voorpand.

Iig bedankt voor de heldere uitleg alhier en Carwo voor het "mollen" ter lering ende vermaeck

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #183 Gepost op: 14 augustus 2009 - 09:31:40
Inderdaad vraag ik het mij ook af, wat het voordeel zal zijn van de combinatie van zowel vlies als canvas samen...
Eerder las ik wel verhalen op verschillende fora over de voordelen van half-canvas als zijnde minder warm in de zomer (ivm full canvas), door het gebruik van minder canvas. Maar dit zal zeker onzin zijn als het gaat om een combinatie van een volledige bedekking van lijmvlies als wel een ingenaaide canvas laag...

Enige voordeel dat ik mij dan nog kan bedenken is dat de vorm van de borst/drape misschien er iets op vooruit gaat? En een juist extra stevige look?

Ik vraag mij trouwens af of de eerder genoemde gepensioneerde kleermaker het antwoord heeft. Hij vertelde mij altijd in kleuren en geuren hoe ze leerden canvas in te naaien, etc. Niks lijmvlies... En het canvas en de stof was bijna zo stug, dat je het jasje rechtop neer kon zetten. En dat geloof ik zonder twijfel: ik heb zelf een paar erfstukjes (paar jacquets en een smoking) die volledig met de hand gemaakt zijn in de periode net na de oorlog. De wol is heftig zwaar en het binnenwerk ook. Trouwens wel prachtig om te zien met hoeveel aandacht die kledingstukken gemaakt zijn. Prachtig gewoon.

Als ik hem weer spreek zal ik het hem vragen. Anders informeer ik even bij twee andere bronnen (een gediplomeerd coupeuse en iemand die de mode academie afgerond heeft).

Of ik stuur gewoon die blogtailor een mailtje sturen. Hij weet het vast wel.

Ben er inderdaad ook benieuwd naar...

Oh, en Henley: Die Corneliani met lijmvlies over het gehele voorpand is zeker er een uit de Trend serie? Daar heb ik er ook een van, en die is volledig geplakt, in tegenstelling tot die uit de Life serie.

Mediaman

• Gast
Reactie #184 Gepost op: 14 augustus 2009 - 09:37:09
Kan onze jonge leerling-kleermaker geen helderheid verschaffen?

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #185 Gepost op: 14 augustus 2009 - 09:49:02
Is inderdaad uit de Trend serie, maar linnen en half canvas -> alleen de bovenkant van het voorpand en de achterkant van de revers zijn geplakt.

Mijn Paul Smith pak is trouwens behoorlijk sterk geplakt... 

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #186 Gepost op: 14 augustus 2009 - 12:59:27
[...]
Of ik stuur gewoon die blogtailor een mailtje sturen. Hij weet het vast wel.

Ben er inderdaad ook benieuwd naar...

Hij heeft zijn verhaal ook op Ask Andy About Clothes (AAAC) gedaan. In dit topic beantwoordt hij ook vragen van forumleden:

http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?t=86160

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #187 Gepost op: 15 augustus 2009 - 10:41:50
Bedankt voor de info! Zal het vandaag als ik tijd heb even doornemen.
Heb je zelf nog een conclusie kunnen trekken na het lezen, of ook nog niet aan toe gekomen?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #188 Gepost op: 15 augustus 2009 - 13:41:22
Bedankt voor de info! Zal het vandaag als ik tijd heb even doornemen.
Heb je zelf nog een conclusie kunnen trekken na het lezen, of ook nog niet aan toe gekomen?

Ik heb het vluchtig doorgenomen. Het verhaal komt (logischerwijs) overeen met zijn illustratie. Dat betekent dat bij half canvas-pakken het volledige voorpand van een lijmvlies is voorzien, in combinatie met een 'los' canvas dat zo'n beetje tot de bovenkant van de heupzak loopt. Volgens mij heeft hij geen half-canvasjasjes gezien waarbij er pas lijmvlies wordt gebruikt waar het canvas ophoudt.

Verder schrijft hij dat bij sommige full canvas-pakken kleine stukjes lijmvlies kunnen zijn gebruikt ter versteviging; ik zou terug moeten zoeken op welke plekken dat soms gebeurt. Dat komt overeen met jouw verhaal eerder in dit topic.

Edit: spelling.
Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009 - 14:38:03 door Carwo

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #189 Gepost op: 15 augustus 2009 - 13:46:41
Nog een Zegna Soft-jasje met alleen voering in de mouwen en boven op de rug. Het jasje heeft geen binnenwerk; er zit geen canvas en/of lijmvlies aan de voorkant. Je kijkt dus rechtstreeks tegen de binnenkant van de ribstof aan. Als ik me niet vergis, wordt zo'n jasje unconstructed genoemd.

Toch zit er een stukje lijmvlies in: dat grijze vlak. Het is tegen de voorkant van de schouder geplakt, onder de voering. Dat stukje loopt tot de schoudernaad.

Bij de mouwaanzet is aan de voorkant een stukje zwart band gebruikt (gestikt):

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #190 Gepost op: 15 augustus 2009 - 14:28:00
Hier een jasje uit de Ermenegildo Zegna-lijn.

Je ziet hier de binnenkant met alleen boven op de rug (en in de mouwen) voering.

Als je onder de omgeslagen buitenstof naar binnen kijkt, zie je dat er een 'los' canvas is gebruikt. Er zit geen lijmvlies tegen de binnenkant van het voorpand; de binnenkant van de buitenstof (waar de pijl naar wijst) is dus niet beplakt.

Het canvas loopt helemaal door naar beneden, in een punt (niet echt een punt, maar het is onder een stuk smaller dan boven). Ik heb hieronder aangegeven hoe het ongeveer loopt:

Ten slotte een kloeke, uit meerdere lagen samengestelde schoudervulling, voor alle liefhebbers...

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #191 Gepost op: 15 augustus 2009 - 14:41:13
Heel erg gaaf dat je dit doet Carwo. Ik moet mezelf duidelijk eens inlezen, ik herken op de plaatjes maar weinig.

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #192 Gepost op: 15 augustus 2009 - 22:24:21
Mijn vader heeft enkele jasjs van Zegna. Alle Soft en Z Zegna jasjes zijn meestal fused. De hoofdlijn E Zegna is traditioneel machinaal gemaakt en de Zegna Couture is qua handwerk vergelijkbaar met Brioni.

PS: E Zegna en Couture wordt gemaakt in Zwitserland (Stabio) en Italië en de Z Zegna (lees goekopere lijn)  in Mexico.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #193 Gepost op: 15 augustus 2009 - 22:36:16
Mijn vader heeft enkele jasjs van Zegna. Alle Soft en Z Zegna jasjes zijn meestal fused. De hoofdlijn E Zegna is traditioneel machinaal gemaakt en de Zegna Couture is qua handwerk vergelijkbaar met Brioni.

Dat vermoedde ik al. Ik wil nog wel een volledig gevoerd E Zegna-jasje strippen, maar daar schakel ik hulp voor in, zodat de voering weer makkelijk kan worden vastgenaaid.

Weet iemand trouwens hoe een kleermaker de voering losmaakt? Die moeten daar toch een snelle, maar cleane methode voor hebben. Of is het puur techniek met het tornmesje?

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #194 Gepost op: 15 augustus 2009 - 22:54:49
Is dit ook al niet eens gedaan op de Amerikaanse fora?

Dus eigenlijk heeft bijna elk "gerenomeerd" pakken merk (met uitzonderingen daar gelaten) een handgemaakte serie, een goede machinaal gemaakte serie en een plakserie. Dit natuurlijk met overeenkomstige prijzen. In feite is dus de prijs op zich al een goede indicatie voor te weten in welke categorie je zit.

Carwo, kan je op je Zegna soft jasjes en Z Zegna jasjes ergens een labeltje vinden waar het jasje is gemaakt?