Inderdaad vraag ik het mij ook af, wat het voordeel zal zijn van de combinatie van zowel vlies als canvas samen...
Eerder las ik wel verhalen op verschillende fora over de voordelen van half-canvas als zijnde minder warm in de zomer (ivm full canvas), door het gebruik van minder canvas. Maar dit zal zeker onzin zijn als het gaat om een combinatie van een volledige bedekking van lijmvlies als wel een ingenaaide canvas laag...
Enige voordeel dat ik mij dan nog kan bedenken is dat de vorm van de borst/drape misschien er iets op vooruit gaat? En een juist extra stevige look?
Ik vraag mij trouwens af of de eerder genoemde gepensioneerde kleermaker het antwoord heeft. Hij vertelde mij altijd in kleuren en geuren hoe ze leerden canvas in te naaien, etc. Niks lijmvlies... En het canvas en de stof was bijna zo stug, dat je het jasje rechtop neer kon zetten. En dat geloof ik zonder twijfel: ik heb zelf een paar erfstukjes (paar jacquets en een smoking) die volledig met de hand gemaakt zijn in de periode net na de oorlog. De wol is heftig zwaar en het binnenwerk ook. Trouwens wel prachtig om te zien met hoeveel aandacht die kledingstukken gemaakt zijn. Prachtig gewoon.
Als ik hem weer spreek zal ik het hem vragen. Anders informeer ik even bij twee andere bronnen (een gediplomeerd coupeuse en iemand die de mode academie afgerond heeft).
Of ik stuur gewoon die blogtailor een mailtje sturen. Hij weet het vast wel.
Ben er inderdaad ook benieuwd naar...
Oh, en Henley: Die Corneliani met lijmvlies over het gehele voorpand is zeker er een uit de Trend serie? Daar heb ik er ook een van, en die is volledig geplakt, in tegenstelling tot die uit de Life serie.