Auteur Topic: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak  (148356 keer gelezen)

Alberts

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #135 Gepost op: 29 juli 2008 - 22:39:33
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Wedden dat óók daar, zij het minimaal, met een lijmvliesje gewerkt wordt?  :)

Wie koopt er 1 en neemt de proef op de som  :D ?
Dig where the gold is…unless you just need some exercise.
John M. Capozzi, Why Climb the Corporate Ladder When You Can Take the Elevator?

Urban

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #136 Gepost op: 30 juli 2008 - 08:41:34
Ik voel een loting aankomen  :D

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #137 Gepost op: 30 juli 2008 - 12:00:10
Citaat van: "Alberts"
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Wedden dat óók daar, zij het minimaal, met een lijmvliesje gewerkt wordt?  :)

Wie koopt er 1 en neemt de proef op de som  :D ?

Daar kun je eigenlijk wel van uit gaan, maar zoals confrere hier boven al aangeeft kun je het met de hand ook gewoon testen door aan de binnenkant van het jasje (waar de stof meestal enkel is) de dikte te vergelijken met de buitenkant. Daar zit meestal het lijmvlies.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #138 Gepost op: 30 juli 2008 - 13:03:01
Ik ben niet helemaal overuigd van dit verhaal over dat 'lijmvlies', of ik begrijp er geen bal van, wat natuurlijk ook kan.

Wat ik wel weet is dat de achterkant van mijn revers dikker is dan de voorkant, dus daar zit een versteviging aan vast. Die is echter niet geplakt zoals moge blijken uit deze foto waarop je de kleine steekjes ziet waarmee die versteviging is vastgezet.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #139 Gepost op: 30 juli 2008 - 13:11:05
In het verhaal wordt ook gedoeld op de delen waar geen canvas zit. Achter de rever zit natuurlijk een canvas.

Het beste werkt dit truukje op het voorpand net naast de knopen of rond de zijzakken.

Vanità - modern tailors

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #140 Gepost op: 30 juli 2008 - 14:20:12
Maar in zijn eerste post van 29 juli hierboven heeft Confrère het wel over een 'lijmvlies' in de revers.

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #141 Gepost op: 30 juli 2008 - 17:08:58
Inderdaad heb ik het ook over revers gehad. Namelijk die van een DB jasje. Zoals de foto's duidelijk aangeven ging het daar om een duidelijk geval waar de boel geplakt was: de verklaring waarom het soms lijkt alsof men niets tussen de revers voelt, omdat er door het plakwerk als het ware twee lagen 'een' worden (zoals Retrofreak aan gaf, voelde hij later ook dat de lagen niet gelijk in dikte waren).

Revers zijn qua 'voel test' lastiger dan het jasje zelf. Daarover zometeen meer.
Bij het jasje is inderdaad de makkelijkste methode om op verschillende plaatsen te voelen of er lijmvlies is (dus of de stof net iets dikker aan voelt, dit kan soms een HEEL dun laagje zijn - zoals bijvoorbeeld een Scabal MTM jasje war ik hier heb liggen: wel geplakt, maar dun en redelijk soepel vlies. Kwestie van goed voelen dus). Als een pak full-canvas is dan is bij het voorpand rond de onderste knoop en rond de zijzakken (zie Sergio's post) inderdaad de stof NIET dikker zijn, maar is er wel duidelijk een laagje tussen de stof te voelen.

Indien een pak half-canvas is, zal er uiteraard op bovengenoemde plekken (rond zakken en knopen aan de onderkant) geen canvas zitten. Sommige gebruiken ook wel een andere test om dit te checken: ze kijken met een scherp oog naar de knoopsgaten: vaak zie je een stukje van het canvas in het midden van een knoopsgat (vooral als het lichte canvas is kun je het makkelijk herkennen). Bij half-canvas jasjes zie je bij de bovenste knopen wel voering, de onderste niet.

Maar ik heb geen ervaring met 'echte' half-canvas pakken om eerlijk te zijn: De pakken die ik meestal tegen kom en zelf heb liggen zijn of geplakt (met lijmvlies over het gehele voorpand zoals op bovenstaande foto), of full-canvas (op alle plekken van het voorpand duidelijk een los laagje canvas te voelen).
Veel verkopers zouden mijn geplakte pakken 'half-canvas' noemen - omdat ze een 'los binnenwerkje' hebben. Maar zoals ik eerder al schreef: 99% van de pakken die ik tegen kom hebben dit (en ik praat liever niet over de overige 1%), en het stelt niets voor bij de meeste pakken. Je hebt er ook weinig aan qua conform of 'lekker fris voor de zomer' (wat ze wel eens van half-canvas pakken zeggen) - want er zit dus over het gehele voorpand een lijmvlies... Niet echt confortabel, elegant en zeker niet fris. Dit is dus iig niet wat ik onder half-canvas versta, ik noem het gewoon zuiver plakwerk.

Nu het revers verhaal.
Ik heb gemerkt dat de constructie van revers erg verschillend is. Zoals bij het DB pak is het gewoon geheel geplakt: lijmvlies aan de ene kant, een stuk stof aan de andere kant.
Eigenlijk bij bijna alle jasjes die ik heb, ook van mijn 'ongeplakte' pakken, zit er versteviging aan de achterkant (vaak ook met lijm, terwijl de rest 'full-canvas' is - soms met steekjes), en bij sommige ook aan de voorkant (zoals bij dat getoonde DB jasje).
Bij de revers is het nou eenmaal nodig om iig aan de achterkant te verstevigen om voor een juiste vorm te zorgen. De manier om daar inderdaad zonder lijm iets moois in aan te brengen is op de manier zoals jij laat zien: met steekjes!

Toch kun je ook hier een soort 'voel test' doen. Waar bij een geplakt pak geen beweging in het onderste stuk zit, kun jij bij heen en weer schuiven wel een beetje beweging voelen (al is het minimaal, als de steken nogal strak zijn). Maar goed: In dit geval heeft een 'voel test' niet echt veel zin: de kleine subtiele steekjes zeggen zelf al meer dan genoeg ;).

Misschien kunnen wij trouwens concluderen dat men altijd de revers en de rest van het jasje apart moet testen om een compleet beeld te krijgen van het gebruik van handwerk en lijm in het gehele pak?

Anyways, goed punt en trouwens ook mooi handwerk in de revers van het getoonde jasje Dantès! Wat voor jasje is het?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #142 Gepost op: 30 juli 2008 - 18:06:02
Ter ondersteuning en illustratie, foto's zijn van een "half-canvas" jasje waarbij gebruik wordt gemaakt van een lijmvlies.

Zoals confrere beschrijft kun je dit vaak controleren door te kijken naar de binnenkant van het bovenste knoopsgat, vaak kun je hier het canvas in zien. Bij de lagere knoopsgaten is dit niet zichtbaar omdat daar geen canvas zit.

Bovenste knoopsgat (canvas zichtbaar):

Lager knoopsgat (geen canvas zichtbaar):

Vanità - modern tailors

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #143 Gepost op: 30 juli 2008 - 18:15:38
Extra plaatjes m.b.t. een lijmvlies.

Een lijmvlies is zoals eerder beschreven een zeer dun laagje meestal synthetisch materiaal dat onder druk en warmte op de stof wordt geperst. Dit geeft de vaak te soepele stof meer stevigheid.

Links de gewone stof, rechts het bevestigde lijmvlies:

Het vlies zit er dus gewoon opgeplakt, niet genaaid:

Vanità - modern tailors

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #144 Gepost op: 30 juli 2008 - 18:24:49
Bedankt Sergio!

Inderdaad laat dat precies zien wat ik bedoelde toen ik het over die knoopsgaten had!

En inderdaad is dit ook het beeld bij volgens mij al mijn plakplakken: stukje van het 'canvas' (van wat voor materiaal dan ook) bij de bovenste knoop zichtbaar, onderste knoop niets. Verhaal is hetzelfde bij elk merk. Maar ik merk wel regelmatig verschillen in de dikte van het plakwerk en hoe stug/soepel het is. Zoals ik boven schreef: heb hier o.a. een Scabal MTM jasje dat volledig geplakt is en 'half-canvas' volgens de definitie - toch voelt deze een stuk beter aan dan het gemiddelde plakplak, en het is denk ik meer het lijmvlies wat hier het verschil maakt dan enkel het feit dat ze een mooi stofje aan de buitenkant gebruiken).

Ben trouwens benieuwd:
SuitSupply heeft het de hele tijd erover dat ze 'ongeplakte pakken' hebben. Ben benieuwd in de maten van 'ongeplaktheid'.
Heb zelf geen pakken van ze hangen, en weet niet of dat gaat gebeuren (moet mijn mening nog over het product vormen), maar het blijft een innovatief Nederlands bedrijf (even afgezien van het feit dat ze produceren in Azie en Italie), en dat zie ik graag. Krijg toch het gevoel dat ze wel wat betekenen voor het Nederlandse modebeeld, door MTM erg toegankelijk te maken.

Iemand met een SuSu pak hier die bovenstaande testjes wil uitvoeren?
En ook van de Italiaanse lijn misschien?

En Retrofreak: Loop je TMS pak nog eens na en laat weten wat je er van denkt.

Ben benieuwd :)

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #145 Gepost op: 30 juli 2008 - 18:33:59
SuitSupply heeft zowel half en volledig canvas. Bovenstaande foto's zijn van een half canvas pak.

SuSu maatwerk is altijd volledig canvas. Kan er wel eens eentje uit elkaar halen mochten mensen dat interessant vinden.

Vanità - modern tailors

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #146 Gepost op: 30 juli 2008 - 18:45:20
Graag :).
Is die geplakte 'half-canvas' van huidige collectie of begin periode van SuSu?
Heb wel eens een keer een praatje gehouden met een verkoopster toen ik vorig jaar even moest tanken (snelweg-toko van ze, Hoofddorp geloof ik?). Ze beweerde dat de constructie van hun RTW en MTM exact hetzelfde is: zodoende zowel de RTW als MTM was ongeplakt. Ze vertelde wel dat in de begin dagen er wel geplakt spul is verkocht.
Tsja, uit press releases herinner mij wel dat ze toen heel wat verschillende dingetjes gedaan hebben: Verkoop via Internet (geen succes), stunt met hetzelfde atelier als Oger, Engels atelier (nu ook helemaal weg).
Fokke is duidelijk niet bang dingetjes uit te proberen.

Janusz

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #147 Gepost op: 30 juli 2008 - 18:49:40
Lijkt me leuk om te zien Sergio. Denk dat meer mensen hier wel belangstelling voor hebben.
"Rugby is a hooligans game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by hooligans; football is a hooligans game played by hooligans."

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #148 Gepost op: 30 juli 2008 - 19:22:46
Op de site van Redmayne verwijzen ze ook naar een paar details: http://www.redmayne-tailors.co.uk/making.html

Die keyhole trensjes ben ik niet 'in the wild' tegengekomen bij massaproductie (C&A, H&M, etc.). Is eerder het werk van een Thailand tailor die niet beter weet en gewoon alle leuke features van zijn naaimachine wil gebruiken.

De indicatie die men aan de onderkant kan gebruiken om te bepalen of iets geplakt of niet is (volgens bovenstaande site), lijkt iets handiger en lijkt tot nu toe wel te kloppen:
Bij mijn half-canvas geplakte pakken gaat de voering inderdaad direct de hoek in. Bij mijn full-canvas pakken is de stof hoger zodat er sprake is van een echt hoekje van de voering (is op de foto niet te zien want ik til de stof daar wat op).
Of het inderdaad zo is dat het ALTIJD een teken is van ongeplakt ipv geplakt, zoals men stelt bij Redmayne, dat weet ik zo net nog niet... Denk wel dat het gewoon een teken is dat het minder om een 'haast klus' gaat. Zal eens een keertje kijken bij andere pakken.

Een een voorbeeldje.
Scabal MTM:

Corneliani (Life) RTW:

Vb op de Redmayne site van 'bagged' vs 'square':

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #149 Gepost op: 30 juli 2008 - 19:29:04
Citaat van: "Carwo"
En wederom interessante posts, Confrère en Sergio.