Inderdaad heb ik het ook over revers gehad. Namelijk die van een DB jasje. Zoals de foto's duidelijk aangeven ging het daar om een duidelijk geval waar de boel geplakt was: de verklaring waarom het soms lijkt alsof men niets tussen de revers voelt, omdat er door het plakwerk als het ware twee lagen 'een' worden (zoals Retrofreak aan gaf, voelde hij later ook dat de lagen niet gelijk in dikte waren).
Revers zijn qua 'voel test' lastiger dan het jasje zelf. Daarover zometeen meer.
Bij het jasje is inderdaad de makkelijkste methode om op verschillende plaatsen te voelen of er lijmvlies is (dus of de stof net iets dikker aan voelt, dit kan soms een HEEL dun laagje zijn - zoals bijvoorbeeld een Scabal MTM jasje war ik hier heb liggen: wel geplakt, maar dun en redelijk soepel vlies. Kwestie van goed voelen dus). Als een pak full-canvas is dan is bij het voorpand rond de onderste knoop en rond de zijzakken (zie Sergio's post) inderdaad de stof NIET dikker zijn, maar is er wel duidelijk een laagje tussen de stof te voelen.
Indien een pak half-canvas is, zal er uiteraard op bovengenoemde plekken (rond zakken en knopen aan de onderkant) geen canvas zitten. Sommige gebruiken ook wel een andere test om dit te checken: ze kijken met een scherp oog naar de knoopsgaten: vaak zie je een stukje van het canvas in het midden van een knoopsgat (vooral als het lichte canvas is kun je het makkelijk herkennen). Bij half-canvas jasjes zie je bij de bovenste knopen wel voering, de onderste niet.
Maar ik heb geen ervaring met 'echte' half-canvas pakken om eerlijk te zijn: De pakken die ik meestal tegen kom en zelf heb liggen zijn of geplakt (met lijmvlies over het gehele voorpand zoals op bovenstaande foto), of full-canvas (op alle plekken van het voorpand duidelijk een los laagje canvas te voelen).
Veel verkopers zouden mijn geplakte pakken 'half-canvas' noemen - omdat ze een 'los binnenwerkje' hebben. Maar zoals ik eerder al schreef: 99% van de pakken die ik tegen kom hebben dit (en ik praat liever niet over de overige 1%), en het stelt niets voor bij de meeste pakken. Je hebt er ook weinig aan qua conform of 'lekker fris voor de zomer' (wat ze wel eens van half-canvas pakken zeggen) - want er zit dus over het gehele voorpand een lijmvlies... Niet echt confortabel, elegant en zeker niet fris. Dit is dus iig niet wat ik onder half-canvas versta, ik noem het gewoon zuiver plakwerk.
Nu het revers verhaal.
Ik heb gemerkt dat de constructie van revers erg verschillend is. Zoals bij het DB pak is het gewoon geheel geplakt: lijmvlies aan de ene kant, een stuk stof aan de andere kant.
Eigenlijk bij bijna alle jasjes die ik heb, ook van mijn 'ongeplakte' pakken, zit er versteviging aan de achterkant (vaak ook met lijm, terwijl de rest 'full-canvas' is - soms met steekjes), en bij sommige ook aan de voorkant (zoals bij dat getoonde DB jasje).
Bij de revers is het nou eenmaal nodig om iig aan de achterkant te verstevigen om voor een juiste vorm te zorgen. De manier om daar inderdaad zonder lijm iets moois in aan te brengen is op de manier zoals jij laat zien: met steekjes!
Toch kun je ook hier een soort 'voel test' doen. Waar bij een geplakt pak geen beweging in het onderste stuk zit, kun jij bij heen en weer schuiven wel een beetje beweging voelen (al is het minimaal, als de steken nogal strak zijn). Maar goed: In dit geval heeft een 'voel test' niet echt veel zin: de kleine subtiele steekjes zeggen zelf al meer dan genoeg

.
Misschien kunnen wij trouwens concluderen dat men altijd de revers en de rest van het jasje apart moet testen om een compleet beeld te krijgen van het gebruik van handwerk en lijm in het gehele pak?
Anyways, goed punt en trouwens ook mooi handwerk in de revers van het getoonde jasje Dantès! Wat voor jasje is het?