Auteur Topic: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak  (148341 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #165 Gepost op: 11 augustus 2009 - 23:25:01
[...] Er is hier hopelijk toch niemand die denkt dat een Caruso pak van 1400 euro door een oud italiaantje met de hand wordt gemaakt he?

Nee, gewoon grotendeels machinaal in de fabriek (met natuurlijk wel héél veel liefde).

Ik begrijp uit Velponi's illustratie (en de omschrijving ervan op het blog dat V. noemt) dat bij half canvas overal in het voorpand behalve bij de revers lijmvlies zit (met deels daarover nog een wollen canvas, blauw in de afbeelding). Dat noem ik dus een plakpak, ook al bevatten de revers geen lijmvlies en zit er ook nog een los canvas overheen.

In mijn katoenen Caruso zit in elk geval geen lijmvlies over het hele voorpand; dat pak zou dus volgens de afbeelding full canvas zijn. Als ik naar binnen kijk, zie ik de achterkant van het katoen (met daar niets tegenaan) en dan twee losse lagen canvas (linnen en wol?) die op een paar punten aan de buitenstof zijn vastgenaaid). Op de foto zie je het linnen (?) stuk; daarvoor zit ook nog een los canvas. Die twee stukken canvas zitten met losse steken aan elkaar. Het zwarte stuk stof is de borstzak.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #166 Gepost op: 13 augustus 2009 - 08:55:54
   ..............
Maar even terug naar het floating canvas verhaal, even om onduidelijkheden te voorkomen voor iedereen die aan pakken gaat lopen trekken. Er is ook nog zoiets als een floating chestpiece. Deze zit ook los, ook bij alle (goedkope) plakpakken. De enige plekken waar ik regelmatig een pak zonder chestpiece tegen kom is goedkoop Aziatisch tailor werk, maar verder zit het in alle geplakte RTW dat je hier koopt.

Ik heb zo vaak meegemaakt dat iemand meende dat zijn pak ongeplakt is, maar dan bleek die persoon de chestpiece te voelen. De rest van het voorpand zal dan meestal nog vol lijmvlies.

Haal die twee dus niet door elkaar.

Makkelijkste test is gewoon checken of op alle plekken van het voorpand de stof net zo dun is als bijvoorbeeld de stof aan de achterkant (daar plakt men nimmer). Als de stof een stukje dikker is (lijmvlies is tegenwoordig steeds dunner en flexibeler geworden) zit er lijmvlies om de voorpanden te verstevigen en geen ingenaaide ('floating', iig loszittend van de buitenste laag) canvas laag.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #167 Gepost op: 13 augustus 2009 - 09:26:20
Als ik Confrère goed begrijp, noemt hij half canvas-pakken (met dus een lijmvlies over het hele voorpand) net als ik plakpakken. Ik ga dan uit van de schematische tekening die V. postte.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #168 Gepost op: 13 augustus 2009 - 10:20:29
Hieronder een kijkje in het binnenste van een vergelijkbaar katoenen jasje (alleen gevoerd op de schouders en in de mouwen, verder ongevoerd). De pijlen op de foto wijzen naar het lijmvlies; dat vlies loopt over het hele voorpand. Van rechts naar links (van buiten naar binnen) zie je achtereenvolgens de (buiten)stof, het zwarte lijmvlies en het losse canvas (en op de eerste foto nog een stukje binnenzak). Dit lijkt me dus een voorbeeld van half canvas: over het hele voorpand een lijmvlies, maar wel met een zwevend canvas.

Ik weet trouwens niet welke lijn van SuitSupply dit is. Het is rtw van een paar jaar geleden. Hier is het label:

Deze post is overigens niet bedoeld als algemene vergelijking tussen Suitsupply en Caruso; het zijn maar twee voorbeelden van vergelijkbare jasjes. Conclusie van deze vergelijking: in het Caruso-jasje zit geen lijmvlies over het hele voorpand; in het Suitsupply-jasje wel.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #169 Gepost op: 13 augustus 2009 - 10:43:48
Zal ik...?

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #170 Gepost op: 13 augustus 2009 - 10:54:15
Ik zeg: Doen!

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #171 Gepost op: 13 augustus 2009 - 11:08:52
Wat zien we daar...?

(Niet geheel onverwacht.)
Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009 - 14:37:22 door Jesper

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #172 Gepost op: 13 augustus 2009 - 11:51:02
Hier nog een foto van de buitenstof aan de rechterkant, maar dan omgeslagen, zodat je de binnenkant van de stof ziet (en het verschil met het donkere visgraatachtige lijmvlies ernaast).

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #173 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:19:28
Dat lijmvlies is trouwens heel soepel; voelt helemaal niet stijf aan.

Ik heb de voering verder losgemaakt, van de onderkant van het jasje naar boven. (Waarbij al snel bleek dat ik noch de techniek noch het geduld heb voor het kleermakersvak: ik begon millimeter voor millimeter met het tornmesje, met af een toe een klein rukje om de voering los te trekken van de stof, maar het eindigde in dit tranendal, waarvoor mijn excuses. Ik had het netter willen doen.)

Als ik het goed begrijp, is dit het door Confrère genoemde floating chestpiece. Er zit dus verder geen binnenwerk in het jasje. Je ziet hier ook dat het lijmvlies tot het rugpand loopt.

Dat zwarte stuk links is een binnenzak die ik naar buiten heb gevouwen. Onder zie je nog zo'n zwart stuk stof; dat is een van de heupzakken.

Hieronder zie je het 'borststuk' van dichtbij. Het bestaat uit drie lagen; op de tweede foto heb ik de lagen, die losjes aan elkaar zijn genaaid, een stukje losgetornd en opengevouwen.

Ten slotte de revers (links op de foto): geen binnenwerk, alleen maar lijmvlies. Bij de overgang van borst naar revers zie je een strook verstevigingstape (onder zie je het begin ervan).

Edit: spelling.

Laatst bewerkt op: 13 augustus 2009 - 12:30:01 door Carwo

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #174 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:25:23
Wellicht handig om te vermelden dat een lijmvlies niet standaard zweterig draagt. Lijmvliezen worden steeds dunner, van natuurlijke materialen gemaakt en met microscopisch kleine druppeltjes plak verwerkt. Oftewel, moderne lijmvliezen ademen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #175 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:27:57
Wellicht handig om te vermelden dat een lijmvlies niet standaard zweterig draagt. Lijmvliezen worden steeds dunner, van natuurlijke materialen gemaakt en met microscopisch kleine druppeltjes plak verwerkt. Oftewel, moderne lijmvliezen ademen.

Is dat wat er met de term point-fused wordt bedoeld?

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #176 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:34:05
Erg duidelijke fotos Carwo, top!

Oh en mijn definitie van een plakpak: De meest zuivere vorm is wat in het bovenstaande plaatje als 'fused' aangegeven staat: dat kom ik het meest tegen. Losse chest piece, volledig geplakt voorpand. Padded lapels (geplakt voorpand, losse chest piece, en ingenaaide revers) moet ik vooral denken aan geplakte MTM zoals ik ken van een Scabal MTM.

Half-canvas zie ik zelf meestal met een kortere ingenaaide canvas (dus niet over het hele deel van het voorpand), maar niet met zowel een volledig geplakt voorpand erbij, zoals op het plaatje als half canvas aangegeven staat.
Volgens mij zijn mijn Corneliani's uit de Life serie volgens dit principe. Daar zit geen lijmvlies over het voorpand, maar loopt de ingenaaide canvas niet helemaal door tot de onderkant van de voorpanden.

Alles met lijmvlies over het voorpand noem ik een plakpak.

Inderdaad is het jasje dat je open hebt liggen het standaard fused pak, met losse chest piece. Dit is eigenlijk wat je bij de meerderheid van pakken in standaard zaken tegenkomt.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #177 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:42:59
Volgens mij zijn mijn Corneliani's uit de Life serie volgens dit principe. Daar zit geen lijmvlies over het voorpand, maar loopt de ingenaaide canvas niet helemaal door tot de onderkant van de voorpanden.

Begint het lijmvlies dan waar het canvas ophoudt? De kleermaker van het blog waar het plaatje (diagram genoemd in de tekst hieronder) vandaan komt, zegt namelijk het volgende:

HALF CANVAS CONSTRUCTION
As you can see from the diagram, the front is fused, but not the lapel area. This is because the canvas will not extend all the way down the front and stopping the fusing half way would leave an impression. Those who sneer at the idea of fusing because of delamination have little or nothing to worry about these days- technology has improved greatly, and correctly applied fusing will not bubble. Improper application or overtly harsh treatment by dry cleaners may still be a problem, but it is extremely rare these days.

The canvas front resembles a full canvas front except that it stops just below the pocket. This saves some time and material, but still providing the benefits of a properly padded lapel and stability in the front chest, right down to the pocket. The padding and bridle are done in the same manner as the full front and so is a decent trade-off when budget is an issue. Joseph Abboud, Coppley, some Jack Victor, among others.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #178 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:45:34
Ik heb bewondering voor de genomen moeite! Ga je het nu ook weer in elkaar zetten C., of was dit jasje al rijp voor de zak van Max?  :o

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #179 Gepost op: 13 augustus 2009 - 12:52:07
Ik heb bewondering voor de genomen moeite! Ga je het nu ook weer in elkaar zetten C., of was dit jasje al rijp voor de zak van Max?  :o

Hehe. Nee, het is de bedoeling om de stof opnieuw te gebruiken voor een ander kledingstuk(je). Dit pak was een maat of 2,5 te groot en hing al jaren in de kast.