Nu ik toch met fotograferen en tornen, gelijk maar even een ander duidelijk gevalletje van plakwerk.
Ik herinner mij een verschillende discussies bij onze Amerikaanse 'buren' Styleforum over plakwerk. Ik las een artikel van een poster over de groep mensen die nogal cynisch waren over de grote gevaren van plakwerk. Ze stelden dat ze nog nooit 'bubbels' hadden gezien. De poster had zelf fotos gemaakt van een overjas met bubbels. Volgens mij is het nog steeds de enige foto op Styleforum van bubbels...
Mijn ouders, including mijn pa, geloven ook niet zo in bubbels. Hoewel mijn vader tegenwoordig o.a. de betere pakken van Caruso en Cantarelli draagt, heeft hij in het verleden ook veel overpriced plakwerk gedragen (zoals Louis Féraud). Toch zijn ze nooit bubbels tegenkomen en geloven er niet zo in...
De verklaring? Ik denk het feit dat ook plakwerk in verschillende kwaliteitsniveaus te krijgen is (het bekende verhaal van plakken met de juiste temperatuur, niet te vochtig, etc.). En inderdaad maken ladingen 'grote namen' gebruik van plakwerk. Ik denk dat een geplakte Zegna (hoewel ze schijnbaar uit Mexico komen) toch van betere kwaliteit is dan iets in de richting van een C&A plakkertje. Trouwens grappig: Aziatische plakfabrikanten zeggen tegenwoordig zelf "wees niet bang voor plakwerk: ook Zegna e.a. doen het tegenwoordig". De mooiste grap vond ik wel dat een fabriek in Azie beweerde dat 'unfused is not available in our country"... Tuurlijk joh, naald & draad zijn bij jullie niet beschikbaar: enkel lijmtechnologie en naaimachines.... Uiteraard moest ik hard lachen en heb ik hem daarna het contact snel verbroken.
Ook is het denk ik afhankelijk van hoe vaak men een ander pak aantrekt. Mijn pa is niet erg netjes, en stopte vroeger veels te veel spullen in zijn binnenzak (heb hem dat gelukkig af weten te leren door een mooie compacte aktetas voor hem te kopen, toen voelde hij zich na een tijdje moreel verplicht om hem te gebruiken). Het bovenstaande DB jasje met kapotte binnenzak kwam dan ook uit zijn kast. Maar ondanks dat hij zo slordig is/was droeg hij jasjes niet heel lang achterelkaar en heeft altijd een kast vol gehad om op tijd af te kunnen wisselen.
Verder is stomen uiteraard een van de grootste gevaren om 'bubbels' te krijgen. Vocht is nou eenmaal slecht voor lijm.
Ik heb geen idee hoe vaak mijn ouders hun kleding laten stomen, nooit echt op gelet. Maar als het niet al te vaak is geweest, kan het weer een verklaring zijn waarom ze geen bubbels bij plakwerk tegen zijn gekomen...
Van een pak waar ik wel van weet dat het regelmatig naar de stomerij geweest is, omdat ik die zelf wel eens langs ben wezen brengen toen ik in de buurt was, weet ik wel dat er een hele lichte bubbelvorming aanwezig is... (zelf is het ze niet opgevallen) Er lijkt dus een causaal verband aanwezig te zijn...
Zelf heb ik slechts eenmaal bubbels gehad bij een plakpak. Denk ook om bovenstaande redenen: nooit lang achterelkaar dragen en stoom mijn jasjes liever even door ze in de douche te hangen en niet door ze naar de stomerij te brengen.
Het pak is niets eens een werkpak welke lange auto of luchtreizen heeft moeten overleven, nee die zijn nog allemaal in goede staat...
Hierbij presenteer ik met gepaste trost (kuch kuch) mijn braspak - met duidelijke bubbels.
Mijn pak heeft het regelmatig zwaar gehad tijdens lange & warme avonden op de sociëteit. O.a. bier, plakkende bubbeltjeswijn ("champagne") & zweet hebben er voor gezorgd dat dit pak in no-time bubbels heeft gekregen - en dat zonder ooit naar de stomerij geweest te zijn.
Ik heb nu iig een nieuw adagium aangaande 'champagne' spuiten over je dispuutsgenoten na het winnen van een dispuutscompetitie: "bubbeltjes zorgen voor bubbels"... (denk dat dat spul toch de grootste boosdoener geweest is)
Maar ik raak off-topic, hier mijn plakpak met bubbels:

En nu het binnenwerk:

Regelmatig merk ik dat mensen zich vergissen en denken dat ze een 'ongeplakt pak' hebben omdat hun pak (net als eigenlijk bijna elk pak, ook de allergoedkoopste) een los binnenwerkje heeft. Ze trekken dan aan de voorkant van de stof en de binnenvoering en voelen dat er iets tussen zit en: bingo, je denkt dat je een ongeplakt pak hebt...
Maar ho: dan zou bovenstaand pak ook ongeplakt zijn, en dat is het absoluut niet. Ja, er zit een goedkoop 'los' binnenwerkje in, maar tegen de gehele voorkant zit een lijmvlies geplakt. En da's de boosdoener: daar komen de bubbels vandaan...
Het lijmvlies is het stukje stof met textuur, hier een closeup:

Een betere test om te kijken of je een los jasje hebt is dus niet het lopen trekken aan de stof... Nee, je kan beter voelen of de stof op alle plekken net zo dun is als aan de achterkant. Een klein beetje verschil (vaak subtiel) is vaak een "give away" dat het geplakt is.
Bij twijfel kun je natuurlijk ook even de voering loshalen

.