Een 'bies' bedoel je. En misschien is het geen originele galabroek?
Ja, ik dacht dat "galon" en "bies" hetzelfde betekende, maar bij nader inzien is "galon" volgens mij specifiek een gevlochten versiering op de naad van een broek. Galon betekend "vlecht" in het Frans.
Graag gedaan. Bij manchetten zonder knoop zitten de binnenkanten tegen elkaar. Anders zou het ook vrij onzinnig zijn om manchetknopen te gebruiken met aan beide kanten een siersteen.
Ja, logisch natuurlijk ](*,) . Speaking of manchetknopen, ik heb ook nog mooie passende (antieke) manchetknopen met parelmoer gevonden:

De broek is in dezelfde stof als de rokjas en horen volgens mij ook gewoon echt bij elkaar. Voor een volgend gala zal ik eens kijken of ik er een mooie bies op kan laten zetten.
Voor het vastzetten van de knoopjes en studs heb ik haarspeldjes van de Hema gebruikt, die waren er echt perfect voor!
Bij het afgelopen gala zag het er uiteindelijk zo uit:

Vanwege de pose (arm om mijn date heen enzo) valt de jas een beetje gek (open/wijd voor, achterkant beetje scheef). Niet perfect, maar het zat en voelde heerlijk. Volgende keer wat stijfsel in mijn rokwit, mouwen van mijn jas iets korter, broekspijpen iets langer en een bies er op. Verder werd ik nog aangesproken door een jongen die meende dat de punten van de boord voor de strik moesten zitten, maar daar heb ik me maar niet door van de wijs laten brengen

.
Bedankt voor alle informatie en suggesties in dit topic

.
Nog twee vraagjes over het hemd. Ten eerste, aan de voorkant zit links en rechts iets onder de hoogte van het sleutelbeen een bandje. Ik vermoed dat die zijn om je bretels achterlangs te voeren, zodat ze niet van je schouders af kunnen glijden, klopt dat? Ten tweede, en meer mysterieus; onder het linkerbandje zit een verticale spleet (opening), waar dient dat voor? Ik heb twee rokhemden, en ze hebben het allebei (zowel de bandjes als die opening). Volgens mij hoort er daar niet echts iets onder je hemd te zitten waar je tijdens een gelegenheid bij zou moeten kunnen... En het vest en de jas zitten er sowieso overheen, dus waarom dan toch die opening?