Auteur Topic: Rok/Smoking  (318359 keer gelezen)

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Rok/Smoking
Reactie #450 Gepost op: 04 november 2011 - 17:05:01
(...)
Nuttige suggesties, Don!
(...)
Hoor je bij een enkele manchet de stof met de binnenkant tegen elkaar te doen (zoals bij een dubbele manchet), of met de buitenkant tegen binnenkant (overlappend, zoals bij een enkele manchet met een knoopje)?
(...)
Ik ga dus maar voor de mooie broek, maar snapt iemand waarom je als kleermaker in hemelsnaam een galabroek zou maken zonder galon? Is dat ooit uit de mode geweest ofzo?

En nog zoiets, ik ben op mijn zoektocht ook een rokjas tegen gekomen zonder zijden revers. Is er ooit een moment geweest waarop zijden revers niet nodig/gebruikelijk waren op een rokjas? Op oude plaatjes (tekeningen) kon ik niet altijd goed zien of het rever glanzend was of niet. Het is verder wel een mooie rokjas, dus ik snap niet waarom daar geen gladde revers op zitten.

Graag gedaan. Bij manchetten zonder knoop zitten de binnenkanten tegen elkaar. Anders zou het ook vrij onzinnig zijn om manchetknopen te gebruiken met aan beide kanten een siersteen. Misschien is het inderdaad geen galabroek, of zijn de galons eraf gehaald zodat het kon doorgaan voor een pakbroek. Het is lastig te achterhalen wat de werkelijke reden daarvan is. Je kunt overwegen om er galons op te laten zetten. Zwart satijnband is vrij algemeen verkrijgbaar. Mijn galons zijn een centimeter breed. Eentje kun je het beste op de zijnaad van de broek laten zetten, de ander op een millimeter of vier ervoor of erachter, afhankelijk van de aanwezigheid en plaats van broekzakken.

Op de vraag over de revers weet ik geen antwoord.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #451 Gepost op: 06 november 2011 - 17:41:55
Het viel me op dat de onderstaande website een opfrisbeurt heeft gehad:

http://www.blacktieguide.com/index.html

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #452 Gepost op: 07 november 2011 - 09:19:02
Ja, het was mij ook reeds opgevallen. Eindelijk krijgt white tie de aandacht die het verdient op de website.

droogstoppel

• Bekijk profiel
Reactie #453 Gepost op: 09 november 2011 - 14:20:47
Een 'bies' bedoel je. En misschien is het geen originele galabroek?

Ja, ik dacht dat "galon" en "bies" hetzelfde betekende, maar bij nader inzien is "galon" volgens mij specifiek een gevlochten versiering op de naad van een broek. Galon betekend "vlecht" in het Frans.

Graag gedaan. Bij manchetten zonder knoop zitten de binnenkanten tegen elkaar. Anders zou het ook vrij onzinnig zijn om manchetknopen te gebruiken met aan beide kanten een siersteen.

Ja, logisch natuurlijk  ](*,) . Speaking of manchetknopen, ik heb ook nog mooie passende (antieke) manchetknopen met parelmoer gevonden:

De broek is in dezelfde stof als de rokjas en horen volgens mij ook gewoon echt bij elkaar. Voor een volgend gala zal ik eens kijken of ik er een mooie bies op kan laten zetten.

Voor het vastzetten van de knoopjes en studs heb ik haarspeldjes van de Hema gebruikt, die waren er echt perfect voor!

Bij het afgelopen gala zag het er uiteindelijk zo uit:

Vanwege de pose (arm om mijn date heen enzo) valt de jas een beetje gek (open/wijd voor, achterkant beetje scheef). Niet perfect, maar het zat en voelde heerlijk. Volgende keer wat stijfsel in mijn rokwit, mouwen van mijn jas iets korter, broekspijpen iets langer en een bies er op. Verder werd ik nog aangesproken door een jongen die meende dat de punten van de boord voor de strik moesten zitten, maar daar heb ik me maar niet door van de wijs laten brengen 8) .

Bedankt voor alle informatie en suggesties in dit topic :) .

Nog twee vraagjes over het hemd. Ten eerste, aan de voorkant zit links en rechts iets onder de hoogte van het sleutelbeen een bandje. Ik vermoed dat die zijn om je bretels achterlangs te voeren, zodat ze niet van je schouders af kunnen glijden, klopt dat? Ten tweede, en meer mysterieus; onder het linkerbandje zit een verticale spleet (opening), waar dient dat voor? Ik heb twee rokhemden, en ze hebben het allebei (zowel de bandjes als die opening). Volgens mij hoort er daar niet echts iets onder je hemd te zitten waar je tijdens een gelegenheid bij zou moeten kunnen... En het vest en de jas zitten er sowieso overheen, dus waarom dan toch die opening?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #454 Gepost op: 09 november 2011 - 14:57:06
Dit lijkt wel een conversatie tussen Don en Don.

Ga zo door.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #455 Gepost op: 09 november 2011 - 18:12:02
Leuk om te zien, Droogstoppel.
De volgende keer zou je kunnen opteren voor iets meer stijfsel in het vest, maar het ziet er al mooi uit zo. Vele malen beter dan al dat goedkope plastic waarin de meesten zich uitdossen voor een gala.

De opening aan de zijkant is om ervoor te zorgen dat je de studs in het hemd kunt plaatsen, zonder het gesteven front beet te hoeven nemen. Op die manier voorkomt men dat men het harde gesteven gedeelte (de extra laag stof aan de voorkant) kreukelt tijdens het dichtknopen. Zie ook hier:

Van www.Blacktieguide.com.

Ik vermoed dat je het juist hebt wat betreft de bandjes op het hemd. Die zullen bedoeld zijn om te voorkomen dat de bretellen afglijden, of onder het vest uit komen aan de voorkant.

Mooie spullen, Droogstoppel.

PatrickRB

• Bekijk profiel
Reactie #456 Gepost op: 09 november 2011 - 23:58:47
Ik ben van plan in de nabije toekomst een blacktie outfit aan te schaffen, meer voor het geval ik het ooit nodig heb dan voor een specifiek geval.

Ik heb het kleinere spul (smokinghemd, zelfstrik vlinder, cummerbund) nog alleen de jas & broek en de schoenen.

Ik kwam de volgende schoenen een beetje per toeval tegen. Zijn deze geschik voor een blacktie outfit of morningdress?
http://www.zalando.nl/lloyd-jerez-veterschoenen-zwart-ll112x00z-802.html

Wat is een goede shop (in de buurt van Amsterdam) om een kwalitatief degelijke smoking broek en jas te kopen die aan alle regels voldoet maar die niet te veel kost aangezien ik niet verwacht dat ze veel gebruikt zullen worden

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #457 Gepost op: 10 november 2011 - 10:21:17
Die schoenen lijken me prima maar je kunt voor dat geld (nog iets minder zelfs) ook de schoenen uit het Oger smoking pakket kopen. Die bevallen mij prima.
The man with style, is the man who can smile

droogstoppel

• Bekijk profiel
Reactie #458 Gepost op: 11 november 2011 - 15:49:19
De opening aan de zijkant is om ervoor te zorgen dat je de studs in het hemd kunt plaatsen, zonder het gesteven front beet te hoeven nemen. Op die manier voorkomt men dat men het harde gesteven gedeelte (de extra laag stof aan de voorkant) kreukelt tijdens het dichtknopen.

Ah, dat is handig! Darcy Clothing, waar jij vorige week naar linkte, heeft inderdaad mooie (en betaalbare) (collar) studs, die zijn wat handiger en mooier dan mijn kleine zwarte (plastic) knopjes met haarspeldjes denk ik ;) .

Mediaman

• Gast
Reactie #459 Gepost op: 11 november 2011 - 19:28:21
Of het aan de regels voldoet weet ik niet, maar Oger heeft weer een pakketaanbieding voor € 598,-

Nicky

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #460 Gepost op: 11 november 2011 - 20:27:36
Iemand ervaring met het smokingpakket van Oger en dan met name hoe de smoking zich verhoudt ten opzichte van die van Suit Supply? Binnenkort vindt wederom het jaarlijkse kantoordiner plaats waarvoor ik nu op zoek ben naar een smoking met bijbehorende attributen. Neig eigenlijk naar maatwerk, maar heb zo'n vermoeden dat dat hem niet gaat worden binnen een maandje.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #461 Gepost op: 11 november 2011 - 22:26:10
Ja, ik dacht dat "galon" en "bies" hetzelfde betekende, maar bij nader inzien is "galon" volgens mij specifiek een gevlochten versiering op de naad van een broek. Galon betekend "vlecht" in het Frans.
(...)

Ah, right. Ik was in de veronderstelling dat het naar analogie toilet-wc, pantalon-broek, colbert-jasje etc. was, maar het is toch iets anders.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #462 Gepost op: 13 november 2011 - 11:49:21
Iemand ervaring met het smokingpakket van Oger en dan met name hoe de smoking zich verhoudt ten opzichte van die van Suit Supply? Binnenkort vindt wederom het jaarlijkse kantoordiner plaats waarvoor ik nu op zoek ben naar een smoking met bijbehorende attributen. Neig eigenlijk naar maatwerk, maar heb zo'n vermoeden dat dat hem niet gaat worden binnen een maandje.

Die Oger smoking is wat hippig. Kun je beter die SuSu smoking kopen, weet je zeker dat je dezelfde smoking hebt als 90% van de mannelijke aanwezigen.
The man with style, is the man who can smile

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #463 Gepost op: 13 november 2011 - 21:10:56
Geheel mee eens. De smoking van SuitSupply is duidelijk beter.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

PatrickRB

• Bekijk profiel
Reactie #464 Gepost op: 13 november 2011 - 22:54:19
Toen ik bij SuitSupply op de site keek kon ik geen smokings ontdekken. Verkopen ze die alleen offline?