mijn smoking heeft geen split.
ik fiets nooit naar gelegenheden waar een smoking de dresscode is.
Bij mij komt dat heel af en toe voor.

Maar hoewel het
dinner suit toendertijd vooruitstrevend en informeel was, heeft het nu de rok bij bijna alle formele gelegenheden vervangen. Ik zou daarom concluderen dat het een 'uniform' geworden is, zoals de rok dat ook eigenlijk is. Daarmee bedoel ik dat men een klein beetje spelingsruimte heeft met de details (of liever keuzeopties), maar dat het eigenlijk zoveel mogelijk klassiek zou moeten zijn.
Een smoking heeft nooit splitten gehad en indien deze ze nu wel zou hebben, zou men hiermee afwijken van het klassieke. Zoals CD al opmerkt heeft een smoking ze ook niet nodig. Men hoeft geen paard / fiets te berijden en de handen in de zakken steken zou men tijdens die gelegenheden toch ook moeten vermijden.
De origine van een smoking is niet eenduidig, zo wordt er in een van de vertellingen beweerd dat de uitvoering met piekrevers in feite een rokjas zonder staarten zou moeten voorstellen (hoewel dat toch meer aan een spencer / mess jacket doet denken, maar oke). Ook om die reden zou er dus geen split meer in zitten.
Daarmee is meteen het grootste minpunt geadresseerd van de SuSu smoking. De laatste keer dat ik er een gezien heb zag deze er prima uit ... alleen had het jasje zijsplitten. Dat vind ik persoonlijk jammer. Wellicht dat de 'M.A.T' er nog wel wat mee kan?