Auteur Topic: Das reinigen  (42412 keer gelezen)

explorator

• Gebruiker
  • Textilreinigungsmeister
    • Bekijk profiel
Re: Das reinigen
Reactie #15 Gepost op: 22 april 2010 - 14:40:47
het is een groot fabeltje dat een jam-potje met wasbenzine alle vlekken eruit zal halen.

Wasbenzine is een ont-vetter, dit houdt in dat alleen olieen en vetten hierin oplossen, kijkt men nu naar dassen dan zitter daar voornamelijk water oplosbare vlekken op zoals eten en drinken. :shock:

Een goede stomerij zal dus heel veel kunnen kunnen betekenen.

tip laat bij de stomerij de das eens vuil afstotend maken, scheelt een hoop gedonder... :lol:

Charlie

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 22 april 2010 - 14:46:26
Probleem met stomerijen is dat zij de das zullen persen. Dit komt de das niet ten goede, aangezien een das nooit geheel plat is.

Een das naar de stomerij brengen is daarom ook geen aanrader.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #17 Gepost op: 22 april 2010 - 14:47:07
Dan gewoon een nieuwe das kopen.

Charlie

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2010 - 14:48:06
Dan gewoon een nieuwe das kopen.

Of je zorgt gewoon dat je een cursusje 'hoe-houdt-ik-mijn-das-schoon' volgt!

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #19 Gepost op: 22 april 2010 - 17:50:15

Houd.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #20 Gepost op: 22 april 2010 - 18:04:09
Waar te volgen dit voor de leden die er veel last van hebben.

Charlie

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 22 april 2010 - 18:08:28

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #22 Gepost op: 22 april 2010 - 19:38:47
if i stop lying i just disappoint you

explorator

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #23 Gepost op: 22 april 2010 - 21:24:04
Probleem met stomerijen is dat zij de das zullen persen. Dit komt de das niet ten goede, aangezien een das nooit geheel plat is.

Een das naar de stomerij brengen is daarom ook geen aanrader.

dat krijg je ervan als je naar de turk op de hoek gaat   [-X [-X        maar een beetje kwalitatieve stomerij weet heus wel hoe een das afgewerkt hoort te zijn

explorator

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #24 Gepost op: 22 april 2010 - 21:33:39
Hier nu ook een kring door het reinigen met water te zien. Het is gekomen doordat ik de das nat heb gemaakt om de kreukels eruit te persen. Het is gelukkig een heel licht kleurverschil.

Wat denken jullie zou het nog zin hebben om hem alsnog te laten stomen?
Stomen schijnt wel invloed te hebben op de glans.

stomen heeft juist ^geen invloed op kleur en materiaal;  water dus wel..let wel, het verschil tussen water en het oplosmiddel dat de stomerij gebruikt kan je niet met elkaar vergelijken. Door water zal een plantaardige of een dierlijke vezel opzwellen waardoor er vervormingen en ontkleuringen kunnen ontstaan,  dit gaat dus niet op voor het oplosmiddel die de stomerij gebruikt. ( behalve als het artikel niet kleurecht is, maar dat is dan eigenlijk een materiaal fout en dus niet het probleem van de stomerij)

voorbeeld,  wanneer je een papieren zakdoek in een glas met water stop houdt je een soort pulp over,  doe ik een papieren zakdoek in een glas met oplosmiddel dan kan ik deze gewoon weer eruithalen; de vouwen zitten er dan nog steeds in. :shock:

Charlie

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 23 april 2010 - 00:47:33
dat krijg je ervan als je naar de turk op de hoek gaat   [-X [-X        maar een beetje kwalitatieve stomerij weet heus wel hoe een das afgewerkt hoort te zijn

Aardig verhaal, feit blijft dat het beter is om een das niet naar de stomerij te brengen. De enige optie is eigenlijk: zorg dat je das netjes blijft en verzorg 'em.

explorator

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #26 Gepost op: 23 april 2010 - 08:01:46
Aardig verhaal, feit blijft dat het beter is om een das niet naar de stomerij te brengen. De enige optie is eigenlijk: zorg dat je das netjes blijft en verzorg 'em.

sry, maar juist jouw  " feit" slaat dus nergens op.  schijnbaar heb je een keer een negatieve ervaring gehad en haal je nu alle stomerijen over één kam;  jammer

Mediaman

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 23 april 2010 - 08:14:14
dat krijg je ervan als je naar de turk op de hoek gaat   [-X [-X        maar een beetje kwalitatieve stomerij weet heus wel hoe een das afgewerkt hoort te zijn

Ik heb overigens een goede turk op de hoek, mijn revers komen o.a. met een mooie rol terug. Zijn vermaakwerk mits niet te complex is ook prima. Ik zou hem dan ook gerust mijn vieze das toevertrouwen. De heren van Uniek zijn dacht ik ook turks. Don't mess with Personal Turkish Tailor!  :wink:

GSA

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 23 april 2010 - 11:58:34
Ik heb overigens een goede turk op de hoek, mijn revers komen o.a. met een mooie rol terug. Zijn vermaakwerk mits niet te complex is ook prima. Ik zou hem dan ook gerust mijn vieze das toevertrouwen. De heren van Uniek zijn dacht ik ook turks. Don't mess with Personal Turkish Tailor!  :wink:

x2. Als je maar goed duidelijk maakt hoe en wat je wilt hebben..

Charlie

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 23 april 2010 - 16:56:50
schijnbaar heb je een keer een negatieve ervaring gehad

Geklets in de ruimte. Ik heb nog nooit een das naar de stomerij gebracht en gelukkig maar. Het is algemeen bekend dat je een das beter niet naar de stomerij kunt brengen omdat de das hierdoor zijn fullness kwijtraakt.